/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvilket ram til AMD ?
Fra : elo2002
Vist : 428 gange
50 point
Dato : 30-12-02 19:01

Hej

efter at have læst nogle indlæg/spørgsmål på Kandu, omkring ram til PCèr, fandt jeg ud af at man kan bruge programmet Sisoft Sandra 2003, jeg downloadet det også på min PCèr, fantastisk der er rigtig men kan se næsten alt, nu har jeg så et spørgsmål omkring ram til en AMD K6 450MHZ, en af mine venner skal have en enten blok 128 ram modul eller en 256ram til sin AMD (vi har installeret XP på han`s computer, det virker perfekt).

Spørgsmålet er: kan man se, når man installere Sisoft Sandra 2003 på han`s computer, hvad for en ram-type bundkortet understøtter, eks. vi kunne godt tænke os at vi om man kan proppe en PC 100 SDRAM 256MB, eller måske en PC133 SDRAM 128MB, og hvad med nanosekunder, nogen RAM køre 10 ns, andre 8ns, det var det da i "gamle dage", men jeg ved ikke om det er standard at de nuværende RAM på marked idag køre enten 8ns, eller 10ns (der garanteret 8ns).

Jeg havde engang et uheld med en ven der skulle installere nogle ram blokke a 2 stk. a 64, den ene var vist 8ns, den anden 10ns, efter installering af ram-modulerne oplevet vi ekstreme problermer/ustabiletet som aldrig,det endte med at jeg selv, ved hjælp af en Unicef PC-tekniker fjernede den ene ram-blok og der ingen somhelst problemer mere, men det er længe siden!

Jeg roder selv med pcèr i min fritid, og har samlet, byggede mange pcèr, installerede ram-blokke,jeg har aldig været ude for nogle problemer, egentligt, så jeg håber at det gå smertefrit med at installere Ram på min ven`s computer, selv om jeg har prøvet det før utallige gange (jer kun bekymret for om bundkortet kan klare en pc100 sdram 256mb, eller en pc133 sdram 256mb ram!).

PS. er det muligt at Sisoft Sandra kan fortælle om hvad for en slags type ram bundkortet kan suportere ?

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 30-12-02 19:13

Hej ELO2002;

Godt spørgsmål! Kender ikke SiSoft Sandra 2003; men uanset hvad, så skal du kigge i manualen til bundkortet.
Her står 100% éntydigt, hvilke RAM typer du kan anvende - og i hvilke kombinationer.
Mangler du manualen, så prøv producentens hjemmeside. De fleste har her manualer liggende til down-load; og enkelte har også on-line svar på ovenstående.

Umiddelbart vil mit svar dog være Nej! Hverken PC100 eller PC133 ram kan anvendes. Timingen du omtaler var noget der hørete 72 pins EDO Ram til; men det er vi heldigvis væk fra.

God jagt. Eller vend tilbage med lidt mere uddybende, så kan det være andre kan give dig det 100% rigtige svar.

MVH/ Smitty

Kommentar
Fra : elo2002

Dato : 30-12-02 19:33

Ja, MEGET GODT, men der ikke min pc, men min ven`s, han har købt den i BILKA(det kunne jeg aldrig drømme om!), og der høre ingen ting til,hverken manuel, eller cd,installations med, der kan jeg ikke gøre andet end at prøve om SISOFT Sandra 2003 kan fortælle om hvad for en slags ram-typer der kab bruges, jeg skal lave han`s computer i mogren altså den 31 december 2002, jeg har ingen info om bundkortet, på nuværende tidspunkt.

Hvis den uheldigvis kun understøtter den gamle EDO ram, skal der ikke installeres noget somhelst, ram-priserne på EDO RAM er sindsyge høje, hvis man da kan skaffe dem overhovedet. (enten bliver der installeret sdram pc100 256mb , eller sdram pc133 256mb ram!).

Jeg gider ikke At lede, surfe på internettet for at finde typen af bundkortet ,det vil tage uendlige tider at finde info om bundkortet!

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 30-12-02 19:58

Godt ord igen Elo2002;

Det er faktisk et "Hjælp til Selvhjælp" forum du bevæger dig i !!!!

Vil du have kvalificeret hjælp, må du også levere kvalificerede oplysninger. Beklager din indstilling jfr. din kommentar, men sådan er vi åbenbart forskellige. Som når du skriver nederst "Jeg gider ikke ....." Hvorfor tror du så, at der er nogle her, som "gider" hjælpe med at finde det korrekte svar?

..... og så lige lidt net-etikette til første linie; Skriver man med stort RÅBER man, hvilket anses for værende meget lidt høftligt i et forum som dette. ( Gjorde det lige nu for illustrations skyld! )

Seriøst set, så vil jeg ikke forsøge med de 2 nævnte RAM typer.

MVH/ Smitty

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 30-12-02 20:23

på AMD K6-x 450, betyder det ikke noget om det er pc100 eller pc133 SD-ram. Som regel er det nemmest og billigst at få fat på pc133 - så køb det. På AMD K6-2 +K6-3 er normalen at de kan installeres med 3x256mb RAM (OBS! der er dog nogle motherboard med AMD K6 der kun kan tage 384mb samlet) - men det er ikke afhængigt af om det er pc100 eller pc133.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 30-12-02 20:41

kør testen der hedder "mainboard information" i sisoft sandra
Efter testen trykker du på de 2 stykker papir der er i nederste venstre hjørne. På denne måde kopierer du alle informationerne. Derefter kan du bare højreklikke i skrivefeltet på denne side, og vælge sæt ind så er det meget nemmere og supportere dig

Kommentar
Fra : elo2002

Dato : 30-12-02 21:45

Kære smitty, når jeg skriver med stort mener ikke noget med, jeg var sjusket, og jeg har skrevet mange indlæg på Usenet osv, jeg kender godt net-etikette, så unskyld den sjusket måde at blande store/små bogstaver.

