/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvad Coax kabel???
Fra : dayworker24
Vist : 908 gange
200 point
Dato : 30-09-06 13:01

Jeg har et logitech sæt Z 5500 Digital.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=101822

og jeg har lydkortet X-Fi platium
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=153538

De har begge mulighed for Coax kabel.

Jeg har prøvet sådan et billigt kabel, som man plajer at smide fra dvd afspilleren til scartstikket i fjernsynet, men den kan ikke finde du af rear og front.

Nå man kører en test for hver højtaler, så spiller de begge (front, Rear) (på hversin side Højre, Venstre)

men det er ko et billigt kabel, så kan det være at det er iorden hvis jeg køber et ordentligt coax kabel???

Den spillede heller ikke med centerhøjtaleren, da jeg havde det billige kabel i.

her er de coax kabler, som jeg har at vælge imellem.
http://www.av-connection.dk/?CPage=PView&ML1=1&ML2=1&TransportGroupID=10&DirID=1&SPicID=472&DPicID=472

Det jeg har tænkt på er det andet øverste, men hvad er forskel på Nr. 2 og Nr. 3

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 30-09-06 13:52

Hej,
Som jeg ser det, er det samme kabel i 3 forskellige længder (2, 5 og 10 meter)
/PG

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 30-09-06 13:55

ja, men det er forskellige kabler, hvi man går ned af på siden.

Øverst er der det standard kabel (du ved det gule)

Men tænkte på nr2 og nr 3

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 30-09-06 13:56

hvorfor bruger du ikke et optisk kabel ?

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 30-09-06 13:58

Jeg synes langt de fleste siger at når man kan undgå et optisk kabel, så skal man bruge coax.

og så har et ordentlig coax kabel en større båndbredde end en optisk

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-09-06 14:09

Nu kunne jeg jep godt tænke mig at vide om du har valgt 5:1 højtalere og ikke bare alm stereo, i menuen til dit lydkort for efter hvad jeg har afprøvet så virker det uanset hvilket billigt coaxkabel jeg har brugt

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 30-09-06 14:11

Hvis du har det samme sæt.

Jeg har valgt coax tilslutning, og så sterio x2,

for ellers kommer der ikke lyd i bag højtalerne

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-09-06 15:20

Jeg har ikke samme sæt. jeg har et gammet 5:1 Trust et eller andet model jeg fik forærende og det fungerer fint. Lyder måske af det bedste men det fungerer.

For at få den rigtige lyd ud i dine satelit højtalere er du jo nødt til at bruge 5:1, da det eller bare vil lyde som alm. stereo og så får du netop ikke noget ud i dine bag højtalere.

Jeg har nu brugt de kabler der fulgte med og mine højtalere er hængt op i hjørnerne i rummet hvor mine pcer står og kablerne er gemt oppe under skyggelisten. Alle kablerne går så ned til subwofferen og bliver forbundet dertil.

Accepteret svar
Fra : bsservice

Modtaget 200 point
Dato : 30-09-06 22:18

Forskellen mellem coax og optisk kabel har ikke den store betydning i dit tilfælde da begge signaler er digitale og derfor populært sagt har krav på samme båndbredde. Det skal dog nævnes at nogle påstår at kunne høre forskel, om hvor vidt det er sandt ved jeg ikke, jeg kan ikke høre forskel.

Nå, til dit problem, dit lydkort SKAL være opsat til 5.1 for at du kan drage nytte af surround effekten, du skriver at du valgt 2Xstereo ???????

Endelig har visse bundkort den frækhed at have byttet om på bag/center og side ht, det gælder specielt hvis disse kanaler er ført ud via en ekstra "bracket" jeg ved ikke hvad den hedder på dansk, men bracket er en plade med stik der sidder i en udvidelsesport.
Tjek dette, det har snydt mig.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 01-10-06 00:39

Det er ikke rigtig noget med selve lyden, men når jeg fører det billige coax kabel over fra lydkort til højtaler sættet, så laver den ikke sourround

Kommentar
Fra : bsservice

Dato : 01-10-06 06:07

Har du prøvet med et dyrt, og virker det med det?
Jeg tror det ikke, jeg tror nærmere det vil virke med optisk kabel. Og det er fordi et optisk kabel faktisk har større båndbredde end et coax.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 01-10-06 11:52

Jeg har altid fået at vide at et dyrt coax kabel har større båndbredde end et optisk kabel

Kommentar
Fra : bsservice

Dato : 01-10-06 13:47

Hvorfor lægger man så optiske kabler ud over hele kloden for at få så meget trafik igennem som muligt?

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 01-10-06 21:00

tror det er fordi at det går nemmere igennem ved lyskabler.

men jeg kender ikke den helt rigtige løsning

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 21-01-07 12:06

Tak for svaret bsservice.

og tak for den gode diskution