/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
transportfradrag - udd/arbejde
Fra : jes-a
Vist : 1301 gange
20 point
Dato : 21-10-06 15:02

Hej

Jeg er i den situation, at jeg studierer i Odense på en videregående udd. man-fre med periodekort til transport mellem Svendborg og Odense.
Lige i øjeblikket har jeg et studiejob tirsdag og fredag.

Kan jeg trække befordring fra for de to dage jeg også er på arbejde?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-06 15:08

Hvis du er på SU kan du kun modtage rabatten på dit periodekort

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 21-10-06 15:51

Hejsa...

Jeg har tidligere fået befordring på denne måde. Jeg havde et studiejob i samme by, hvor jeg studerede, hvilket skattefar ikke sagde noget til... (der skal lige nævnes, at jeg også kørte med studiekort (periodekort))

Mvh
Thomas

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 21-10-06 17:32

Du kan trække det befordring fra som du har over 12 km pr. vej til dit studiejob, hvis du betaler skat af indtægten. Det er ikke prisen på periodekortet du kan trække fra, men 1,78 kr pr. km over 24 pr. arbejdsdagdag i 2006. Du kan ikke trække noget fra til dit uddannelsessted.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=214241&vID=0

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-06 17:39

Min datter, fik hos skatteforvaltningen oplyst, at hun ikke kunne trække transportfradrag fra, når hun var på SU, der kunne hun købe rabatkort til bus/tog, de regler er mig bekendt ikke ændret siden sidste år

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 21-10-06 17:49

hmm...
Der er måske ikke nogle klare regler, siden det ikke står skrevet nogen steder. Måske skønner den enkelte skatteforvaltning om det går eller ikke går. Jeg kan jo så egentlig handle i god tro og prøve at trække det fra. De melder vel ud, hvis de ikke vil være med til det og beder mig om at betale tilbage i skat.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-06 17:53

Jeg tror skattevæsenet skønner, at din uddannelsesplads er din primære arbejdsplads, og hvis du ringer, er der helt sikkert en ensartet retningslinje.

Du kan da godt forsøge dig med, at lade som ingenting, men så læg pengene til side, du bliver krævet ved kasse 1 hvis/når du bliver opdaget

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 22-10-06 01:05

Du skal være opmærksom på at når du logger ind i din skattemappe, så vil du kunne se de virksomheder der er indberettet A-indkomst fra, og hvor meget indkomst der er indberettet fra dem. Så det er ikke noget man selv behøver at oplyse dem om, de kan selv se det hvor du har indtægten fra.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 22-10-06 01:22

Klojs:
Vil det så sige at de selv skriver befordringfradraget på. Ellers forstår jeg ikke hvor du vil hen med det om indtægten.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 22-10-06 01:56

Nej de skriver det ikke selv på, men tror nok det med tiden bliver automatiseret, for på nogle arbejdspladser kan man også se ruteplanen derinde. Du kan selv prøve at tjekke det ud.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 06-01-07 10:12

Har lige været på skattekontoret i forbindelse med at få lavet nyt skattekort. Det var intet problem at få befordringsfradrag. Det er ligemeget om man studerer eller ej, bare man har et arbejde. Jeg går så ud fra det er i orden, når det står på den nye forskudsopgørelse jeg fik lavet. Men ellers er det dem der har lavet en fejl. Men jeg spurgte flere gange og hun lød meget sikker. Håber ikke det er en fejl og jeg få en efterregning.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-01-07 11:12

Jes-a.... iflg. vores skatteforvirring, er det en fejl, hvis du får befordringsfradrag, OG stuedierabat på månedskort

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 06-01-07 13:49

prøv lige at læse her, nordsted1:

http://www.zoommagazine.dk/man/artikel/4778.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-01-07 15:12

jes-a, det ser da ret interessant ud, det vil jeg da få min datter til at undersøge igen. Mon det kan have betydning at hun har jobbet i sin bopælskommune?? Hun kan ikke nå på arbejde uden bil, og har forhørt sig både hos su og kommunen om hun kunne få kørselsfradrag, begge steder fik hun den besked, at hendes uddannelse var hendes primære job, dertil kunne hun få rabatkort og intet andet.