/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Køb af nr. 2 hund
Fra : karenD
Vist : 2129 gange
100 point
Dato : 19-10-06 16:33

Hej Forum

Vi har en god gravhundehan på 10 år. Vi overvejer at få en hvalp - også en gravhundehan. Vi har haft hund altid, men aldrig 2 på én gang, så derfor vil jeg spørge forum om fordele, ulemper, erfaringer og gode råd.

Venlig hilsen Karen

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 19-10-06 16:48

Hvis din hund i forvejen trives godt i selskab med andre hunde er der ikke så mange betænkeligheder, dog skal i når i anskaffer en lille ny lade dem mødes et neutralt sted den første dag og så lade dem gå hjem sammen, det får man det bedste ud af og så skal der været et opholds sted hvor den gamle kan trække sig tilbage til når den vil have ro, for der er jo gang i en lille ny en. Jeg ved at to gravbasser kan gå sammen, men der skal være opsyn med dem, for der er en hakke orden der skal være plads til, dog uden at de bliver dødsens uvenner.

Der må ingen tæver være i indlærings facen for så går det galt.

Hvis du vil have gravhundeopdrætter forklaring så tag kontakt til opdrætterene, de er bedre til at forklare det vi andre ikke har prøvet, men kun set på afstand.

Jeg ønsker dig alt held og lykke med nyansaffelse af en ny af racen, de er søde og lækre at arbejde med.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 19-10-06 17:52

Vi har 3 gange før haft 2 hunde - og er på vej til at gøre det igen (næste uge).
De har altid været af forskellig køn og aldersforskellen har været op til 6 år.
Vi har aldrig haft de helt store problemer og har aldrig dyrket dette her med neutral territorium.
Det har været nødvendigt at støtte den ældste hund fra tid til anden, når junior blev for pågående, ligesom vi altid har fodret/taget kontakt til/prioriteret ældste hund først.
I de første par uger eller 3 har det været nødvendigt at overvåge leg/samvær for at gribe ind, når nødvendigt, men ellers har hundene selv fundet på plads i familien.
Den gamle vil altid sætte sig i respekt. Forstår junior ikke det, får den en røffel/fur, der er til at forstå.
Vi har gode erfaringer med 2 hunde med aldersforskel og bilder os ind, at junior er lettere at opdrage, idet den ser/lytter/lærer.
Hvordan det ville være med 2 hanhunde, ved jeg ikke, men så længe, der ikke er en tæve i løbetid i nærheden, burde der ikke være den store forskel.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 19-10-06 18:32

Til Bevi og Brokke.

Neutral territorium er et nyt begreb for mig. Hvis jeg skal forsøge at drage sammenligninger til noget hunden "kender", så har vi hver gang vi har haft en baby med hjem fra hospitalet (3 gange) først haft en kyse eller tøj med hjem, som baby har haft på, så han får duften først. Når så dagen kom, hvor den lille ny kom hjem, så var han forberedt. Kan jeg gøre noget lignende med en hvalp?

Brokke - støtter du altid den ældste hund? uanset hvor gammel den bliver. For jeg forestiller mig, at den naturlige magtbalance kan svinge, når junior bliver større?

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 19-10-06 18:45

Neutralt teritorium er udenfor have lågen, nej jeg tror ikke på det med kluden, det er kun for få af dem, at det har den fornødne virkning.
Bedre er det at din nuværende hund får set så mange små nye som muligt og på den måde lærer dem lidt at kende, evt. din kommende træningsplads ville være oplagt i gik hen og kiggede på, så du også derved kan finde ud af hvordan den gamle evt. ville reagere overfor de små vildbasser.
Mvh Bevi54

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 100 point
Dato : 19-10-06 19:37

Vi gør såmænd ikke så meget hokus/pokus ud af det. Min kone har den ny i favnen og bærer den ind første gang, så siger vi alle pænt goddag og så starter hverdagen stille og roligt.
Citat
Brokke - støtter du altid den ældste hund?
- Ja, det gør jeg. Efter et stykke tid har hundene fundet ud af det, og så er det ikke nørvendigt at blande sig (ret meget) længere.
Jeg har en forestilling om, at hundene (i hvert fald mine) har vist sig at have en vis overbærenhed (til en grænse) overfor meget unge hunde og en naturlig respekt for alderdom.

Hos os skal de jo heller ikke slås om overhundene"tronen" - for der sidder jeg

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 19-10-06 21:36

Hej.
Kan kun sige,i vil blive glædeligt overrasket over den forandring to hunde er i forhold til kun en hund.Og når jeg har bragt en lille ny hvalp hjem, ja så er den kommet hjem i en sportstaske, og bare blevet sat på gulvet så den lille nye kunne se sig lidt om inden den kravlede ud, og den tid det nu tager kan man passende bruge til at hilse på den ældre hund.
Hilsen Nanahund.

Kommentar
Fra : annipost

Dato : 21-10-06 06:23

Jeg havde en hanhund på 3 år, da jeg anskaffede min hanhund nr to... de blev sat sammen inden for hjemmets 4 vægge og der har aldrig været problemer... da den ældste døde overtog vi en 4-årig hanhund... lille bidsk mokke... som godt kan finde på at knurre, men der har aldrig været nogen optakt til kamp idet min store hund bare ignorerer ham, Det er jo mig der bestemmer derhjemme... og vil jeg have en knurre-hund så er det ikke hans problem. Så de kan også sagtens... Jeg tror derfor det er meget op til ejeren af hundene at afstikke de regler der er for adfærd i hjemmet, hvis du ikke accepterer ballade, så får du det heller ikke. Jeg kan fortælle at den lille bidske næsten har aflagt alle sine uvaner nu men det har også taget næsten 1 år.... der var mange

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 21-10-06 11:16

Også tak for input til annipost og nanahund.

Nanahund, det er godt tænkt at man med det samme hilser på den gamle.

Annipost, godt at høre, at to hanhunde kan finde ud af det sammen. Det er jo det, jeg håber på.

Godkendelse af svar
Fra : karenD

Dato : 24-10-06 17:15

Tak for svaret brokke44.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 24-10-06 17:29

Selv tak.

Håber, at projektet bliver til noget. Glæden ved at se 2 hunde sammen - lege og lære af hinanden - overstiger, efter min mening, langt ulemperne.

PS. For mange år siden havde vi også en gravhundehan - han blev 18 år !!!! Hans autoritet i hunderegi var der aldrig tvivl om - lige til det sidste.