/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
raptor eller sata2
Fra : fynne76
Vist : 379 gange
40 point
Dato : 21-10-06 21:30

hvad er hurtigst raid på raptor diske 2x36gb
eller raid på 2xsata2 diske

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-10-06 22:08

Det kommer an på, hvad de bruges til.
Jeg kan ikke forstå, at der ikke er kommet en 10.000 omdr./min. SATA2 endnu.
Jeg har 2 stk. Raptor 36 GB i RAID 0 til Windows og programmer.
Her betyder søgetider mest.
Til data, hvor dataoverførselshastigheden betyder mest, har jeg 2 stk. 250 GB WD SATA2 i RAID 1 .
Jeg har anskaffet et par til, så jeg kan køre RAID 0-1.
Så det ser jeg frem til, at måle på.
Elektronhjernen er dog pillet skilt ad lige for øjeblikket,
så jeg kan ikke give dig nogle måleresultater lige nu.
Jeg kunne da også godt tænke mig, at få at vide, hvilke resultater du kommer frem til.
Gambrinus (Hardwarenørd)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-10-06 22:12

Her er lidt go'nat læsning.
http://www.tweak.dk/tests2.php?id=96
Gambrinus

Kommentar
Fra : fynne76

Dato : 22-10-06 09:27

der er selvfølgelig tale om raid 1.....

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-10-06 10:17

Gambrinus>hvilket Bencmark program bruger du til at måle dit Sata system med,jeg kører også i raid 0,med to Raptor 74GB-10.000 Rpm/16MB-stk cache(socket 939 AMD x2 4800+) og vil gerne sammenligne hastighedder for at se foreskællen mellem
to 36GB/8 MB- cache på dit system og to 74GB/16MB cache
på mit system så jeg kan se om der er en mærkbar foreskæl
på de to størrelser diske.

36GB/8 MB cache raide 0 kører jeg med på et scoket 462 system(Amd 3200+)
Selvføgelig så spiller vores system opsætninger ind på resultatet men det kunne da være sjovt at lege lidt
og få nogle referanser på diskene fra forskællige systemer.

Raptor 36GB kan også fås med 16MB cache nu.

Vis du er intresseret så laver jeg en ny Bencmark tråd
så vi ikke at spamme fynne76 tråd.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-10-06 10:20

så vi ikke spammer

Kommentar
Fra : fynne76

Dato : 22-10-06 15:50

jeg tror jeg bliver nød til at omformulere det her.......

jeg ønsker at vide hvad der køre hurtigts som system fra nogen der har prøvet det.

altså et system på 2stk raptor
eller
et system på 2stk sata2

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 40 point
Dato : 22-10-06 17:39

2 stk. Raptor i RAID 0 !
På grund af søgetiderne.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-10-06 20:18

En Raptore disk er lige så hurtig som to SATA2 diske i raide 0,min erfaring(skrive/læse)kørt Raptor de sidste to år,med forskællige parametere,har kun SATA diske på mine fire pc'er,kørt SATA i fire år,pata/ide er yt i min verden.
Så samme svar som GA.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-10-06 20:19

simpelt sagt.

Godkendelse af svar
Fra : fynne76

Dato : 23-10-06 17:21

Tak for svaret Gambrinus. lige så præsist som jeg ville ha det..... du skulle vel ikke ha et link til en test af raptorne... på forhånd tak fynne76