/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
Skal vi slå pjalterne sammen?
Fra : alimak
Vist : 5788 gange
100 point
Dato : 03-10-06 18:47

Af og til hører jeg folk sige "Skal vi slå pjalterne sammen".Jeg ved at det betyder at man vil flytte sammen o.l.
Men er der nogen der ved hvad ordet "pjalterne" betyder? Eller hvad er en pjalt?
alimak

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 03-10-06 18:52

Citat
pjalt1 [ —pjal’t ] subst. -en, -er, -erne
1. tøj der er slidt og hullet. · = I LASER · slå pjalterne sammen lave noget i fællesskab el. blive et par. ! af vestgermansk *pjalta-, *palta- vist af fællesslavisk *poltª- 'flæsk, flæskestykke, klump, budding'; om indskud af j se pjadre

fra Nudansk Leksikon

pjalt kan også betyde

Citat
pjalt2 [ —pjal’t ] subst. -en, -e, -ene
1. en ynkværdig person. ! af samme ord som pjalt1

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-10-06 19:00

Som jeg har lært det er der med pjalt tale om beklædningsgenstande:

Altså at bruge samme tøj.

I overført betydning:

At flytte sammen, dele hus og hjem.

..eller at gøre fælles sag

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-10-06 19:06

Eller at dele næsten ingenting........................altså være på R....... sammen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-10-06 19:06

Jeg syntes nu -en pjalt - lyder som sjusket tøj??? man har da før hørt om laser og pjalter??

Og, ja at slå pjalterne sammen, er at "splejse" om f.eks bopæl,

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-10-06 19:19

At slå pjalteren sammen er som Nordsted1 nævner; altid med en beskeden indsats.

Noget man gør når det næsten er risikofrit, hvad enten det er fordi man intet har at tabe, eller fordi det ikke betyder det store om der er gevindst eller ej.

En fælles overenskomst.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-10-06 19:21

..som e.c nævner ! ...når ret ska' vær' ret

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-10-06 19:25

Det har vi nemlig gjort i over 40 år.......................de siger også at jeg ligner en pjalt i tøjet.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 04-10-06 10:31

/¦¦¦\
¦?n?|
Der er ikke meget plads men der kan vel godt bo 2

Ja et foremål som en ikke kan klare alene, men flere kan klare sammen.
Hvis det heller ikke går, så kan man rotte sig sammen

Godkendelse af svar
Fra : alimak

Dato : 21-10-06 16:07

Tak for svaret ans.
alimak