/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Help.dk Juridisk lovligt?
Fra : martinhs1
Vist : 1296 gange
100 point
Dato : 15-10-06 17:28

Hej

Jeg overvejer at benytte den billige arbejdskraft help.dk kan tilbyde, da jeg skal igang med et større byggeprojekt i form at en ferielejelighed.

Jeg er bare meget i tvivl om det er juridisk lovligt at benytte sig af de billige håndværkere fra østeuropa? Har nogen prøvet dette firma?

Jeg vil jo gerne have et godt stykke arbejde, også til en god pris, men kun hvis jeg ikke kommer i klemme juridisk.

Martin

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-10-06 17:30

Hvis de får samme løn som danske håndværkere er det ok.
Det med en 50ér i timen er ulovligt.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 15-10-06 17:59

En 50'er i timen er skam lovligt nok, men det kan give nogle blokader fra fagforeningen, som ikke synes at folk selv må bestemme hvad de vil arbejde for.
Vi overvejer kraftigt at få polske håndværkere, men ikke pga prisen. Vi kan simpelthen ikke finde danske håndværkere, der kan udføre arbejdet inden for rimelig tid og til en rimelig akkord.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-10-06 18:13

Citat
En 50'er i timen er skam lovligt nok, men det kan give nogle blokader fra fagforeningen, som ikke synes at folk selv må bestemme hvad de vil arbejde for.

Nej, så enkelt er det ikke, og i hvert fald ikke lovligt.

Polsk arbejdskraft der hyres/ansættes af danskere/dansk arbejdsgiver SKAL have løn efter dansk overenskomst.

Men hvis det er et polsk firma der får et stykke arbejde i DK, og ansætter polakker til at udføre arbejdet i DK, må de aflønnes efter polske forhold.

mvh dova

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 15-10-06 18:47

pas på.. Kender en som har fyret 3 hold polske arbejdere.. alle var her legalt, men ikke en kunne lave et ordenligt arbejde..jeg så det lort de lavede..

Men hvis du finder de rigtige, er der mange penge at spare...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-10-06 18:47

Citat
Vi overvejer kraftigt at få polske håndværkere, men ikke pga prisen. Vi kan simpelthen ikke finde danske håndværkere, der kan udføre arbejdet inden for rimelig tid og til en rimelig akkord.

Det er meget passende at bruge den undskyldning. Jeg tror bare ikke på den.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-10-06 18:49

Som CCjunior skriver.
Du ved ikke hvad du får, før end det er for sent.
Hvor klager man så.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 15-10-06 19:00

Og det er anderledes med danske håndværkere? De ejer ikke faglig stolthed og alt sjuskes igennem. Nogle firmaer skifter CVRnr for hver større opgave, så man ikke kan komme efter dem med fejl og mangler. Hvor seriøst er det? Og hvor går man hen med det? Ingen steder. Et firma, der er gået konkurs, eksisterer ikke mere.
Der skal nok findes dårlige polske, litauiske, estiske osv haåndværker, men at de skulle være det pga deres nationalitet er lige så forkert som at danske håndværkere er dygtige og afleverer et fagligt godt stykke arbejde. Deet afhænger helt af hvem man får fat i.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-10-06 19:19

Det gælder her som andre steder....................du får kun hvad du betaler for.

Er det mon de samme som ville have det hele sort uden moms - som nu vil have kvalitet til spotpris.

Man skulle jo nødigt bruge for mange af de penge som staten ikke fik i moms/skat.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-10-06 19:27

Du siger det jo selv maria. Hvad får man for pengene?
Så er det rart med klageinstanser der fungerer.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 15-10-06 20:45

Der findes både god og dårlig udenlandsk arbejdskraft, ligesåvel som der er god og dårlig dansk af samme slags.

Nogen af de firmaer der "lejer" polsk arbejdskraft ud er ikke helt fine i kanten. På papiret får de den overenskomstmæssige løn, men så tager de det meste tilbage igen ved en urimelig høj pris for kost og logi for at bo under strengt urimelige forhold.

Husk at lønnen er en ting, men du skal også være sikker på, at de har gyldig arbejdstilladelse. Mange er her kun på turist-visum og må så slet ikke tage arbejde. Nogen udgiver sig for at være selvstændige og så skulle det jo være fint, men er de ikke registreret, som firma i Danmark er det ulovligt.

Hvad mange måske ikke lige tænker over er at arbejdstilsynet er begyndt at interessere sig for udenlandsk arbejdskraft, fordi det har vist sig at de ikke bliver informeret om den danske arbejdsmiljølovgivning, som de selvfølgelig skal følge, som alle andre. Hvis arbejstilsynet kommer på et arbejdssted med udenlandsk arbejdskraft, skal de undersøge om papirerne er i orden og hvis der bare er mistanke om at der er noget uldent i et forhold er de blevet pålagt at melde det til politiet.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 15-10-06 21:33

Alt i alt er min holdning at jeg hellere have en håndfuld polakker, der laver noget, end en håndfuld danskere, der kun vil lave arbejdet sort eller til horrible akkorder. Men det er ikke sort-hvidt, og vi må hver især gøre som vi synes er rigtigt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-10-06 06:28

maria
din holdning er tydelig: danske håndværkere gider ikke arbejde de vil kun have en fed løn. De
polske er dygtige og billige.
Du har meget at lære.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-10-06 09:12

Vi har gået på en plads med "help-tømrere". Det blev man langt fra imponeret af. Ringe finish, ekstremt dårlig kommunikation, rod, bøvl mv. Men de var der da kunden skulle bruge dem. Og lofterne kom op, omend man lavede dem tre fire gange, inden de hang tåleligt. Omvendt har jeg oplevet danske byggepladser der kørte ligeså dårlig og danske akkord tømrere der var ligeså ringe. Det er nok sådan at: "If you pay peanuts, you get monkey's".

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 16-10-06 09:28

en ting mere som har drillet hende jeg kender, det er kommunikationen. enten skal man ringe til en som kan lidt polsk, eller også foregår det med fagter. Kort sagt, man skal være der selv fra start til slut. Du skal også selv sørge for at de danske regler bliver overholdt.

Der er ingen tvivl om at når jeg skal igang med at renoverer min stue, så skal jeg har polske håndværkere til det. Jeg har en svigerfar på 72 som er tømmer, men han kan ikke knokle længere, men til gængæld kan han se om de laver det ordentligt. Så er jeg ikke nervøs for at ha et par stykker til at gå til hånde, men de skal bare ikke ha ansvaret for projektet.

Junior

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-10-06 09:31

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-10-06 09:32

Jeg kender lidt til Claus Burmølle, som har Plane ApS. De beskæftigere Lithau'ere. Claus siger også man skal være på pladsen hele tiden, så går det ok.

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 04-11-06 23:30

hyr bare udenlandske håndværkere, men husk at du får hvad du betaler for, så, NÅR dit byggeri IKKE, når de er færdige lever op til de forventede krav, så ved du hvorfor, og så skal du ikke jamre over prisen på at få det udbedret / tæt, af danske håndværkere. Held og lykke

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 02-01-07 22:44

Hej.

Vi bruger litauer som underentreprenører, det er lidt billigere, men kræver meget tilsyn, vi har prøve polakker, det var ikke godt.

Men prøv at få et tilbud fra Morten 31156684, husk at få en fast pris.

God fornøjelse.

Mvh Kissan