/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
arveret mellem Danmark og USA
Fra : mikmaq
Vist : 690 gange
20 point
Dato : 03-10-06 15:53

Jeg er dansk statsborger og min far er amerikansk statsborger. Jeg har aldrig kendt min far og han har aldrig betalt børnepenge til mig, (det har den danske stat gjort).
Min far og mor har aldrig været gift, eller boet sammen.
Min far har aldrig anerkendt fadderskabet. Han nægtede at møde op i retten og han nægtede at få foretaget en blodprøve. Han blev dog dømt af retten alligevel og hans navn står på min dåbsattest.

Spørgsmål: Når min far engang går bort, skal jeg så arve på lige fod, med hans evt andre børn?
Får jeg automatisk besked, ved hans bortgang, eller er det noget jeg selv skal holde
øje med?
Kan de andre arvinge, kræve en blodprøve af mig, eller er min
dåbsattest dokumentation nok?

Hilsen mikmaq

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 03-10-06 16:09

Nej, det skal du ikke, for du er ikke arveberettiget efter din far når han ikke har vedkendt sig fadderskabet.

Det er ikke nok at han er dømt som faderen, der skal foreligge en faderskabsattest som han har skrevet under på.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : mikmaq

Dato : 03-10-06 16:14

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 03-10-06 16:50

Det er ikke korrekt dova. Hvis du er dømt som far efter Børneloven § 20, har barnet arveret efter dig - i hvert fald når barnet er født efter 1938 og faderen lever efter 1964.

Faderskab ved dom har efter Børneloven samme virkning som anerkendelse af faderskabet.

Dette fremgår bl.a. af irene Nørgaard: Arveret, side 15.

Dette er selvfølgelig kun en besvarelse på baggrund af dansk ret.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-10-06 17:04

Hej RyeJensen

Det du skriver strider stik mod de oplysninger jeg har.

Har sendt dig en pb

mvh dova