/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Problem, jeg ikke kan løse!!!
Fra : Fberg
Vist : 275 gange
25 point
Dato : 28-09-06 15:27

Jeg leder efter et tal der ikke ender på 1, når man tager tallet og; enten ganger det med 3 og lægger en til, eller dividerer det med 2.

man ganger det med 3 og lægger en til når tallet er: ulige

man ganger tallet med 2 når tallet er : lige.

mange tal ender på: 1 x 3 + 1 = 4 4 / 2 = 2 2 / 2 = 1 og forfra...

Giv mig venligst et tal hvor det ikke ender således! Tak.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 28-09-06 15:58

Jeg forstår det ikke helt - kan du prøve at forklare det igen og med nye eksempler...

Ampere

Kommentar
Fra : Fberg

Dato : 28-09-06 16:01

Flere eksempler: 25

25 er ulige!

25 x 3 =75

75+1 =76

76 / 2 =38

Når tallet er lige divideres det med 2!

38 / 2 =19

19 x 3 +1 =58

58 / 2 =29 osv...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-09-06 16:04

ALLE lige tal divideret med 2 i een undelighed vil ALTID give 1
ALLE uligetal gange 3 vil ALTID give et ulige tal og dermed et lige tal hvis der lægges 1 til.

Dermed træder den første i kraft igen....

Så et sådant tal du søger - findes ikke - hvis det er heltal vi taler om.

Annuller spørgsmålet
Fra : Fberg

Dato : 28-09-06 16:07

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 28-09-06 16:17

Min intuition siger mig at refi har ret, men spørgsmålet er en (lille) smule mere kompliceret end det han skriver.

Så vidt jeg kan se, kan det i princippet ende anderledes hvis tallene efter hver "omgang" konstant bliver større.

Det er rigtigt, som refi skriver, at ethvert ulige tal altid vil bliver omdannet til et lige tal og derefter halveret. Dette nye tal vil altid være større end det gamle, men hvis det nye tal igen er lige, skal det naturligvis igen halveres, og så bliver det mindre. Spørgsmålet er så om man kan være så heldig at ramme et nyt ulige tal der efter den samme operation bliver større - og så derefter være så heldig at blive ved med at gøre det.

Jeg kan ikke umiddelbart fremtænke et bevis for at dette ikke kan lade sig gøre, men jeg tror ikke desto mindre at det er umuligt.