/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Kan syre vandre?
Fra : rosekamp
Vist : 382 gange
200 point
Dato : 06-10-06 08:34

Der er er evigt tilbagevendende diskussion mellem os scrapbooking-folk om, hvorvidt syre kan vandre på et stykke papir eller ej og dermed skade billedoverflader. Nogen mener det er ok at have træ og andet lignin- og syreholdigt på sin scrapside, sålænge det ikke er i direkte kontakt med fotoet. Andre mener at syre kan vandre fra den ene side af papiret (papiret er iøvrigt normalt 30,5 x 30,5 cm.) til den anden og der,ed skade fotoet.

Nu er jeg snart træt af at ingen rigtig ved, hvad der er det rigtige, så nu skal der hårde facts (gerne med dokumentation) på bordet.

Kom an...

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 06-10-06 08:40

Prøv at spørge en konservator fra et museum. Jeg vil tro at det må være folk af den rette uddannelse til at besvare spørgsmålet. Selv vil jeg nødigt rode mig ud i at forsøge at besvare noget der nødvendigvis må omfatte en masse erfaringsmæssig viden.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 06-10-06 08:51

Ja nu kender jeg så ikke lige nogen der er konservator, derfor stillede jeg spørgsmålet her under kemi

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 06-10-06 08:54

Prøv at ringe til Nationalmuseet og spørg om de har en de kan hive op af kælderen og støve af til lejligheden

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 06-10-06 09:01

Jeg har skrevet til landsarkivet. De må jo vide en del om arkivsikkerhed.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 06-10-06 09:06

Jamen så er Nationalmuseet også adspurgt.

Jeg husker krystalklart da jeg gik i folkeskole og havde diktat til en prøve. Jeg kom til at skrive Nationalmuseet med lille n og fik derfor "kun" 11 i stedet for 13. Røv og nøgler, haha....

Annuller spørgsmålet
Fra : rosekamp

Dato : 15-10-06 08:51

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål