/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Berner sennen eller Leonberger
Fra : MayniaQ
Vist : 11642 gange
100 point
Dato : 15-10-06 20:46

Jeg vil utrolig gerne have en af disse hunderacer. Jeg har fundet ud af at en berner sennen hvalp med stambog koster 10.500,- her på sjælland (i jylland er de lidt billigere), men jeg har ik kunnet finde ud af hvad en leonberger koster. Er der nogen her der ved hvad sån en hvalp koster (med stambog)?
Er der evt. nogen der kan henvise mig til en kennel/opdrætter af en af disse racer?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 15-10-06 20:58

Hejsa

Leonberger vil jeg tro er omkring samme pris. Men prisen må endelig ikke være det afgørende for dig!

Det kan være utrolig svært at få fat i en Leonberger, da der ikke er så mange i Danmark. Ventetiden kan blive lang. Berneren er mere udbredt. Jeg kan kun anbefale dig at få en hvalp med DKK stambog. Jeg har selv 2 bernere.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men hvis du fortæller lidt mere kan jeg henvise dig til nogle opdrættere af Berner Sennen, ellers kig på www.dbsk.dk. Her finder du en masse opdrættere. Kig på deres hjemmesider, da de tit er mere opdaterede omkring hvalpe og hvalpeplaner.

Men det er begge nogle dejlige racer!

Hilsen fra Linda

Kommentar
Fra : MayniaQ

Dato : 15-10-06 21:08

Jeg bor i Ringsted og ønsker mig en hvalp til januer eller februar.
Jeg ved godt at prisen ik skal være det afgørende og det er den skam heller ik... men det er da meget rart at vide hvad prisen er. De berner sennen hunde man kan købe i jylland er vel ik dårligere end dem på sjælland? Så hvorfor give mere for dem her? Jeg skal trods alt ik bruge den til at avle på.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 15-10-06 21:29

Jeg tror ikke at prisen er forskellig fra Jylland til Sjælland. De bør de i hvert fald ikke være. Ved du om den du kigger på i Jylland er med stambog fra DKK? I Jylland er der nemlig en del DRU bernere.

Jeg bor selv i Dianalund, så det er jo ikke ret langt væk. Min veninde fra Skælskør skal parre en af hendes tæver i denne måned. Dvs. at den føder (forhåbentlig) sidste i december og hvalpene vil være klar til at rejse hjemmefra sidst i februar. Kunne det være noget?

Hun har nogle gode hunde og jeg har selv en derfra.

Kommentar
Fra : MayniaQ

Dato : 15-10-06 21:37

Har overvejet hende lidt. Ved du noget om hvor gamle hendes hunde normalt blir?
Så vidt jeg husker, så er de med DKK stambog... Men hvad er der egentlig galt med DRU? (kender ik så meget til sån noget)

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 15-10-06 21:45

Jeg kan IKKE anbefale en hund med DRU stambog. Efter min opfattelse har det intet med stambog at gøre, da de stambogsfører alt uden at vide om det er korrekte oplysninger. Jeg taler desværre af erfaring. Min første berner fik DRU stambog efter at DKK havde sået tvivl omkring den importstambog jeg fik sammen med hvalpen. Og den var absolut heller ikke ægte. Men det var DRU ligeglade med, de fik jo en kunde mere. Men det er en lang, lang historie som jeg ikke vil kede dig med.

Hundene har Hansennens er gode sunde hunde. Celeste, som er stammor til hele linien hos Hansennens døde 9 år gammel af kræft. Men jeg synes at du skal kontakte kennelen, de kan fortælle dig meget mere.

På denne side www.favitea.dk kan du læse om en tæve fra Falster, som også skal parres op. En rigtig sød hund, som jeg har gået til træning med. Jeg ved ikke rigtig noget om familien derfra.

Men kig på det og spørg endelig hvis du vil vide mere. Jeg smutter godt nok for i dag, men vender tilbage i morgen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-10-06 21:48

Pas på, for bernere har problemer med allergi og kræft. Ellers havde jeg haft en bernerpige nu.

Næsten alle hunderacer har nogle helbredsproblemer. Som jeg har fortalt før, så har jeg mødt et par Hovawarter med dårligt temperament.

Men en bernerpige er meget mindre krævende at opdrage end en hovawart, som ikke er en begynderhund.

Kik på dette link, som gør det muligt på en overskuelig måde at sammenligne forskellige racer:

http://www.hundeleksikon.dk/index.html

Og tag ENDELIG!!! en hund med DKK-stambog...

Hvis en bernerhvalp er i familie med "Sennettas Sixten", som rigtig mange er, så ville jeg sige nejtak...

