/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Sætte fliser på malet væg?
Fra : Malkekoen
Vist : 5246 gange
50 point
Dato : 18-10-06 10:20

Vi skal have sat nogle fliser op i kælderen. Men væggene er tidligere malet med en plastikmaling, der skaller nogle steder. Så jeg går ikke ud fra at vi kan sætte fliserne/pudset direkte op på væggen (eller kan man????).

Hvis ikke - hvordan forbereder vi NEMMEST væggen til puds og fliser?

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 18-10-06 11:07

Inden I sætter fliser op, skal I være sikker på, at det eksisterende malede pudslag sidder fast. Prøv at banke let med en hammer over det hele. Lyder det "hult" skal det repareres først. Det ville jo være ærgerligt hvis ikke fliserne bliver siddende. Da fliseklæber hæfter bedst på cementbaseret flade, vil det være godt at I får revet lidt op i malingen inden opsætningen. Et godt forarbejde vil altid være bedst.

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 18-10-06 11:09

Nej, malingen holder nok ikke. Spørgsmålet er derfor HVORDAN vi får revet op i malingen nemmest muligt?

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 18-10-06 11:39

I tager et pudsebrædt og sømmer ølkapsler eller lignende på, og river væggen over med den, derved opnår i dels at løs maling bliver kendt og dels at malingen bliver gennembrudt. Løs maling fjernes naturligvis. Når i har banket løs puds af og repareret som Anyway anbefaler, er væggen klar til fliseopsætning. Inden i går igang, læs da brugsanvisningen for limem godt igennem, måske er det nødvendigt med en primning af de malede flader.

God arbejdslyst

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 18-10-06 11:54

Er det et tykt lag maling?

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 18-10-06 12:20

[CITAT][Er det et tykt lag maling?/CITAT]
Hvis det er det, kan man for ca. en hund købe en "rasper" - skive til vinkelsliber/boremaskine i alle byggemarkeder o.a. steder man handler med værktøj.
Er det et tyndt lag, er skippersej og ølkapslerne en udmærket og utraditionel måde. Ølkapslerne kan jo skiftes ud, hvis de bliver slidte

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 18-10-06 12:51

Det var da et forslag!!!

Findes der nogle officielle pudsebrædder til den slags?

Accepteret svar
Fra : skippersej

Modtaget 50 point
Dato : 18-10-06 15:50

Du kan i enhver tømmerhandel købe et pudsebrædt, de fås i forskellige størrelser men nok ingen med ølkapsler på. Du behøver forsåvidt ikke et "købe" pudsebrædt, en stump brædt på ca. 10*20 cm kan gøre det. Det med pudsebrædt var mere hvis du havde et gammelt udslidt sådant. Lav et brædt som passer til den hånd som skal føre den.

Godkendelse af svar
Fra : Malkekoen

Dato : 18-10-06 16:04

Tak for svaret skippersej. Jeg prøver turen med et pudsebrædt. Jeg har bare ikke nogen kapsler :(.......... Kunne være super hvis man kunne købe et brædt til formålet.......

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 18-10-06 16:15

Ingen kapsler ?????????????
Jamen så bliver du nødt til at drikke øl på forhånd, ethvert håndværksprojekt kræver konsumering af store mængder bayersk øl, jeg tror du skal bruge ca. 25 stk.
Hvis du ikke kan drikke så mange øl, kan du bruge søm eller skruer gennem brædtet, så du får det der ligner en fakirs madras. De vil dog være lidt mere grov ved overfladen, og måske rive for meget op nogle steder, afhængig af hvor god den puds er!

God arbejdslyst