Jeg fixed også en af mine venners pcèr den tog en helt dag, der alt i vejen (altså ikke jeg skal lave nu), så derfor var jeg vel lidt doven, jeg mener det er vel nemt at surfe på internettet og finde min ven`s type bundkort selv om det tager en del tid at finde.

Jeg vil bare være parat, så jeg har noget at gå efter, når jeg skal lave computeren!

Du siger at seriøst at man ikke skal forsøge med PC100 SDRAM 256MB, eller PC133 SDRAM 256MB, men hvad skal jeg så forsøge med ?

Unskyld den lidt negative måde jeg skrev før!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-12-02 21:49

"elo2002" <elo2002.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:xR%P9.19064$Hl6.2073984@news010.worldonline.dk...
> Hej
>
> efter at have læst nogle indlæg/spørgsmål på Kandu, omkring ram til
> PCèr, fandt jeg ud af at man kan bruge programmet Sisoft Sandra 2003,
> jeg downloadet det også på min PCèr, fantastisk der er rigtig men kan se
> næsten alt, nu har jeg så et spørgsmål omkring ram til en AMD K6 450MHZ,
> en af mine venner skal have en enten blok 128 ram modul eller en 256ram
> til sin AMD (vi har installeret XP på han`s computer, det virker
> perfekt).
>
> Spørgsmålet er: kan man se, når man installere Sisoft Sandra 2003 på
> han`s computer, hvad for en ram-type bundkortet understøtter, eks. vi
> kunne godt tænke os at vi om man kan proppe en PC 100 SDRAM 256MB, eller
> måske en PC133 SDRAM 128MB, og hvad med nanosekunder, nogen RAM køre 10
> ns, andre 8ns, det var det da i "gamle dage", men jeg ved ikke om det er
> standard at de nuværende RAM på marked idag køre enten 8ns, eller 10ns
> (der garanteret 8ns).
>
> Jeg havde engang et uheld med en ven der skulle installere nogle ram
> blokke a 2 stk. a 64, den ene var vist 8ns, den anden 10ns, efter
> installering af ram-modulerne oplevet vi ekstreme problermer/ustabiletet
> som aldrig,det endte med at jeg selv, ved hjælp af en Unicef PC-tekniker
> fjernede den ene ram-blok og der ingen somhelst problemer mere, men det
> er længe siden!
>
> Jeg roder selv med pcèr i min fritid, og har samlet, byggede mange
> pcèr, installerede ram-blokke,jeg har aldig været ude for nogle
> problemer, egentligt, så jeg håber at det gå smertefrit med at
> installere Ram på min ven`s computer, selv om jeg har prøvet det før
> utallige gange (jer kun bekymret for om bundkortet kan klare en pc100
> sdram 256mb, eller en pc133 sdram 256mb ram!).
>
> PS. er det muligt at Sisoft Sandra kan fortælle om hvad for en slags
> type ram bundkortet kan suportere ?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Det bedste er at finde ud af hvilket bundkort det er og så finde en manual
til det...der står typisk hvad ram type og hvor meget det supporter og
hvordan det evt. skal placeres......Der burde ikke være nogle problemer med
at anvende PC100/133 ram på ældre bundkort......Jeg har selv et Asus TX97-X
(AMD K6-2 450 mhz) med 2*128 MB Enkeltsidet PC133 PQI ram på og det funker
fint.....Det kan dog kun køre med MAX 256 mb og til trods for at der er 3
ram sokler kan de 2 kun bruges med ovenstående Ramblokke...så derfor
RTFM!!!! (Read The Fuckin´ Manual)

Accepteret svar
Fra : kanjegik

Modtaget 50 point
Dato : 30-12-02 22:00

Øhh Smitty, jeg kunne også godt tænke mig at vide hvilke ram du så vil bruge, når det ikke er SD-ram pc100/133 til en AMD k6-x 450mzh, du vil bruge.

Mvh

Godkendelse af svar
Fra : elo2002

Dato : 30-12-02 22:15

Tak for svaret kanjegik.

Er der nogen forskel på, hvis man installere enkelt-sidet, eller dobbletsidet ram for computeren (jeg tænker mere på om bundkortet er ligeglad med enkelt-sidet, eller dobbelt-sidet ram).

til sidst siger du RTFM!!!! (Read The Fuckin´ Manual), jamen, jeg eller retter sagt min ven har ingen manual, den var der ikke, den følgte ikke med da han købte computeren, ellers havde jeg da også læst den, selvfølgelig da..

Hmmm, mon udtrykket fuckin høre under god netikette ?.

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 30-12-02 22:31

Hvis du kigger efter er det ikke mig der siger RTFM, for jeg havde læst dit indgangsspørgsmål! Op i rumpetten med enkeltsidet og dobbeltsidet - det er et forældet udtryk i denne sammenhæng.

Mvh og godt nytår!

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 30-12-02 22:34

P.S. Du skal gå efter det der er billigst for din kammerat, det vil være lidt tosset at bruge for meget guld på en 450Mhz-maskine - men husk at gå efter en tilbageleveringsaftale, da nogle maskiner er mere kritiske end andre med hvad ram der bliver puttet i dem (dog er der vist ikke nogen mere hysteriske maskiner en IBM)

Mvh