/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tilløb/afløb på radiatorer ???
Fra : Malkekoen
Vist : 3843 gange
50 point
Dato : 04-10-06 09:29

Hej!

Jeg har lige købt en fin radiator. Men den har jo 4 tilløbs/afløbs huller - en i hver side i både top og bund.

Spørgsmålet er derfor: Hvilke huller skal man bruge? Jeg går ud fra, at varmt vand skal ind fra toppen og det kolde ud i bunden. Men skal både tillb/afløb sidde i samme side, eller skal eks. det varme løbe ind i toppen i den ene side og det kolde ud i bunden af den anden side? Eller???

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-10-06 09:55

Det kan saktens sidde i samme side top og bund Det er fordi du så har en universalradiator hvor du selv kan bestemme hvilken side du vil have rørene siddende i
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 04-10-06 09:56

Vil man få en bedre varmeudnyttelse ved at sætte dem i hver sin side?

Accepteret svar
Fra : skippersej

Modtaget 50 point
Dato : 04-10-06 10:32

De fir huller er for at du selv kan vælge hvordan til og afgang skal sidde.
Du får den bedste udnyttelse af radiatoren når du har fremløb (tilgang) foroven i en side og retur (afgang) forneden i modsatte side, præcis som Malkekoen siger.
I den modsatte side af fremløb (som er foroven) skal du have en udluftningsventil og det sidste hul forneden (under fremløb) afproppes.
Hvis du ønsker fremløb og retur i samme side af radiatoren, bør det være en radiator som er beregnet hertil, dvs. at inden i radiatoren er der en adskillelse som tvinger vandet rundt.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-10-06 12:26

Varmt vand stiger og bør komme ind for oven i en af siderne.
Afkølet vand vil falde og bør komme ud for neden i en af siderne.
Bedst er ind foroven i den ene side og ud forneden i den anden side.

Det kan lade sig gøre at bruge de to studse for neden, men det kan ikke anbefales.

Godkendelse af svar
Fra : Malkekoen

Dato : 04-10-06 17:26

Tak for svaret skippersej. Så er den fikset :)