/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Skære fodpanel i smig!
Fra : ferdinan1
Vist : 18965 gange
85 point
Dato : 06-10-06 14:35

Vi skal skære og montere nogle almue-fodpaneler i smig, men væggene er ikke vinkelret på hinanden. Hvordan kan jeg skære fodpanelerne i smig når vinklen skal være over eller under 45 grader?

Mvh. Ferdinan1

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-10-06 14:46

I skal bruge en vinkelmåler.

Sæt den på hjørnerne, divider målet ude på spidsen med 2 og sæt geringssav efter vinkelen

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 06-10-06 14:48

ja det var den simpleste måde overhovedet der kom der

god fornøjelse

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 06-10-06 15:07

Sammen med en vikelmåler kan du også i btggemarkeder købe en listeskærer i metal. Den kan du indstille i de grader du ønsker.
Men husk at vende målet rigtig
Mvh
joeson

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 06-10-06 15:08

*GG*
byggemarkeder

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 06-10-06 15:11

du kan købe en indstillig vinkel
koster ikke meget meer selv jeg gav 20 kr i
narkomanernes fagforening jem&fix

Kommentar
Fra : ferdinan1

Dato : 06-10-06 15:13

Jeg har allerede en smigvinkel, men er ikke klar over hvordan den bruges? 1133 - kan du hjælpe her?

Vh. ferdinan

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-10-06 17:56

Hvis forlisterne skal males bagefter kan du bare køre en acryl fuge i samlingen efter monteringen.

For som du ved maling og kit dækker alt skidt.

Det er et helvede at skære almue gerikter og forlister til på noget der er skævt. Det kræver tålmodighed. Tro mig jeg har her i foråret sat 110 m op ad den slags.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-10-06 18:25

Hvis du sådan på øjemål kan vurdere hvor galt det er i forhold til 90 gr., kan du lægge lidt snydetræ i klemme i geringskassen. Hvis den ¤%&/#"! geringskasse ikke høj nok (lissom min!), kan du spænde dit emne fast bagpå geringkassen med lidt tyndt træ i klemme de rigtige steder. Prøv og tag geringskassen, et par tynde strimler træ og en liste og prøv om du kan se, hvad jeg mener.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-10-06 18:31

Nu var jeg jo så heldig at jeg har en kap og geringssav. og den kan faktisk købes i diverse byggemarkeder for billige penge. Det behøver jo ikke at være en professionel model. Med en sådan en er det hele lidt lettere at save for man kan lige give den lidt mere på smiget hvis det ikke er nok.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-10-06 19:38

Og så lige en lille fidus.
Det er bedst at skære hen mod den synlige flade. Altså du må dreje din geringssav til H og V snit.
Skal du skære en lille bitte smule, hvis den er for lang, så hold et brædt/liste bag det du skal skære, så skrider klingen ikke.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 07-10-06 00:13

Man kan ikke skære en almue liste i en skærekasse.
Du skal leje en geringsav til at save dem med.
Det taget lidt tid.
Jeg gør altid det at jeg skære et stykke af listen for at kunne skære listen til jeg finder det sted
der passer i hjørnet.
held og lykke .

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-10-06 11:01

Nej, man kan ikke skære I kassen. det er derfor, man skal spænde emnet fast bagpå!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-10-06 13:34

Held og lykke med de paneler...............ha' tålmodighed.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 07-10-06 22:18

Hvis det er indvendige hjørne skal du ikke skære i smig.
I indvendige hjørne skære man kontra, d.v.s. at du overføre fodpanelets udvendige profil til enden af der forpanel der skal stødes op til.
Du kan eventuelt lave en skabelon af masonite eller pap.
Man starter med at sætte et fodpanel op f.eks fra en indfartning til et hjørne, og så skære man de efterfølgende forpaneler til, enten ved at overføre den udvendige profil, eller som før nævnt med en skabelon.
Du skal skære lidt "under" d.v.s. at du skære mindre end 90 grader. det er en god ide af samle med lidt acrylfugemasse.

Den gamle tømrer Bjørn

Kommentar
Fra : ferdinan1

Dato : 09-10-06 09:43

Tak for alle forslagene indtil videre - jeg vil prøve om ikke jeg kan få det til at lykkedes. Vi har prøvet med en kapgerringssav, men resultatet blev pænere nå det blev skåret i hånden med en sav - altså når der var tale om fodpaneler af mdf der er hule for neden. Vi må prøve at tage udgangspunkt i BjørnJ's forslag til at starte med, for indtil videre er det kun lykkedes at få smiget til at passe i toppen, og med et hul forneden på op til 1 cm på mdf-panelerne (bruger dog alm. træ i gangareal), hvilket er for meget at fuge væk.

Mvh. Ferdinan

Accepteret svar
Fra : BjornJ

Modtaget 85 point
Dato : 09-10-06 11:23

Fra Bjørn
Jeg har lige skrevet, men jeg tror ikke det blev sendt så, jeg prøver igen.
Jeg er glad for at du vil prøve den måde jeg har foreslået, for den er nemlig den måde håndværkere gør det på.
Den kontra profil du skal bruge kan du få frem på følgende måde:
Tag et stykke forpanel og skær det i smig på 45 grade, så det er længst på den side der sidder op mod vægen.
Der hvor forsiden af panelet og snittet møder får du kontraprofilen.
Skær efter kontraprofilen vinkelret over (90 grader) og du har en skabelon af samme tykkelse som forpanelet. Den kan godt være lidt klodset at bruge, men det kan klare ved at overføre profilen til pap eller masonite.
Husk når du gør dette at du skal strege efter forsiden.
Hvis du ikke kan forstå forklaringen er du velkommen til ringe 62 61 46 00

Bjørn

Kommentar
Fra : ferdinan1

Dato : 16-10-06 12:59

Nåh det blev ikke i denne weekend at jeg nåede at afprøve jeres forslag - jeg har ikke glemt jer

Ferdinan1

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-10-06 18:36

ak ja så travl vi alle efterhånden har.

Godkendelse af svar
Fra : ferdinan1

Dato : 02-11-06 09:31

Tusind tak for svaret BjornJ. Og tak for jeres andres deltagelse.

Ferdinan