/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Planslibning af topstykke ..
Fra : miros
Vist : 1435 gange
50 point
Dato : 23-10-06 16:53

Hejsa

Jeg har et problem med min gamle bil - fiat punto 60s - som er sendt til mekaniker pga. at den kogte.

Det viste sig at være vandpumpen og tandremmen som skulle skiftes, da der slet ikke var cirkulation i systemet. Det er så blevet lavet.

Herefter viser det sig nu, at topstykket har slået sig pga. varmen og det skal planslibes.

Hvilke ting bør jeg sikre mig, at mekanikeren også tjekke/ordner/skifter i forbindelse med en planslibning af topstykket?

Hilsen

Miros

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-10-06 17:13

Ventiler, ventilstyr og måske om skyllekanalerne (vandkanelerne) er frie for belægninger og tjekke knastakslen for slør i lejer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-10-06 17:16

Find et andet topstykke til den.

Jeg tror det bliver billigere og muligvis bedre.

Det andet topstykke skal ud over planslibningen også tjekkes/ trykrøves om der er revner nogen steder inde i det, så kompressionen ikke forsvinder ved f.eks. ventilerne og at der ikke kan sive olie ud i køleanlægget, vand i motoren o.s.v.

Og inden du begynder med at koste en hel masse, så få mekanikerens ord for, at resten af motoren ikke har taget skade af overophedningen, med evt. umådeholdent stort olieforbrug som følge.

Du skriver at tandremmen skulle skiftes, forhåbentlig kun fordi den var slidt og ikke sprunget.
Hvis den var sprunget, er ventiler, ventilstyr o.s.v. højst sandsynligvis færdig.

mvh dova