/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
CPU - Lukker ned grundet varme
Fra : bjarkemarkelarke
Vist : 587 gange
100 point
Dato : 20-09-06 23:44

Jeg har et stort problem.

Jeg har en AMD 64 3500+ socket 939 på et asus bundkort. Det er en ny pc købt for nyligt hos SHG, samlet og det hele og installeret med XP fra deres side af.

Problemet består i at at når pc'en står tændt, idle så er den 57 grader varm. Hvis jeg så starter en mindre applikation op, fx et scan for virus, STEAM eller andet der kræver lidt mere end fx IE Explore, så stiger temperaturen lyn hurtigt i løbet af 10 sek. til 121 grader. Når dette sker slukker den.

Jeg har forsøgt mig med at slå alt det der cool and quiet pis fra i BIOS, og stille på hvorvidt det automatiske fan kontrol skal være til eller ej, og også prøve at fortælle BIOS at ideal temp er 50 grader. Den er dog totalt ligeglad.

Hvad kan være galt!?!?!?!?!?!

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 20-09-06 23:52

Det skal du da ikke bøvle med. Tilbage til sælger og forlang at få det ordnet - under garanti.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 21-09-06 02:04

Der er flere mulige løsninger på problemet:

Du kan sætte din PC ud i din fryser - så kører den 100% stabilt.

Du kan anskaffe en vandkøling fra et atomkraftværk og koble det på din processor - det vil være tilstrækkelig køling til den. Du kan højst sansynligt købe et system billigt i Rusland eller Ukraine - jeg ved at der står nogle stykker som ikke har været brugt siden 1986. Tror ikke de skal bruge dem igen.

Vent på den næste istid og stil din PC ud i haven.

Kommentar
Fra : Jellerhimself

Dato : 21-09-06 16:38

Lyder som om der er noget galt med køleren på CPU'en.

Hvis du selv vil ordne det er du nødt til at åbne kabinettet og se om køleren skulle være hoppet af. (Eller om den nogensinde har været der)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-09-06 16:55

Nej jeg er enig. Det skal du ikke selv bøvle med nårt dnu der er garanti på .
Det kan jo være op til flere ting der er problemet

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 21-09-06 17:06

Lidt foruroligende at du selv har pillet ved BIOSen - men du ved vel hvad du gør.
Ser først nu at det jo ikke PCen der er ny, det er bare et nyt kort. Du skal i hvert fald som Jellerhimself skriver tjekke om der er aktiv køling.
De temperaturer du omtaler er jo direkte farlige for kortet - så noget (køling) skal gøres NU

Kommentar
Fra : bjarkemarkelarke

Dato : 21-09-06 19:57

Jeg har rodet med computere de sidste 12 år... jeg tør godt pille i bios.

Blæser kører, men en cpu kan på ingen måde stige så meget i temp som den her lader som om den gør. Den stiger med 1 grad i sekundet, og slutter ved de 121 hvor den så slukker. Når jeg mærker på køleprofilet er det helt koldt - også lige efter at den er gået ned.

Kommentar
Fra : bjarkemarkelarke

Dato : 21-09-06 20:04

Eneste grund til at jeg har fået den leveret samlet fra SHG af, var fordi jeg skulle bruge 8 computere, og med min timeløn ville det være en kæmpe ekstra udgift for min ungdomsskole som jeg arbejder i, hvis jeg skulle samle og installere 8 computere, når vi kunne slippe med en mer udgift på ialt. 3200,- For dette beløb skulle vi jo også gerne være garanteret at lortet virkede når det kom frem.

Jeg er bare træt af SHG.dk og vil derfor gerne SELV ordne problemet, medmindre at der er tale om en decideret reklamation. Jeg gider ikke at mine klub brugere skal undvære en computer i 14 dage hvis jeg skal sende den til Jylland for rep. og ydermere har jeg dårlige erfaringer med at SHG ikke tager reklamationer seriøst....så jeg kan kun sige - www.shg.dk sikke da et fuck sted!

Enten er der en bios feature jeg har overset eller noget jeg ikke forstår mig på i den sammenhæng, eller også er COU defekt. kom med nogle bud.....

Kommentar
Fra : Jellerhimself

Dato : 21-09-06 20:10

Sikker på køleprofilen sidder ordentligt på? Kan ske varmen ikke overføres ordentligt fra kernen til profilen. Kan man da i hvert fald tænke, når du siger profilen er helt kold.

Hvor læser du temperaturen henne?

Prøv eventuelt at kigge i BIOS, om der er en hardware overvågning der, og overvåg temperaturen her lidt for at se om det måske skulle være anderledes.

