/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
æblekværn - gør det selv
Fra : aasenissum
Vist : 11814 gange
100 point
Dato : 19-10-06 20:48

hvor finder vi brugbare arbejdstegninger til en æble/frugt -kværn/- presse.
vi drukner i æbler.
dansk beskrivelse, så de anbefalede materialer kan fås i dk.
sikkert under den forkerte kategori, menøøh...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-06 20:57

En enkelt tryk på image gallery

http://www.motherearthnews.com/library/1996_October_November/An_All_Fruit_Juice_Press

Men dansk er den ikke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-06 21:08
Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 19-10-06 21:18

Har lige været til Æblefistival i ...Ebeltoft.... Der har De en stand hvor der -krafthelvede- ryger nogle æbler igennem til Æblesaft/juice

En billig kompostkværn, hvorefter "pulpen" bliver presset i 5-6 lag i en meget simpel presse med en donkraft fra en bil....

Og det smager vildt godt!!!

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 19-10-06 21:42

ja michaelmoeslund, nemligja, - men tegningen, tegningen, hit med den

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-10-06 04:41

Prøv at se her:

http://www.dr.dk/DR2/Frilandshaven/H%C3%A5ndv%C3%A6rk/20060926102453.htm

Der er vist ingen tegning men gode billeder og en forklaring.

Hilsen AJ

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 20-10-06 07:48

det var dog et dejligt forslag med masser af andre gode fif, aj

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-10-06 07:52

Hvis du er glad, er jeg glad.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-10-06 08:24

P.S.: Har du stadig heller ikke som jeg heller ikke har modtaget din KANDU-præmie-dims?

Accepteret svar
Fra : michaelmoeslund

Modtaget 100 point
Dato : 20-10-06 10:01

Hvis du er meget insisterende, ka jeg da fise hen og ta et billede af pressen, men så ska du også spørge pænt...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-10-06 10:07

Ih Michael, bor du der?

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 20-10-06 10:29

næh aj, den er bortkommet - åbenbart. jeg skrev til dem for 4. gang i går.

bebe michael, men altså kun, hvis du alligevel skulle få lyst til en lille ævletoft tur.
ku' du så ikke samtidig stikke snuden indenfor hos kvadrat og se, om de skulle ha' nogle gode udsalgstilbud, som er til at komme til for alm. mennesker.
jajaja rolig nu, det var kun for sjau.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 20-10-06 10:37

michael, jeg så først nu, at du skrev kompostkværn. den tanke legede vi med i går mens ideerne fløj hen over bordet (naboen var her). herlig beskæftigelse - så ku' man måske - eller osse - nå ja, men å sku' man først - osv.....
frilandshavens model med håndkraft til at smadre æbler med, vinder vist ikke rigtig gehør, men manden her i huset er lidt af en ole-opfinder, såe...
er du kommet afsted, michael, nænæ, jeg provokerer skam ikke.
bare lidt, måske.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-10-06 10:53

I England laver man Apple-cider i stride strømme af æbler. Der bruger man maskiner som den der vises i Frilandshaven. Det er den samme model der gennem århundreder er blevet brugt til at presse olie ud af oliven. Så - "JO" - Aase det ER måden at gøre det på. Forskellen er bare at Frilandshavens model er beregnet til småfolk som dig og mig og derfor bruger en alm. bil-donkraft og andre simple midler.

Take it or leave it dear

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-10-06 10:57

michael -> Du skal da ikke fize hen og fotografere den kære ven, billedet er taget for længst, og jeg HAR linket til det. Så spar du bare dine tynde skafter.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-10-06 11:10

Hej aasenissum

Jeg forstår da godt at din mand vil være en "Ole-opfinder" , det er jo ikke helt billigt at investere i en ny

http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/default.asp?setlng=1&catID=55

Der er også nogle mosterier, som vil presse æblerne eller udlåne et hjemmemosteri.

Men held og lykke med dit forehavende.

God weekend

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 20-10-06 11:12

ohjæs selv dear, aj, det er selve stamme-mod-æbler-ved-håndkraft, der ikke falder i smag. donkraften er bare fin,
nemlig for gammel/dovne-folk-skal-spare-på-kræfterne

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 20-10-06 11:17

Nu har jeg fezet hen og taget billeder!!

Så hvis man er interesseret så skriv et mållink, så ska jeg kaste dem afsted...

Ps. Kvadrat holder efterårsferie

>Arne ja jeg bor i Ebeltoft,- godt nok kun "tilflytter" har kun boet her i 28 år....

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-10-06 11:36

Jamen Michael, for kort tid siden lærte jeg her på Kandu at man faktisk KAN vise sine billeder ved at uploade dem via denne side: http://www.peecee.dk/

Man går ind på siden og gør hvad man bli'r bedt om. Så får man et link som man så kan bringe videre her. Det er ganske sikkert og problemfrit. Prøv det og lad os så se om DIT billede er bedre?

Aase - Det der med Stamme mod frugt, er jo kun én måde at smådele frugten på. Kan I ikke lide den metode, står det jer da frit for at finde en anden metode. Årsagen til at man anbefaler at smådele frugten før den kommes i pressen er jo at denne presse IKKE trykker med mange tons. Derfor er det bedst om frugten er lidt smadret før den kommes i pressen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-10-06 11:43

Citat
sikkert under den forkerte kategori, menøøh... :-Z

Vel er det da ej en forkert kategori. Alt om Ævler hører til under madlavning, medmindre
det er det rene ÆVL.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-10-06 12:28

IDÈ

Kraftig firkantet kasse ½ x ½ hullet som en si med en udskiftbar plastindsats
firkantet plade hængslet på en stang og hængslet op til tryk stangen
(tænk på en gammel brønpumpe)

Med nogle plastindsatser kan man så fylde presse og tømme, samtidig.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 20-10-06 14:40

jaja , aj 11:43, det handler sådan set ikke om mad/ævler å sår'n, men om gør det selv.
hvis du skulle have anvisning på at fremstille en gryde, haha, ville du så osse sætte den under madlavning?? dear.?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-10-06 14:46

Alt i denne verden er ikke sort eller hvidt, der findes gråtoner og gudskelov for det. Jeg trækker mig nu og håber at mine kommentarer har været dig til nogen nytte. V.h. AJ

Godkendelse af svar
Fra : aasenissum

Dato : 25-10-06 19:53

Tak for svaret michaelmoeslund.
det var nogle dejlige billeder, du fik taget. af hjertet tak fordi du "fez".

aj : jeg laver nyt lille ælekværneri til dig, da dit link til frilandshaven er en nydelse, det vil jg gerne belønne.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-10-06 20:17

Det er jo det man kalder vidensdeling, hvis du aasenissum har set billederne så er du da heldig.

Det accepterede svar kan jo ikke bruges til noget for andre brugere.

Der er trods alt brugere, der køber sig til et svar !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 25-10-06 22:49

JA JA!!

Jeg ska nok få billederne ind på den der peece ting...

-Det står på min liste..... side 4567

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 08-11-06 13:08

Så har jeg uploaded billederne på:http://www.peecee.dk/

Søg på : "aeblepresse"

Go most!