Kommentar
Fra : MayniaQ

Dato : 15-10-06 21:53

Hvorfor fortæller du mig om en hovawart? Dem er jeg ik interesseret i. Jeg ved godt at berner sennen racen har en del problemer med kræft og HD osv.
Jeg har også været ude på www.hundeleksikon.dk...
Tror også jeg vil finde en med DKK stambog efter hvad MissXX fortæller, ønsker mig jo en så sund og dejlig hvalp som overhovedet muligt.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 16-10-06 10:26

Hej.
Du kan kigge på denne side, og så gå ind i deres link og finde andre opdrættere.
http://www.starofregulus.dk/index.htm
Eller her.
http://www.favitea.dk/index.html
http://www.dansk-kennel-klub.dk/page.php?menu=425
En god måde at finde nye kennelsider er at kigge i deres link, eller ders gæstebog for der er altid nogle som har deres hjemmeside adr. med.
Held og lykke med din søgning, og kommende hvalp.
Hilsen Nanahund.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 16-10-06 10:28

Naturligvis skal de arvemæssige forhold være i orden, så kig grundigt på forældrehundene - læs : lær dem at kende, ikke bare via nettet og på billeder, rejs ud og klap dem, mærk pelsen, mærk deres temperament og livsglæde. (Det er nemmere at sige 'nej-tak' et et forventet afkom, end det er at takke nej til en lille (g)uldklump, der kæmper for at holde sig på benene )
MEN kig også nøje på menneskene omkring forældrehundene - det betyder enormt meget hvorledes forældrehundene (især tæven) er opdraget og bliver 'håndteret' i dagligdagen; hvis tæven ikke er opdraget fornuftigt, vil dette lynhurtigt komme til udtryk i den måde hun dresserer hendes hvalpe.
Hvis man vil have maksimal glæde af sin store hund (og hvem vil ikke det ??), så er det vigtigt at den 'er i menneskehånd' fra første dag, og indtil den kommer i dine hænder (hvor det naturligvis fortsættes) - hvalpen skal opleve at der er mennesker omkring den, herved bliver de en naturlig del af dagligdagen og ikke nogen man behøver 'kæmpe' med.
mvh Niederhof (Tidligere husholder for en Irsk Ulvhund, nu for en Schæfer)

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 16-10-06 11:10

Helt rigtigt Birgitta! Hold dig væk fra Senettas Sixten. Han er meget udbredt og var da også en flot hund. Men hans aner er ikke de bedste.

Jeg går netop og venter på en hvalp fra Tyskland, da sundheden hos bernerne i Danmark ikke er i top. Jeg skal besøge ham på mandag og kan næsten ikke vente! Men det er ikke nemt at få en hvalp fra udlandet, det kræver en del arbejde. Her er linket til ham, min er Zolo fra Z-puppies.

http://www.jumiberner.de/jumi_eng/home.htm

Er han ikke nuttet?

Jeg går ud fra at du allerede ved de ting, som Niederhof skriver om. Derfor vil jeg selvfølgelig ikke gentage dem. Men det er selvfølgelig det vigtigste. Derefter kommer stambogen, som jeg absolut vil vælge fra DKK.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 16-10-06 13:18

halløjsa

jeg vil da godt lige komme med en bemærkning ang! leonberger hunden. jeg har en kollega som har sådan en dejlig hund det er nr 2 leonberger de har og de er faktisk ret svære at få fat på , den første købte de på langeland og den anden måtte de til sverige for at hente da der slet ikke var hvalpe i danmark. og de skulle både godkendes af dem der havde hvalpene og de skulle også skrive under på de ville træne og gå på udstilling de første 2-3 år mener jeg. desuden var det et krav at de ikke boede i lejlighed. det kan så godt forstås da det jo er en enorm stor hund. bernersenne hunden er en dejlig hund men leonbergeren er lige så dejlig og godt det ikke er mig der skal vælge........ så havde jeg taget en newfoundlænder
god fornøjelse med at finde din hund

mange hilsner fra chicapigen

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 16-10-06 13:19

PS JEG SYNTES DE SNAKKEDE OM DE HAVDE GIVET OMKRING 14000 FOR DERES LEONBERGER

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-10-06 17:06

Unsk...MayniaQ --Jeg havde vist lige fået en hovawart på hjernen i en anden tråd.....

Leonbergere er rigtig dejlige store hunde. Men de HAR sikkert deres svagheder også... Se dig godt for.

UUUUUUHH, MissXX, jeg bliver HELT blød i knæene... Jeg er ulykkeligt forelsket i racen. Uanset hvor dejlig og dygtig min skønne Silke er, så har berneren en ganske særlig plads i mit hjerte.

Min Ramses var søn af Senettas Sixten..... Han blev kun 4½... Det gør rigtig ondt at måtte sige farvel til sin pragtfulde berner efter så kort et liv, der endda var præget af allergier og sygdomme...
Ramses var SÅ smuk... Han lignede meget sin smukke far..

