/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Billige scartkabler vs. dyre scartkabler
Fra : tobias_jacobsen
Vist : 475 gange
120 point
Dato : 31-12-02 16:36

En ganske alm. scartkabel til 39,95 eller deromkring, kan man finde i de fleste Computer/Hifi-butikker. Det er dog blevet normalt, at de selvsamme butikker også sælger meget dyrere kabler. Disse kabler er oftest beklædt med gul og alt muligt andet gejl. Prisen ligger på 250-350 kr.
Spørgsmålet er nu:
Er det muligt at se forskel på billedkvaliteten, hvis man f.eks. benytter en DVD-afspiller? Er det pengene værd?

Håber at nogle derude kan hjælpe mig!

Mvh. Tobias

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 01-01-03 11:29

ja det kan du, meget endda, hvis du bare har et rimelig godt fjernesyn, men et dyre kabel med guldstik vil billedet være skarpere og mere rolig at se på, og så holde kabelet bedre. Jeg har selv ofret penge på det og har ikke fortrudt..

Accepteret svar
Fra : oldwiking

Modtaget 120 point
Dato : 01-01-03 12:07

De scart kabler man finder i butikkerne til 39,95 er ikke pengene værd da de ikke overholder de forudsætninger der grundlaget for transport af signaler i de højere frekvensområder.
At de alligevel finder anvendelse er kun grundet at kvaliteten af de fleste optagelser som finder sted på hjemmevideoen er beregnet på et almindeligt underholdningsniveu hvor kvalitetet er af mindre betydning.
Prøv engang at anvende et kabel til 250-350 KR , lav nogle nye optagelser på en kvalitetsoptager og gå tæt på dit kvalitets tv, så vil du hvorfor.
Forudsætning for en god signaloverførsel er de pågældende forbindelser er afskærmet og at forbindelsernes impendans "75ohm" er korrekte, "beklædt med guld og andet gejl", og at kablets forbindelsesstik også er optimalt ledende "guldbelagt".
Når vi afspiller en DVD så er kravene til signalkvalitet omså højere, så her er betimeligheden for et særlig godt kablesæt bestem på sin plads.
Også kvaliteten ved S-VHS overførsel vil vinde i kvalitet ved anvendelse af et superkabel.
Godt nytår fra OW

Godkendelse af svar
Fra : tobias_jacobsen

Dato : 01-01-03 23:11

Okay, så blev jeg så meget klogere. Tak!

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 11-02-03 21:53

Jeg bruger et biligt scart stik, kan det være oversagen til min kennex afspiler "støjer" (Kennex prøvebildet går ind i mine tv kanaler) ?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 11-02-03 21:53

Jeg bruger et biligt scart stik, kan det være oversagen til min kennex afspiler "støjer" (Kennex prøvebildet går ind i mine tv kanaler) ?

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 12-02-03 19:13

Ja det kan det udemærket.
De billige scartkabler er hovedsageligt fremstillet af uskærmede ledninger som dels tillader en fri udstråling af signalerne til omgivelserne og som også kan være arnested for opståelse af såkaldte harmoniske udstrålinger som derefter kan forårsag andere forstyrrelser.
Ikke nok med det så kan de originale signaler derved svækkes og dermed fremtræde som forvrænget og behæftet med støj.
Mvh OW

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-02-03 20:30

Jeg har lade mig fortælle at det er fis i en hornlygte, biligt kabelt eller ej!!