/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Teknisk sørgsmål ang headunits
Fra : Djkruntz
Vist : 759 gange
300 point
Dato : 01-10-06 18:31

Hej jeg står og skal have en ny radio.

1.Ville høre om der er nogle der kender de nye radio'er fra sony og kan sige noget om lydkvaliteten både på den interne mosfet forstærker og de externe preout's.

Står og overvejer at købe denne her : http://www.hifispeed.dk/shop/productinfo.asp?id=MEX1GP
Den fåes til 2372,- på pixmania.com og helt vild med at man kan ligge 1 GB mp3'er i fronten.
Men vil jo heller ikke miste muligheden for at få rigtig god og klar lyd.
Vaglet står nok mellem den og så en alpine som er noget jeg har haft før.
jeg syntes af Alpine giver en meget præsis og klar lyd.
Men ved bare ikke hvad jeg skal vælge.

2. Er det et must at have 4v preout's eller? (hvad er forskellen om det er 2v ell. 4v.?)

Må hellere lige skive hvad jeg har af ice i forvejen.
Jeg har et 5,25" komponent-sæt fra alpine i for. Type R.
Har et sæt Alpine SPR-69LP 6x9 Type R liggende som snart skal i hattehylden..
Jeg har en 12" JBL 1000 watt sub i bag som blive trukket af en GTO 75.2 forstærker.
Lige nu har jeg en gammel sony radio med en preout. 4x50w men ellers så primitiv som det kan være.

På forhånd tak. Håber jeg kan trække på en eller andens erfaring!

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 01-10-06 18:34

Nå, linket virkede ikke. men her er et link til den på pixmainias side
http://www.pixmania.com/dk/dk/256245/art/sony/bilstereo-cd-mex-1gp.html?srcid=202&mctag=dk_72944#

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 01-10-06 18:36

Er forresten også helt vild med designet på sony'en.
Se bare her : http://www.incarexpress.co.uk/catimages/headunit/mex1gp.jpg

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 01-10-06 18:38

Nå, det link virkede heller ikke men gå ind her :
http://www.incarexpress.co.uk/view_product.php?partno=MEX1GP
Og tryk på billedet.

Kommentar
Fra : mr.thomsen

Dato : 01-10-06 21:09

ang. del to af sp.
så er fordelen ved 4v preout at signalet er kraftigere og dermed mindre skrøbeligt og det er min erfaring at det ofte giver en bedre lyd, kræver dog at den amp der skal modtage også kan klare 4v.

om det er smart at have mp3 i fronten afhænger nok af ens kvalitetskrav, hvis du vil have klar lyd er cd'erne nu stadig bedst! (det kan stadig høres når man fjerner 60-80% af signalet!!)

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 01-10-06 21:59

Har fundet den forstærker der trækker min sub.
Der står noget med : Maximal ingangsimpedans 5.5V
Er det så det den kan tåle?
Her er et link til den : http://www.jblcar.dk/visvare.php?nr=48

Mvh djkruntz

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-10-06 04:24

" Maksimal ingangsimpedans på 5,5 V " Det er noget værre vrøvl, der skulle formentlig have stået Ohm i stedet for V, da impedanser måles i Ohm.
Men selv det er næppe rigtigt En forstærkers indgangsimpedans er normalt meget højere.

Det du skal lægge mærke til i relation til de 4V er at forstærkerens følsomhed er angivet til 125 mV.
Den vil blive overstyret, med mindre der findes en dæmper (såkaldt potentiometer) i indgangen, så du kan tilpasse den til de 4 V. Når der står maksimal følsomhed indikerer det jo at den kan stilles til at tåle et stærkere indgangssignal (som betyder lavere følsomhed ifølge en meget udbredt sprogbrug).

Accepteret svar
Fra : mr.thomsen

Modtaget 300 point
Dato : 02-10-06 12:35

Hej
Hvis du tjekker
http://www.jbl.com/car/products/product_detail.aspx?prod=GTO75.2%20II&cat=AMP&ser=GTS&language=ENG&country=CA®ion=USA

så kan du se at de 5.5 drejer sig om den maksimale indput i Volt og ikke noget med Ohm, forstærkeren kan altså godt bruges med den omtalte radio.

Så ingen problemer der.

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 02-10-06 15:06

Hej, tak for jeres svar!

Ja jeg syntes godt nok også at det er noget vrøvl med det der "indgangsimpedans" da jeg selv kender meget til den slags begreber. Impedans er jo en vekselstrømsmodstand.

Nå men er der noget der fortælle mig og lyden på sådan en sony radio f.eks er bassen præsis og afstemt eller er den stadig som på min gamle sony brummende og laldrene.

mvh djkruntz

Kommentar
Fra : RISKOGER

Dato : 05-10-06 21:09

Hej djkruntz

Jeg har den omtalte radio,og den kører med et temmeligt tykt strøm og stelkabel, ja faktisk de kabler som jeg brugte til min tidligere forstærker.

Men tilbage til dit spørgsmål..

På radioen har du mulighed for for at ændre på frekvensen,2 indstillninger, så den kan faktisk lave en rimelig dyb bass, syntes jeg.
Jeg kører uden forstærker, og har et par rimelige kraftige 6x9 i hattehylden, og de kan meget nemt få bagspejlet til at viberere.

Vh Riskogeren

Godkendelse af svar
Fra : Djkruntz

Dato : 11-01-07 15:36

Tak for svaret mr.thomsen.