/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Citroen AX - startsproblemer
Fra : OleP
Vist : 643 gange
100 point
Dato : 22-10-06 18:49

Hejsa..jeg har ikke sønderligt meget forstand på biler,men jeg har en ven med et problem og har lovet at prøve at spørge herinde....
Problemet er som følgende....det er en diesel bil...og når den prøves startet så bliver den bare ved med at tørne....altså den starter ikke....men bliver den til gengæld sat i 1 gear og prøvet startet uden at holde koblingen ned så starter den rimeligt hurtigt...efter 5-10 meter.....dvs at den faktisk bliver hoppet igang...
Nogen der har et forslag til hvad det kan være...hvor fejlen evt kan ligge?....det skal lige siges at vi begge er fattige studerende..

På forhånd tak....

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-10-06 19:14

Er det nok strøm på dit batteri?Kører motoren hurtig rundt når du vrider på nøggelen?
alimak

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 22-10-06 19:28

Hejsa..umiddelbart lyder det som om der er nok strøm på batteriet (men jeg tjekker det lige med et multimeter) og med motoren lyder det som om den drejer rundt som den skal...men når den så startet efter 5-10 meter i kænguruhop, så sender den en ildelugtende sort røgsky ud...som hurtigt forsvinder igen..og bilen er klar...
Jeg er også intresseret i hvad jeg selv kan gøre for at fejlfinde...om hvor fejlen evt kan ligge...

Ole

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 22-10-06 19:29

ved du om der sidder en koldstartskontakt eller andet son evt skal aktiveres først?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-10-06 19:49

Det tror jeg ikke det gør.Det er nok strøm på batteriet hvis du kan sette den i 1,gear og den hopper forover og starter.
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-10-06 19:53

Jeg synes det er en mærkelig fejl. jeg tænker på at den starter når den bliver "rystet" så kan det være en elektisk fejl eller så er dit diesel filter nesten fuld af lort.
alimak

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 22-10-06 19:55

kan man tjekke tændingen...lige som en alm bil....eller er det specielle gløderør!....og hvor mange sidder der og hvad vil det koste evt .at udskifte dem?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 22-10-06 22:46

Der er ingen elektrisk tænding på er dieselbil, den tænder ved kompressionsvarme.
Det er blevet lidt koldere nu, så jeg gætter på, at du skal dreje nøglen til normal "kørestilling" (dette aktiverer gløderørene) i ca 30 sekunder, derefter aktiverer du starteren, så skulle den starte.
OG som alimak skriver, så skal du måske rense brændstoffilter og vandudskiller, hvis der er sådan én.

Accepteret svar
Fra : Kennethholmer

Modtaget 100 point
Dato : 23-10-06 20:11

Hejsa jeg er diesel mekaniker... Jeg er sikker på det er dine gløderør det er galt med. Det er ikke noget med dit batteri at gøre, da du ikke ville kunne slæbe din bil med starteren hvis batteriet var defekt. Når du kan starte den i gear skyldes det at det udvikler mere varme og derved kan motoren starte. Hvad er det for en bil? Et gløderør kan købes for ca. 50kr og der skal bruges et pr. cylinder. Hvis du er lidt snildt kan du sagtens selv skifte det. Bare pas på ikke at knække det gamle når du afmontere det.

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 29-10-06 15:52

Hej igen..gløderør og filter bliver skiftet denne uge så mere herom senere...og på forhånd tak for de gode råd....jeg er helt sikker på at den nok skal starte igen...
Ole

Godkendelse af svar
Fra : OleP

Dato : 26-01-07 23:46

Tak for svaret Kennethholmer.