/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Kontaktlinser - svie/træthed
Fra : palle22
Vist : 3227 gange
100 point
Dato : 08-10-06 17:04

Hej
Jeg har i 4 måneder brugt linser. Jeg brugte de første to måneder linsevæske fra bausch & Lomb, hvorefter jeg skiftede til en anden væske. Mine øjne blev herefter meget irriterede, og jeg er nu gået tilbage til den første væske, da min optiker mente det kunne være en allergisk reaktion. Væsken fra Bausch & Lomb kan bruges til at fugte øjet direkte, men når jeg gør det svier det i øjnene og de bliver røde. Tyder det på at jeg heller ikke kan tåle denne væske? Eller er det en normal reaktion fra et øje der får dryppet væske i sig?
Håber I har en ide om sagen. Skal selvfølgelig nok søge læge igen hvis det ikke går over.
Mvh

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-10-06 17:44

den vædske du kan fugte øjet med direkte - gør du det ofte ???

Jeg tænker her på at hvis man bruger øjendråber sker det for det meste at øjet bliver lidt rødt - især hvis man overdoserer - nogle øjendråber mærker man til gengæld ikke noget til udover det - hvorimod for eks scan øjendråber netop har den effekt at hvis der kommer en dråbe for meget så svier det. (egentlig en udemærket indikator).. nå det var lidt off topic

prøv at se på det her link :
http://www.kontaktlinseinstituttet.dk/default.asp?Action=Details&Item=238
man kan måske tænke sig til at nogen er mere udsat for diverse former for bivirkninger eller ligefrem infektioner ??????

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-10-06 17:47

Nu skriver du ikke hvorfor du skiftede fra Bausch & Lomb for så at gå tilbage til det mærke igen.

Men noget kan jo tyde på at du er allergisk. Det er heller ikke alle, der kan "tåle" at gå med kontaktlinser.

Bausch & Lomb har flere produkter bl.a. blev dette tilbagekaldt MoistureLoc® over hele verden

http://www.optikerforeningen.dk/Default.aspx?ID=195&M=News&PID=296&NewsID=39

Måske de stadig har problemer med deres kontaktlinsevæsker.

Så pas lidt på og tal evt. med en øjenlæge.

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 08-10-06 18:47

Selvfølgelig er der risiko for, at du ikke kan tåle væsken - den risiko er der ved alt, hvad vi bruger i hverdagen. Jeg har været kontaktlinsebruger i mange år og har kun oplevet seriøst røde øjne i forbindelse med, at de er blevet sat i på vrangen (værst i "gamle dage"), at jeg har glemt at give dem skyllevæske, før jeg satte dem i (meeeeeeget dumt gjort) eller fordi de har nærmest klistret og jeg derfor har måttet rode rundt i øjet efter dem, hvilket jo giver en irritation. Så din reaktion vil jeg ikke kalde normal.

Hvad er det, du bruger til at fugte øjnene? Personligt ville jeg ikke bruge noget skrappere end sterilt saltvand, der giver ganske glimrende fugt og let kan dryppes i øjet - bare en dråbe eller to efterfulgt af et blink plejer at være en velsignelse for tørre øjne. For tørre/trætte kan de godt blive - også hvis man opholder sig meget i et airconditioneret miljø.

Slambert

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 08-10-06 23:22

Jeg bruger Bausch/Lomb multi-purpose væske til linserne, og til at fugte øjnene. Måske jeg hellere skulle bruge saltvand, kan man købe det med en dryp-anordning?
Jeg skiftede udelukkende væske fordi optikeren syntes jeg lige så godt kunne spare de 5 kroner/flaske.
Jeg fugter øjet når det er meget tørt, måske hver anden dag. Har haft linserne på i aften i fire timer, og øjnene bliver meget tørre og røde

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 09-10-06 06:36

Sterilt saltvand købes på plasticflasker i varierende størrelse - alle med en "spids", så det er lige til at dryppe med.

