/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Beskæring på digitale billeder når de fr~
Fra : lise84
Vist : 440 gange
100 point
Dato : 31-12-02 00:55

Hej jeg er en nybegynder når det gælder fremkaldelse af digitale billeder på nettet. Jeg har lige købt et Minoltal F100 og vælger at tage billeder med dimensionerne 1704*2272. Hvad vil der ske når jeg får billederne fremkaldt via nettet, altså hvordan vil de være beskæret ?. Er der bedst at jeg selv beskære billederne og hvor langt ned skal jeg så beskære dem 1000*1333 eller 1125*1500 for at de bliver fremkaldt i normal størrelse altså 10*15 format ?

Med venlig hilsen
Lise Cecilie Jakobsen

Accepteret svar
Fra : rkl

Modtaget 110 point
Dato : 31-12-02 01:55

Hej Lise

Du bør beskære billederne først. Se denne lign. tråd:
http://www.kandu.dk/dk/spg/6110

Du kan risikere at billederne alligevel bliver beskåret, selvom du har gjort det:
http://www.haun.dk/index.php?mode=1&sid=80

Her er iøvrigt Bilkas råd:

[citat]
Du får, hvad du afleverer:
De fleste digital kameraer tager billeder, hvor forholdet mellem bredde og højde svarer til skærmstørrelsen på en computer, dvs. 3:4 og hvor forholdet på et analogt kamera er 2:3.
Det vil sige, at hvis du bestiller et digitalt print på 10x15 cm., vil højden på dit foto være 10 cm., men længden vil blot være 13,3 cm og ikke 15cm; jævnfør forholdet 3:4.
Såfremt man ville lave et 10x15 cm. print, ville en beskæring af billedet i top og bund være nødvendigt. Hvad du ser på din computerskærm, er således med på det færdige print.
Hvis du ønsker dine fotos i forholdet 2:3, skal du beskære dine digitale billedfiler. Dette kan du gøre ved hjælp af software som fulgte med dit digitale kamera eller i et billedbehandlingsprogram som for eksempel Adobe Photoshop...
[/code]

Alt i alt - Vil du være sikker på at dine billeder kommer retur som du ønsker dem, ville jeg vælge en prof. og aller bedst en lokal "fotomand"

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 31-12-02 03:01

Jeg fotograferer ikke selv digitalt; men når jeg får min film fremkaldt, får jeg billederne digitaliseret, enten som netbilleder - på CD-Room eller ved scanning. Så behandler jeg dem i et fotoprogram hvor det er muligt at foretage beskæring helt frit - ændre størrelse - korrigere farve og Rødøje samt tilføje tekst rammer eller andre effekter helt efter eget ønske. De fleste billeder er som regel taget, så der er noget overflødigt der kan skæres bort, og det kan man jo indrette sin beskæring efter. Det er ganske let, når man har sat sig ind i fremgangsmåden og har det rigtige fotoprogram. Mit program hedder Photo plus 4, men det er 6 år gammelt, så der findes nok noget der er bedre nu. Men jeg vil råde Dig til at øve Dig med små formater på alm. papir indtil Du fundet nogenlunde ud af fremgangsmåden. Rigtigt Fotopapir til printeren er temmelig dyrt, og kostede mig mange lærepenge, fordi jeg fik lavet alt for mange billeder af alt for ringe kvalitet.
Godt nytår og held med fotograferingen