/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
PC vil ikke starte op
Fra : stig54
Vist : 676 gange
100 point
Dato : 23-09-06 14:47

Jeg kan ikke få min pc til at boote efter den har talt mmory stopper den. Hvordan kommer jeg videre?

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-09-06 14:54

XP eller ?????? har du original CD
Har du original cd, sæt den i og lav en reparation.
Husk at sætte dit cd drev til at være første boot.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-09-06 14:55

Stopper den lige efter at den har talt ram, plejer der at komme en melding om, hvad der er galt

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-09-06 17:45

det lyder som en hardware fejl

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-09-06 18:29

Ja ikke, men svært at komme videre, når vedkommende, åbenbart ikke vil/ kan svare.
Men SÅDAN, er det desværre alt for tit herinde.
Man ofrer tid og andet *ikke derfor* men et SVAR var altså at foretrække, da vi
ikke er tankelæsere, men det tror visse brugere DESVÆRRE.

For mig kunne det næsten se ud, som var det en gammel bærbar, eller udgået PC
siden den ligefrem kan tælle RAM.
Og hvis det er det, så passer din disk ikke til maskinen, eller som Fijala også skriver

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-09-06 19:36

Det er xp home original købt og betalt.
Den når ikke så langt at den kan boote.
Den starter med at sige hvad bundkortet hedder og prosessoren.
memory testin 524288 OK
på det tidspunkt plejer jeg at kunne trykke på del for at komme ind i setup eller esc for at skippe memory test, det står der også på skærmen og det er lige her den går i stå.
Jeg har derfor ingen mulighed for at boote fra noget eller lave en rep.
Stig54 23/9 19.58

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-09-06 20:02

Gå ind i bios og sær det hele til default og prøv lige så en genstart

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-09-06 20:57

Og hvis det ikke virker, så prøv at resette BIOS totalt.
Pil netstikket ud og fjern batteriet på bundkortet 3-5 minutter.
Gambrinus

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-09-06 21:58

Jeg kan ikke komme ind i bios, har prøvet at tage stikket ud og batteriet, og sat til og i igen ingen ændring, den stopper samme sted.

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 100 point
Dato : 23-09-06 22:08

Får du et beep ? Kun et enkelt, når du starter op.
Hvis ikke kommer her mit standart svar :

Standartsystematiskefejlfindingsproceduremedtillægfraandrekandu'er :

Sluk for 220 Volt mellem hvert punkt.

Systematisk fejlfinding :
Alt kobles fra bundkortet undtagen strømforsyningsstik,
startknap, Intern højttaler og CPU m/køler.
Tryk på startknappen.
CPU-blæseren køre og højttaleren giver flere beeps.
Fejl, men PSU og CPU køre.
Sæt RAM i og tryk på startknappen.
Højttaleren giver flere beeps.
Fejl, men PSU, CPU og RAM køre.
Monter grafikkort og tryk på startknappen.
Højttaleren giver et enkelt beep.
PSU, CPU, RAM og grafikkort køre.
Nu kan de resterende enheder : skærm, tastatur, mus, diskettedrev, harddisk, CD-drev. PCI-kort tilsluttes en enhed af gangen og evt. fejl lokaliseres.
Gambrinus

Jeg er tilbøjlig til at holde med Gambrinus og E.C. og lige en lille forklaring på de forskellige beep lyde der kommer ved opstart. Det er bundkortet der er lavet så man ud fra beeplydene kan fejlfinde og derfor skriver Gambrinus i hans standard fejlfindingsvar om de forskellige beeplyde der vil komme efter de forskellige opstart uden diverse hardware. Der findes faktisk en liste over hvad de forskellige antal beep betyder, men den er specifik til de forskellige bundkort.
Gambrinus o.a.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-09-06 22:09

Fortæl hvor langt du når.
Gambrinus

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-09-06 22:44

Lige når jeg starter lyder der et næsten uhørligt beep, idet skærmen tænder lyder der et højt klart beep som normalt.
Jeg vil prøve at pille de forskellige dele ud imorgen, da jeg har været aktiv i haven hele dagen. gab.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-09-06 13:13

Som Gambrinus er inde på så betyder det første beep at der er noget galt. det eneste beep du skal få er dit beep nr. 2

Jeg have på et tidspunkt et link til at fortælle hvad de forskellige beep betød men det kan jeg ikke lige finde. Bare søg på beep codes og der vil komme mange links.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-09-06 19:10

Jeg har haft pillet alt ud og den bipper meeget, ind med ram den bipper stadig for meget ind med grafikkort. Et bip. skærm på den stopper stadig samme sted.
Problemet er at den ikke starter op eller giver det ene bip hvergang (hverken igår eller nu) og når den kører stopper den samme sted som før.
Bundkortet er Gigabyte GA 8ST800 F3
Processor Intel P 4
På skærmen står at det er en Award modular Bios V 6.00PG
(På printet på selve chippen står der Phonix BIOS D686)

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-09-06 19:37

Stadig kun med ram og grafikkort i har den prsteret at starte med et langt uafbrydeligt beep og også med et langt og to korte.
Den har sågar startet op med en skærm med en blinkende cursor????

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-09-06 18:11
Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-09-06 09:40

Fijala jeg kan ikke komme ind på dit link
Det undrer mig at den stopper efter at den har talt ram vil låne to andre og prøve

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-09-06 20:21

Det var da mystisk at du ikke kan åbne mit link

Citat
1long, 2 short - Video adapter error - Either video adapter is bad or is not seated properly. Also, check to ensure the monitor cable is connected properly.

Repeating (endless loop) - Memory error - Check for improperly seated or missing memory.

1long, 3short - No video card or bad video RAM - Reseat or replace the video card.

High frequency beeeps while running - Overheated CPU - Check the CPU fan for proper operation. Check the case for proper air flow.

Repeating High/Low - CPU - Either the CPU is not seated properly or the CPU is damaged. May also be due to excess heat. Check the CPU fan or BIOS settings for proper fan speed.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-09-06 08:44

Hej Fijala
Idag kan ljeg åbne linket, ja godaw jeg tror snart det er mig der er noget galt med.
tak for citatet.
Det er lige den melding jeg får, men kun en gang imellem, fejlen er åbenbart periodisk. Jeg prøver at låne et andet kort.

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 03-10-06 20:31

Tak for svaret Gambrinus.