/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
klipning af lærkehæk
Fra : janjuul
Vist : 7924 gange
100 point
Dato : 11-10-06 19:14

Hej...........

Jeg plantede i april sidste år, en lærkehæk med nogle gode solide planter, så er spørgsmålet bare, om det ikke snart er tiden til at klippe toppen af. de er vel omkring 1.8 m høje.

Mvh.Jan

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 11-10-06 19:53

Toppen skal først klippes når hækkens ønskede højde er nået. Men du er lidt sent på den, for det optimale tidspunkt at klippe lærkehæk på er omkring 1 Juli.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 11-10-06 19:53

Beskæring af lærkehæk

Kan man beskære en lærkehæk som er blevet alt for bred og høj, og hvornår gøres det ?

Svar
Lærk har en særdeles god evne til at bryde på stammerne og danne en pels af nye skud, derfor kan en lærkehæk skæres ind på siderne. Der er heller ikke noget i vejen for at kappe en for eksempel 4 m høj hæk ned i halv højde. Beskæringsarbejdet kan ske i løbet af vinteren.

http://www.haveselskabet.dk/ShowPage.t?pageID=202&telegramID=867

Kommentar
Fra : janjuul

Dato : 13-10-06 10:40

Er det så helt udelukket at klippe den i efterårsferien? hvad hvis man barer klipper sideskud.....

Mvh.Jan

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 17-10-06 22:52

Citat
Er det så helt udelukket at klippe den i efterårsferien? hvad hvis man barer klipper sideskud

Nej, overhovedet ikke, du skal bare gå i gang ingen begrænsninger, lærk kan klippes hele året på samme måde som de fleste andre.

Faktisk skal vi faktisk også have klippet vores, men på grund af alle de "skide hvepse" er det altså udskudt indtil nu.
"Vores baghæk" har genboen efter stiltiende overnskomst ladet vokse til ca. 4 m, og han tager altid toppen.
Det ser måske ikke så godt ud i kvarteret, men manden er 80 år og kan sagtens klare at klatre op på stigen for at klippe toppen.
Nå, det var et lille sidespring, men klip du bare din hæk, sådan som du vil have den.

Som vi sagde til den anden nabo, der gerne ville klippe vores liguster helt ned - hække har den højde hække skal have - nemlig 1,80 m, det blev HAN ikke glad for ;-D

Men man har da lov til at have et privat liv også bag en lærkehæk.

Disse ord, bare for at forebygge nabostrid for det er træls.