/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Copyright på tekst hvordan?
Fra : palle22
Vist : 566 gange
300 point
Dato : 21-09-06 15:45

Hej
Jeg har skrevet en artikel hvor jeg fremsætter en nytænkende teori. Artiklen fylder 6 sider. Kan det alde sig gøre at få copyright på en sådan teori? Og hvis ja, hvordan? Vil jo gerne kunne bevise jeg havde ideen først, hvis nogen skulle ønske at kopiere min tænkning.
Mvh

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-06 15:56
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-06 15:58
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-06 16:38
Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 21-09-06 16:59

Så længe din artikel ligger i skrivebordsskuffen kan du jo risikere, at nogen "hugger" din teori. Du skal have den offentliggjort. I samme øjeblik den er offentliggjort er den beskyttet (i hvert fald herhjemme - men sikkert også i en stribe lande) af ophavsretsloven. Se Nordsted1s links herover. I øvrigt risikerer du jo at andre får de samme tanker som dig og iffentliggør dem, mens din artikel liger og samler støv og så kan du jo ikke komme og sige at du fik altså ideen først.
Så altså få det offentliggjort - skrive en bog om din teori eller hvad ved jeg - men få det ud til alverden.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 21-09-06 17:02

Pirt det skal altså udgives før jeg har retten til det? F.eks som artikel i et tidsskrift?

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 21-09-06 17:23

Helt bestemt JA!
Når ikke det er offentliggjort kan du jo IKKE bevise at du tænkte teorien først.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 21-09-06 17:28

Pirt men der er jo forskel på offentliggjort og udgivet?
Man kan ikke, som med musik, få rettighederne uden det er udgivet?

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 21-09-06 17:33

I øvrigt, Når du sender artiklen til et fagblad (formoder) jeg får du jo også en glimrende mulighed for at se om også andre end dig selv mener at teorien er nytænkende. De har "skrappe" redaktører siddende til at gennemgå artiklen - og ER din teori banebrydende vil den også blive offentliggjort. (OK man har hørt om geniale tanker der i første omgang blev afvist - men så kan du da dokumentere, at teorien er din).
Skulle du nu nåske ligefrem være bekymret for at nogen ved tidsskriftet hugger ideen, så kan du jo sende artiklen til dig selv samtidig i anbefalet brev )

MEN ALTSÅ: DU SKAL HAVE DET OFFENTLIGGJORT!

Accepteret svar
Fra : pirt03

Modtaget 300 point
Dato : 21-09-06 17:40

Hmmm

Hvis du fx får et digt trykt (offentliggjort) i et tidsskrift/avis så tilhører rettighederne dig også selv om du aldrig udgiver en digtsamling med digtet.

Din tanke skal hele tiden være: Hvordan kan jeg BEVISE at teorien er min. Så snart du kan det så har du ophavsretten - og igen; den med skrivebordsskuffen og et par bekendte der har læst artiklen er ikke nok.

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 21-09-06 17:44

Tak for svaret pirt03.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 21-09-06 17:57

Selv tak - og god held med artiklen/teorien