/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katten måtte aflives,hvad nu?
Fra : philippa
Vist : 735 gange
100 point
Dato : 29-12-02 18:11

Hvordan er jeg stillet når jeg for 4 mnd. siden købte en Norsk skovkat(pris 3000,-kr.)
Og jeg her 4 mnd.senere har måtte aflive katten fordi den var uhelbredelig syg (i den tid jeg havde den har den aldrig været helt rask)
Jeg står tilbage med en dyrlægeregning på knap 4000,kr (for undersøgelser,der blot viste at den ikke var til at behandle)
Jeg ved at jeg hos opdrætter kan få en ny killing,når de på et tidspunkt får et nyt kuld,men det er jeg noget betænklig ved,da jeg er bange for samme sygdom måske kan vise sig ved en ny fra samme sted.
Der skal siges at dyrlægen ikke med sikkerhed kan sige om det katten led af var den var født med,så skulle der være taget flere prøver,som havde gjort det endnu dyrere.
Mon der er nogle der ved om jeg har ret til at få pengene tilbage i stedet for, og hvor jeg muligvis kan henvende mig,hvis det er tilfældet at jeg kan,og sælger muligvis nægter mig det???

Kærlig hilsen Philippa.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 29-12-02 18:29

Da det er noget juridisk, vil jeg foreslå dig at henvende dig til en dyreværnsforening eller forbrugerombudsmanden og spørge dem. De kan give dig præcist svar om dine rettigheder. En rigtig god ting er i hvert fald at gemme alt papir og dokumentation fra dyrlægen samt regninger med specifikationer.

Der er også retshjælp - og gratis advokatsider på nettet. Dem kan du søge efter på en søgemaskine.

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 110 point
Dato : 29-12-02 18:31

Kære Philippa

Prøv at henvende dig til Inges Kattehjem. Her er de meget flinke og vil helt sikkert gerne hjælpe dig.

http://www.inges-kattehjem.dk/

(jeg ved ikke hvordan jeg indsætter et link)

M.v.h.
franksp

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 29-12-02 18:35

Ifølge købelovens § 78 har du krav på at få pengene tilbage, hvis "varens" mangel er af væsentlig karakter. Forudsætningen er imidlertid, at det kan godtgøres, at katten var syg eller disponeret for sygdommen, allerede da du købte den:
http://www.familieadvokaten.dk/lovsamling/Koebeloven.html#Køberens%20mangelsbeføjelser

Endvidere er forudsætningen, at du ikke har indgået en aftale med sælger, som siger noget andet.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 29-12-02 18:38

Nå, det lod sig ikke gøre at linke direkte. Du skal klikke på "Køberens mangelbeføjelser §§ 78 - 79", når du har åbnet linket.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 30-12-02 02:46

Hej phillippa - ganske som Rellom henviser jeg ligeså til Familie-advokaten - jeg har selv skrevet til ham flere gange ( skriver med vilje ham ) giver dig her adressen til vedkommende advokat : jug@familieadvokaten.dk

spørg ham, og selvom han siger det samme som Relloms link så udemærket henviser til, får du oveni den fordel at det bliver på et plan man kan forstå, og osse kan følge op på det man har spurgt om - så at intet går galt.

Det ville jo være dejligt om ham du købte katten af betalte dine regninger osse selvom han jo måske slet ingen skyld har i det - men jeg ville i hvert fald betale hvis jeg tog 3.000 kr. for en kat - om ikke andet så for at imødegå evt. dårlig omtale af mine katte.

( det gør han jo så osse lidt ved at give dig en ny kat - formoder du ikke skal betale for den !! ) men der er jo så stadig dyrlægeregningen.

Godt Nytår
Fnollerpige

Kommentar
Fra : felix_nielsen

Dato : 30-12-02 03:34

Hvis du har købt den privat, uden papir på den eller noget, er der desværer intet at gøre, med midre sælger er til at snakke med. Hvis du derimod har købt den i en dyre handel el. lignende og har gemt papirende, så kan du følge ovenstående råd.