/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Pærertræ med syge ??
Fra : Odense
Vist : 3364 gange
50 point
Dato : 26-09-06 09:05

Hej Vi har 3stk. 4-5års pæretræer alle med en underlige syge på alle bladene, storer brune gevekster - hvad kan det være og kommer det til næste år igen ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-09-06 09:15

http://www.havenyt.dk/forum/kommentarer/175.html der står noget om sygdom i pæretræ her.

Du kan også tage et par blade med til den nærmeste planteskole, og spørge dem til råds

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-09-06 10:57

Du kan prøve at se på denne side

http://www.bayer.se/bayer/Internet_hh_dk_new.nsf/Public/7F0DCCFEF4696866C1256DEC0041B18A

men du skal selv finde frem til den rigtige side.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 26-09-06 12:47

For mig lyder det som om det er pæregalmider der driller dig

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 26-09-06 14:40

Hej.

Min datter og svigersøn har et pæretræ som netop har disse store brune gevækster på bladene, de sidder nærmest sådan lidt 'forhøjede'.
De nappede et par blade af og kørte til en planteskole med dem, der fik de den sørgelige meddelelse at 'I kan lige så godt fælde det træ, det drejer sig om en sygdom som de fleste pæretræer i landet har, vi ved ikke hvad det er og vi ved ikke hvordan vi får sygdommen kureret'.

ØV, siger jeg bare (elsker pærer).

Min svigersøn sagde 'jamen jeg har altså lige plantet det' - dertil havde de kun een kommentar - nemlig at det drejer sig om både unge og gamle træer

De har endnu ikke nænnet at fælde træet - vi har selv et gammelt pæretræ, det har osse sygdommen - vi har heller ikke nænnet at fælde det....endnu

Jeg ved ikke hvad vi gør, måske venter vi til næste år og ser tiden an - og smider planteskolens dødsdom lidt i baghovedet - men sker det samme til næste år...ja så må træet ryge

Held og lykke med det hele.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 26-09-06 15:40

med den dødsdom, ville jeg give træet noget at leve af ( økologisk gødning ) for at øge træets imunsystem, og så fjerne [B]alle[/B] blade og brænde dem, når de falder af træet, for at hindre træet i at smitte sig selv. Jorden må godt dækkes med delvist omsat kompost, blot der ingen ting er fra det syge træ. Det er ingen garanti for at det gør træet rask, men du gir det en chance. Er der sprøjtemidler, eller biologiske midler der virker, så lav en kombinationsbehandling,

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 26-09-06 17:24

Havde selv problemer med mider og viklere i pære- og blommetræer.

Hvis du ikke har noget imod kemisk "krigsførelse" skal du i tidligt forår sprøjte med Malathion på stamme og grene. Gentag behandlingen på de spæde skud og blade (før blomstsætning).
Det har jeg gjort i år og fået fine frugter, selvom bladene på pæretræet stadig er noget angrebne.
Det beror på, at jeg ikke har samlet bladene sammen sidste efterår. Det gør jeg i år - har købt en løvsuger til formålet.
Frugterne er vel de vigtigste.

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 26-09-06 23:04

Hvis pletterne er rustfarvede er det gitterrust, det er meget udbredt i år p.g.a. vejret der i en periode var regnfuldt og varmt, det er ikke sikkert det kommer igen næste år, så lad du bare dine pæretræer stå og lad planteskolen tjene sine penge på noget andet.