Men hvis jeg var dig, ville jeg forsøge mig med nogle andre linser. Alle optikere har altid mindst ét tilbud, de gerne vil sælge og du derfor kan prøve gratis i 30 dage - så prøv dig frem. Nutildags burde udvalget være så stort og udviklingen i produkterne være så langt fremme, at det kun i sjældne tilfælde vil være nødvendigt at droppe linser helt.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 09-10-06 07:36

Jeps, men linserne har jo fungeret fint i tre måneder, så det skulle være mærkeligt hvis de pludselig stoppede med det, ikke?
Desuden har jeg købt 6 par, til 1800kr. Så de skulle helst kunne bruges

Accepteret svar
Fra : ElseR

Modtaget 100 point
Dato : 09-10-06 08:07

Det kan godt først vise sig efter lang tids brug at du ikke kan tåle linserne. Det er et fremmedlegme du sætter i øjet, og nogle reagrer førs efter nogle års brug, andre med det samme og andre kan uden problemer tåle dem. Hvis du allerede efter fire timer får tørre og røde øjne vil jeg mene der er problemer med linserne. Tag en ordenlig seriøs snak med optikeren, og hør om det er sundt for øjnene, og om det evt. andre linser kan hjælpe. Eller endu bedre - gå til en øjenlæge, som ikke skal tjene penge på at sælge dig linser.
Mvh Else

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 09-10-06 10:59

Hej Else
Okay, jeg vil prøve med en tur til øjenlægen så. Du mener altså det er linserne, og ikke væsken?
Mvh

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 09-10-06 11:42

Så fik jeg bestilt tid hos en øjenlæge imorgen. Nogen der ved om man selv skal betale for en undersøgelse? Er ikke henvist fra min egen læge

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-10-06 11:47

du skal ikke have henvisning fra egen læge

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-10-06 11:55

Der kræves ikke en henvisning, men du skal medbringe dit sygesikringsbevis.

Hvis du er i sikringsgruppe 1 er det gratis. I gruppe 2 kommer du selv til at betale noget af det.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-10-06 11:56

Men noget helt andet, det var da hurtigt du fik en tid. Hos de fleste øjenlæger er der mindst 1 måneds ventetid.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 09-10-06 12:04

Ja, måske han er elendig... Sikringsgruppe? Jeg har bare et almindeligt gult et. Troede kun det var som medlem af danmark man skelnede...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-10-06 12:23

Man skelner også ved det almindelige gule sygesikringsbevis.

Citat
Valg af sikringsgruppe

Du vælger selv, om du vil være gruppe 1-sikret eller gruppe 2-sikret. Hvis du vil skifte gruppe, skal du rette henvendelse til din kommune. Gruppeskiftet kan får virkning 14 dage efter henvendelse. Fornyet sikringsgruppeskift kan tidligst finde sted 1 år herefter.

Sikringsgruppe 1

Hvis du er medlem af sikringsgruppe 1, kan du få behandling hos alment praktiserende læge, speciallæge, tandlæge, fysioterapeut, fodterapeut, kiropraktor og psykolog, som er tilmeldt sygesikringen. De fleste læger og behandlere er tilmeldt sygesikringen.

Som gruppe 1-sikret skal du være tilmeldt en alment praktiserende læge. Hvis du ønsker at skifte læge, skal du rette henvendelse til kommunen.

Gruppe 1-sikrede kan efter henvisning fra den alment praktiserende læge få behandling hos speciallæge, fysioterapeut, fodterapeut og psykolog. Dog kræves der ikke henvisning til øre- og øjenlæge, tandlæge og kiropraktor. Sygesikringen betaler alle udgifter til hjælp hos den alment praktiserende læge eller speciallæge.

Du modtager tilskud fra sygesikringen til sygesikringens øvrige ydelser. Tilskuddet fratrækkes regningen.

Sikringsgruppe 2

Som gruppe 2-sikret kan du frit søge behandling hos alment praktiserende læge, speciallæge, tandlæge og kiropraktor, samt efter henvisning af en læge hos fysioterapeut, fodterapeut og psykolog (som praktiserer efter overenskomst med sygesikringen).