Kommentar
Fra : bjarkemarkelarke

Dato : 21-09-06 20:11

jo der er overvågning i BIOS, og ydermere har jeg installeret speedfan på computeren.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 21-09-06 20:13

OK. Så er du meget mere erfaren end jeg er - så du har tilladelse til at rode med BIOSen.
Jeg kan så forstå, at CPUen slet ikke bliver så voldsom varm, men at BIOSen tror at den gør det.
Jeg er ved at løbe tør for ideer - så jeg vender tilbage til mit oprindelige forslag; Tilbage til sælger og bede ham om at fixe den under garantien.

Kommentar
Fra : Jellerhimself

Dato : 21-09-06 20:15

Hvis du kører noget, der er meget processorkrævende vil du hurtigt kunne mærke at temperaturen på køleprofilen stiger, så hvis den ikke gør det, tyder det kraftigt på, at der er noget galt med montering.
Måske skulle du prøve at fjerne profilen og tjekke om der er pasta på osv. Selvom det at fjerne en køler fra en AMD CPU ikke altid går helt godt... (Skrøbeligt skidt)

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 21-09-06 20:32

Håber da at du er på timløn nu i klubben
Jeg beundrer din entusiasme - men hvor meget vil du arbejde gratis for kommunen - for det er vel det du gør nu??

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-09-06 20:32

Jeg tror det er en fejl visning på temperaturen, for det er vel ikke Fahrenheit du aflæser

Der er ikke nogen cpu der kan klare at komme op på de grader uden at den brænder op så derfor tror jeg på en defekt føler. Derfor kan du jo godt have fan speed controleren slået til og den speeder op da den tror der er for varmt.

Kommentar
Fra : bjarkemarkelarke

Dato : 21-09-06 22:16

Der var tale om en fejl montering af CPU, og der er faktisk sket det at noget af belægningen på CPU'en er brændt af, så den krakelerer. Jeg fjernede køleprofil, og da jeg fjernede den gamle pasta blev papiret sort. De havde smurt med en hvid pasta, og umidelbart så det hvidt ud inden jeg fjernede det, men det var brændt på undersiden.

Jeg har nu givet nyt pasta, og nu ligger den med en idle temp på 35 grader. Sådan nogle fjolser.

Jeg opretter nu en RMA på CPU'en.

PIRT03 - jo jo, jeg er skam på timeløn :) jeg er ungdomsskolens IT ansvarlige og klub pædagog om aftenen *g*

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-09-06 22:42

en fejlmonteret cpu er da ret alvorligt. Nu sker der vel forhåbentlig ikke noget med den i eftertiden for en har jo nok været meget varm. Hordan du i værste fald vil få den erstattet hvis det går galt ved jeg ikke nu, for de vil jo til hver en tid erklære at du har haft fingrene i maskineriet

Kommentar
Fra : bjarkemarkelarke

Dato : 21-09-06 22:45

Det har jeg også tidligere haft på en af de andre maskiner vedr. et fejlbehæftet grafikkort. Maskinerne er ikke købt som "samle computer" i den forstand. Vi har blot betalt en terif for at få hardware stumper samlet og testet.

Der var en af de andre pc'ere hvor grafikkortet var en DOA (dead on arrival), og der bad de mig sende kortet i stedet for hele computeren - så det er ikke der problemet ligger. Men jeg er bare noget sur efterhånden, for jeg har købt 8 computere for 78.000,- til mine unger, og nu er der bare ballade med 2 af de computere fra nummer 2 sending bestående af de sidste 4 PC'ere.

jeg handler aldrig mere hos SHG, hver privat eller via skolen!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-09-06 16:32

Shg plejer ellers at være ok, men jeg ved godt at tingene sommetider kan gå i hårknude og så ville jeg sige det same som du. Aldrig mere.
Held og lykke med resten.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 18-10-06 16:26

er du sikker på at din varme senser overhovde virker ? da min gamle com sage at den også blev de 120 grader og lukket der skulle senser skikfte (fik en pc mand til det)

Kommentar
Fra : bjarkemarkelarke

Dato : 18-10-06 18:03

Jeg har løst problemet folkens......det viste sig at køleren på CPU'en var monteret forkert.....så kan den sagtens komme op på de 120 grader. Pastaen var helt sveden og sort da jeg tørte den af køler og CPU. Skiftede Paste og monterede atter køleren igen. Nu ligger den pænt på 36 grader idle.

Tråden slutter derfor her.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-10-06 19:45

Det var faktisk det jeg var lidt inde på tidligere, for hvis ikke censoren er defekt er det næsten kun blæser tilbage

Godt det er lykkedes at løse dit problem

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-10-06 19:48

Jellerhimself

Dato : 21-09-06 20:10

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 01-11-06 14:28

husk og lukke dette spørgsmål