Men chicapigen har ret i, at det kan være svært at finde en hvalp herhjemme. Det gælder for rigtig mange racer. Hvalpe bliver jo ikke sådan lige "produceret" efter hvor stort behovet er. Hvalpe bliver født når familien synes det er tid for et nyt kuld.
Selv om man køber hund i udlandet, så skal man alligevel også holde øje med, hvem forældrene er. Det kan være besværligt...

Kommentar
Fra : MayniaQ

Dato : 19-10-06 22:26

Mange tak for alle jeres kommentarer.
Jeg tror jeg hælder mere og mere mod en berner sennen hund, selvom jeg som sagt kan lide begge racer.

Jeg synes dog stadig det er meget svært at finde ud af mht. at finde den rigtige opdrætter osv. Derfor vil jeg stadig gerne høre om jeres erfaringer med forskellige kenneler? Fx andre der kender til Kennel Hansennen?

PS: Det er godt nok en sød hvalp, MissXX... Er en smule misundelig :) Hvad koster de i Tyskland (bare nysgerrig)?

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 19-10-06 23:24

Hejsa

Hvalpene er lidt billigere i Tyskland, jeg skal give 1.100 euro = godt 8.000 kr. for min guldklump. Men dertil kommer der jo en masse andre udgifter, bla. kørsel min. 2 gange, overførelse af stambog til DKK osv. Så jeg tror i den sidste ende kan det ikke betale sig økonomisk at købe hvalp i tyskland. Du kunne evt. kigge på Sverige, det er lidt nemmere end Tyskland.

Denne kennel venter hvalpe: http://web.telia.com/%7Eu43515303/

Og har kun hørt godt derfra. Min afdøde hanhund var efter Bravo, han døede desværre alt for tidligt af en mavedrejning.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 20-10-06 10:10

missXX

iiiih hvor er han dog lækker ham zolo. jeg var lige og kigge på siden, ja man bliver da helt blød om hjertet . og en an ANELSE/EN DEL misundelig kan godt forstå du faldt for den dejlige hvalp . held og lykke med ham
mange vov vov

fra chicapigen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-10-06 13:11

---Jeg har også haft en berner (Ramses d. 1.) der døde af en mavedrejning... Det er et problem hos de store hunde, -især hanhunde.

Den Ramses, der var søn af Senettas Sixten, hed Ramses d. 2. Og det var ham, der havde allergi..

Hvis du beslutter dig for at du vil have en berner, så vil jeg også absolut anbefale dig at kikke enten i Sverige eller i Tyskland.

Herhjemme er det som om man kan vælge mellem enten bernere af den store kraftige slags, ---med risiko for HD- AA og mavedrejning--- Eller den lidt mindre og spinklere (stadig en kraftig hund) --som nok skal vise sig at være i nær familie med Senettas Sixten...

Jeg var på udstilling i Ballerup for en måneds tid siden.. --Bare for at kikke. Og jeg endte ved berner-ringen, der var fuld af dejlige voksne tæver..... Jeg stoppede og kikkede på dem. De var alle større end jeg huskede dem, men én af dem virkede lidt mere adræt og slank end de andre. Hun havde desuden det vidunderligste udtryk i ansigtet.. Så jeg faldt pladask for hende.. Jeg blev ved ringen for at se, hvordan det gik hende.. Hun fik 1. præmie, blev 1. vinder (den bedste af dem der fik 1.præmie) og så blev hun BIR (bedst i racen)... Jeg kikkede i kataloget, og så opdagede jeg, at hendes far faktisk var Senettas Sixten... Hun var altså halvsøster til min stakkels Ramses d. 2., der fik så forfærdeligt og sølle et liv...

Hun er nok en af Sixtens sidste hvalpe, men med de flotte placeringer hun får, så har hun sikkert også sat et par kuld i verden.... Og hun har kuldsøskende med de samme gener...

Sixten vil præge avlen mange år fremover herhjemme...

Kommentar
Fra : MayniaQ

Dato : 20-10-06 13:23

Trist at høre med Ramses d.1. Mine forældres hund (en labrador) døde også af en mavedrejning.

Hvordan kan det være, at man ik har forhindret Senettas Sixten i at blive brugt til avl, når der er så mange problemer med de hvalpe?