Du modtager et tilskud fra sygesikringen, der svarer til sygesikringens udgift for en tilsvarende behandling af en gruppe 1-sikret patient. Tilskuddet fratrækkes regningen.

Alment praktiserende læger, speciallæger, tandlæger og fysioterapeuter fastsætter selv størrelsen af honoraret for behandlingen. Behandling hos fodterapeuter, kiropraktorer og psykologer sker til honorarer aftalt med sygesikringen.

http://www.arf.dk/Sundhed/Sygesikring/sygesikringsbeviset.htm#hvem

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 10-10-06 07:55

Hej
Jeg synes det er fint at du har fået en tid hos øjenlægen, og som alle de andre troede jeg også at der ville være længere åbningstid.

Om det er linserne ved jeg ikke, men jeg mener man skal tage det alvorlig, når man har problemer som du har med at bruge linserne. Men man hører desværre indimellem om folk der har fået nedsat eller mistet synet, fordi optikerne ikke har taget problemerne alvorlige.

For et par år siden var det oppe i medierne at optikkene ikke fortalte kontaktlinsebrugerne om et almindelig problem med blodårer der voksede ind i linsen når øjet ikke fik nok ilt. Det er et problem der kan give nedsat syn efterhånden, men er let at forebygge ved indimellem at tage linserne ud. Samtidig skiftede jeg til en anden optiker, og ved første kontrol fik jeg at vide at jeg havde det problem. Og desværre tror jeg kun jeg fik det at vide, fordi det lige havde været oppe i medierne.

Mvh Else

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 10-10-06 09:38

Else, det med blodårerne har jeg også hørt, men troede det var en skrøne?
Vil det sige at man kan risikere at øjet konstant ser rødt ud, pga de små blodårer er tydelige? Jeg synes nemlig blodårerne i mine øjne er blevet tydeligere efter jeg fik linser, også inden de begyndte at irritere mig.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 10-10-06 19:54

Hej
Det er ikke en skrøne det med blodårene. Jeg har aldrig følt mig generet af mine linser (som jeg har brugt i over 20 år), men mine øjne har nok altid været lidt røde. Jeg har gået med linserne fra jeg stod op, og til jeg gik i seng. Det jeg fik at vide af øjenlægen, for at forebygge det med blodårerne, var at jeg et par gange om ugen, skulle gå nogle timer uden linser, f.eks. tage dem ud lidt før om aftenen, eller sætte dem i lidt senere i om morgenen. Efterhånden er det blevet en vane for mig at linserne ud lidt før om aftenen - mindst et par gange om ugen, og nogle gange tager jeg dem også senere på om morgenen. Og jeg synes ikke mine øjne er så røde mere. Jeg ville da have ønsket at min optiker havde sagt det for mange år siden, men det var desværre først efter at det havde været oppe i medierne inden de sagde noget.

Men det er nok ikke det er det der er dit problem, da det er vist er noget der udvikler sig over længere tids brug.

Mvh. Else

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 10-10-06 20:59

Tak for svaret ElseR.

Kommentar
Fra : Dubli7

Dato : 04-06-09 14:58

Det kan bedst betale sig at bruge endagslinser...
Her er der ikke nogen fare for infektioner og irritationer da linserne er sterile

Jeg har fundet et sted på nettet som sælger billige kvalitetslinser.

De tilbyder et fleksibelt abonnement, som betyder at du kan skubbe datoen frem eller tilbage som du ønsker. Hvis du bruger flere eller færre linser end foventet. Dette passer mig perfekt, da jeg ikke bruger et sæt linser hver dag.
Genialt system... som man selv styrer af inde på ens brugerprofil...

De har endvidere også en "betinget bonus".... imponerende...!
Så kan man faktisk hvis man kender nogel andre som også bruger linser.... få rabatter og derved få sine linser billigere...
Jeg har regnet ud at man kan få gratis linser hver måned, hvis man kan finde "anbefale" 5 andre personer som gerne vil bruge linserne fra www.aqualens.eu
Lad mig høre om jeres erfaring hvis i også køber herfra...
Mvh