/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
hpfi eller jord.
Fra : bonning
Vist : 4619 gange
100 point
Dato : 22-09-06 19:13

hej alle. jeg har 5 standere og 12 udv. rørhatte med spoler og rør. i øjeblikket er de tilsluttet på byggvetavle men efter ca. 1 time slår hpfi relæet ud. kan jeg nøjes med min jordledning.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 22-09-06 19:48

Hej Bonning
Hvad mener du med om du kan nøjes med din jordledning?
Hvis du mener om du kan afmontere jordledningen, vil jeg på det kraftigste fraråde det da det for det første er ulovligt, og for det andet kan være farligt da der er en lille afledning.
Du kan jo prøve at tilslutte lamperne til en stikkontakt der IKKE får strøm fra byggestrømstavlen for at konstatere om det er tavlen der er defekt, hvis det ikke hjælper bør du få en elektriker til at måle installationen igennem, for han har instrumenterne til at finde fejlen.

mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 22-09-06 20:01

Citat
12 udv. [B]rørhatte [/B] med spoler og rør

Lyder til, at vi må have svampeeksperten på banen.

Kommentar
Fra : bonning

Dato : 22-09-06 20:17

hej bjarnebr. jeg mener en tilsluttet jordledning men uden hpfi relæ. som før i tiden. tror relæ re for fintfølende.

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 100 point
Dato : 22-09-06 21:02

Hej Bonning,

Det er ulovligt og meget værre endnu er det også livsfarligt at slutte dine lamper til uden om fejlstrømsrelæet.
Dit relæ er ikke for fintfølende, der imod har du en fejl du skal have rettet i din installation.
Det tyder på en defekt spole eller lignende i en af lamperne.
Prøv at skille installationen ca. midtvejs og se om det hjælper, hvis det gør er fejlen i den halvdel du har koblet fra, hvis ikke er den i den halvdel der er koblet til. Så halverer du igen og igen og til sidst har du koblet den lampe fra, hvor fejlen er.
Den rigtige måde kræver en isolationstester, som du kan måle overgangen til jord med.

Held og lykke med arbejdet
Med venlig hilsen
El.installatør
Michael Holm

Kommentar
Fra : bonning

Dato : 22-09-06 21:32

hej michael holm. det kan da ikke være livsfarligt når effektiv jordledning er tilsluttet. ved afledning vil sikringrn da springe. hvad gjorde man ellers før hpfi relæ var opfundet.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 22-09-06 22:30

Lamperne skal ekstrabeskyttes.
Det kan gøres på mange forskellige måder. Blandt andet :
Jording eller HPFI-relæ med beskyttelsesleder.
Det, du kalder Jord, er ikke en jord men en beskyttelsesleder.
Der er helt andre krav til en egentlig jordledning til jording.
Gambrinus
Ret mig hvis jeg tager fejl.
Det var Det Gamle Testamente vi brugte, da jeg læste installatør.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 23-09-06 10:27

Hej bonning,

Du har delvis ret, problemet er bare, at inden sikringen er sprunget risikerer man at få en skadelig strøm igennem sig, forklaring følger,
Hvis der nu sker en fejl i din installation, hvor der er en person eller et husdyr indblandet, er det vigtigt at få afbrudt spændingen hurtigst muligt inden nogen kommer til skade.
Af helbredsmæssige årsager, har man bestemt sig for, at den maksimale berøringsspænding er 50 volt og at strømmen skal være afbrudt inden for 0,4 sekund.

Eksempel med fejlstrømsrelæ:1. Ohms lov U = I x R eller R = U / I
2. Berøringsspændingen må maksimalt være 50 V
3. Fejlstrømsrelæer i boliger afbryder ved 0,03A
R= U / I = 50V / 0,030 A = 1666,67 ohm som er den maksimale overgangsmodstand til jord.
Ovenstående er meget nemt at sørge for ved hjælp af et jordspyd, typisk mellem 50 og 1000 ohm.

Eksempel med sikringer:
Lad os sige at sikringen er en 10A sikring(typisk for lysinstallationer)
For at denne kan brænde over (springe) på under 0,4 sekund, skal den gennemløbes af en strøm på 60A, hvilket betyder følgende,
R = U / I = 50V / 60A = 0,83 ohm, som er den maksimale overgangsmodstand til jord.
Ovenstående er i praksis umuligt at lave.

Ud over ovenstående er der klare regler, som foreskriver brug af fejlstrømsrelæ i boliger!
Jeg synes di skal overholde lovgivningen ikke for lovens skyld, men af hensyn til din og andres sikkerhed, specielt ældre, børn og husdyr, som er mere udsat end gennemsnittet.

Med venlig hilsen
El-installatør
Michael Holm

Kommentar
Fra : bonning

Dato : 24-09-06 18:04

hej michael holm. takfor svaret . lidt indviklet men jeg må jo finde afledningen. kan man megge med spoler og rør isat. mellem mellemledning og jord.

Kommentar
Fra : LarsJylland

Dato : 25-09-06 17:53

Hej bonning

Hvor langt er selve kabelstrækket? - Hvis kablet er mere end 100 m. kan dette godt have indflydelse.

I øvrigt er det en dårlig idé med kun jordledning - Sansynligheden for at en fejl vil bestå er temmelig stor, med andre ord vil sikringen ikke springe hvis den samlede modstand til jord er over en vis størrelse (Uf/In) = (230/10) = 23 Ohm, hvilket ved installationer med jordspyd anses som usædvanlig lavt.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : bonning

Dato : 25-09-06 18:23

tak for svarene alle. jeg har megget og fundet overgang mellem jord og melleml. michael holm får point. mvh bonning.

Godkendelse af svar
Fra : bonning

Dato : 25-09-06 18:26

Tak for svaret michaelholm.