Hvad koster en berner egentlig i Sverige? og kan man få den overført til DKK? Hvis ja - hvordan?
Ville nu ellers være nemmere hvis jeg ku købe én hvalp i Danmark.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 20-10-06 14:32

Hej MayniaQ
Jeg syntes nu du skal gå ind på nogle af de hundesider som findes, og forhøre dig der inden du køber nogen hund. Men jo flere steder du forhører dig, nu større risiko er der også for at du ikke vælger forkert. Men her er vi jo ikke så mange som kan rådføre dig så du må ind på følgende sider.
http://hunde.dyregalleri.dk/
http://www.dkdyr.dk/
Håber du der kan få nogle oplysninger du kan bruge.
Hilsen Karen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-10-06 14:51

Han BLEV forhindret, efterhånden... For der blev indført forskellige regler i klubben, der gjorde, at en hund kun måtte få et vist antal hvalpe.. Og det havde han jo for længst overskredet.
Men årsagen til at det var svært at stoppe ham var dels, at han var den absolutte tophund indenfor racen i Danmark.. Men også at ejeren var formand for DBSK på det tidspunkt, -og havde dermed en vis mulighed for at modvirke oprettelse af de regler, der ville hæmme deres avl.

Problemet er jo også, at en hund jo typisk får sine hvalpe i 2-6 års alderen, og der går jo nogle år før man opdager, at der er mange hvalpe med sygdomme. Især når man ikke ønsker at opdage det... Sixten var rigtig meget efterspurgt især i sine unge år.

---Jeg kunne ikke overskue at købe en hund i udlandet.. Så også derfor har jeg en golden i dag...

Dengang jeg var gift købte vi to hvalpe som afløser for Ramses d. 1. Ronja, som kom fra Køge, -en lille familiekennel, -og Claire, som kom fra en kennel langt nede i Tyskland.
Ronja var alletiders hund, -næsten aldrig syg, og hun døde mæt af dage, da hun var 13 år gammel.. En rimelig høj alder for en race med en gennemsnitsalder på 7 år.

Claire havde vi fået anbefalet af en dansk kennel, som ikke lige havde hvalpe selv på det tidspunkt. Vi var så "heldige" at opdrætteren skulle til Danmark i andet ærinde, og så ville han tage hvalpen med til os. Så vi så hende ikke før den dag vi modtog hende og betalte for hende.

Hun virkede lige fra start af meget "forsigtig" overfor mennesker.. Vi tænkte, det skyldtes den lange rejse med tog. Da hun voksede til viste det sig, at hun var korthåret, højbenet og på flere andre områder atypisk for en berner. Hun var meget "hundesocial" men hun kunne absolut ikke lide andre mennesker. 2 år gammel havde hun nappet næsten alle i vores omgangskreds.. Da hun var 2½ stak hun af fra vores teenagedatter og for hen og bed vores gamle nabo... Så blev hun aflivet dagen efter.
Ronja var der ingen problemer med... Da hun døde forsøgte jeg at kontakte hendes opdrætter... Men de havde skiftet til en anden race på grund af så mange sygdomme og problemer i berner-racen...

Hvis hvalpen fra Sverige er stambogsført i en klub anerkendt af FCI, så skulle der ikke være nogle problemer med DKK, der også hører under FCI.
Kontakt DKK, så får du at vide, hvordan du skal gøre.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 07-11-06 13:40

Held og lykke med din søgen efter hund. alt er sagt og fortalt. men jeg vil da lige indskyde, at Leonbergeren ikke bliver en gammel hund. En Leonberger over 8 år er et særsyn

Kommentar
Fra : MayniaQ

Dato : 07-11-06 15:54

Okey, tak for oplysningen knh15, det vidste jeg ik.

PS: Hører stadig gerne fra folk, der har berner sennen hvalpe til salg her i DK og fra folk der bare kender nogen der har.

Kommentar
Fra : SirChristoph

Dato : 23-11-06 22:26

Hej MayniaQ
Lidt om Leonberger. Det er en dejlig hund - jeg har selv 2. Det er rigtigt som knh15 skriver at Leonbergeren sjældent bliver over 8, men det er kendetegnet for alle store hunderacer. Men heldigvis er der da undtagelser. Vi har flere der er blevet over 10 og jeg synes tendensen er at de bliver ældre end tidligere. Min gamle hanhund bliver 9 til januar.

En Leonberger, med DKK stambog naturligvis, koster i omegnen af 8000,- kr. måske lidt mere.

Jeg synes du skal kigge ind på klubbens hjemmeside, her kan du bl.a. se, når der er hvalpe. Ellers ring til hvalpeanviserne og få en generel snak, det handler ikke kun om hvalpe. De vil råde og vejlede dig, så du kommer godt fra "start". Du kan også kigge ind til de enkelte kenneler og læse hvad de skriver om deres opdræt. www.leonberger.dk

Held og lykke i din søgen.

ps. En DKK-stambog (eller anden FCI godkendt stambog, hvis du køber i udlandet) er din garanti for at du får en hund der er ren race. Læs mere om stambøger og andet godt på DKKs hjemmeside:
www.dansk-kennel-klub.dk