/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brændekløver..Tips til hj.byg
Fra : zantos
Vist : 4591 gange
300 point
Dato : 20-09-06 19:14

Vil bygge en ordentlig kløver! Har næsten alle stumper-Ø80x1000 hyd.cyl,5.6Kw el motor,hyd.motor 20l min. Vil montere den på indreg. Trailer for udlån.Har sep.motor filtrering og kløver ventil.Mangler tips til opbygning,erfaringer osv.Tænkt på stort profilrør,som tank og ramme?

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 20-09-06 20:00

1) Jeg kender en der har lavet selve kløvehovedet af tænder fra en gammel rendegraverskovl.

2) Ydermere er det vigtigt at pladen som træet støtter imod idet det bliver kløvet ikke er for glat da det ellers vil glide.

3) Med hensyn til oliemotor er det alfa og omega at den er hurtig (udover at være kraftig) det er dødens pølse at vente på at stemplet kører frem når man måske har 20m der skal flækkes.

4) Det er en god ide at lave indstillelig autostop på stemplets tilbageløb, det skal være sådan at nårman flækker f.eks. 30cm stykker, så skal man kune indstille stemplet til kun at køre 35cm tilbage. Det sparer masser af tid! Desuden er det vigtig at der er automatisk tilbageløb.

5) Tænk over ergonomien, det er en god ide at have en indstillelig højde så det passer både til høje og lave folk. Og ligeledes med placering og udformning af håndtag, man skal rygge MANGE gange i det.

6) Hvor ender brændet efter at det er flækket, er det i vejen? Det er bedst hvis man kan flække en masse stykker inden at man skal til at fjerne det. Nogle bruger en påhængt lille slidske, den synes jeg dog ikke fungerer rigtig godt, den er mere i vejen end til gavn.

7) Byg konstuktionen solidt, glem små bolte, skruer, tynde alu. afskærmninger og plastikdimsedutter, det bliver ødelagt!! Du tale om et profilrør, jeg er ikke helt sikker på hvad du mener du vil bruge det til? Jeg har set mange brændekløvere hvor stemplet kørte på en H- eller I-stålbjælke i tykt gods, det virker godt.

8) Tænk over sikkerheden, er der nogle regler der skal overholdes hvis du vil udleje, det kan blive dyrt hvis en kapper hånden af sig selv med grej der ikke er i lovmæssig stand.

Det var vist lige hvad der forløbig var inde i mit hoved

Kommentar
Fra : zantos

Dato : 20-09-06 20:30

Tak jtlaursen.Jeg mente et meget kraftig firkant profilrør i stedet for en H bjælke.Det skal så lukkes og bruges som olietank.I tvivl om føring af kile på røret,og om kilen skal sidde på stempel eller stop..Evnt.tegn eller billeder kan mailes til..rode-s@sol.dk

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 20-09-06 20:42

Hvis du sætter kilen på stoppet vil træet automatisk blive ført væk fra maskinen når det bliver flækket. Hvis kilen til gengæld sidder på stemplet vil træet falde ned lige der hvor man står (hvis du vel at mærke bygger maskinen som jeg forestiller mig den) Jeg ville sætte kilen på stoppet jf. pkt. 6 i mit første svar.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 20-09-06 20:49

Forresten: Jeg har ikke set udformningen med profilrøret før, lyder som en smart idé! Den faste del at stemplet kan vel bare svejses fast på røret og de bevægelige del kan vel hvile på og kører på røret, det skal bare være sådan at stemplet ikke vil prøve at løfte sig og derved knække svejsningerne på den faste del. Måske den bevægelige del kan sikres med påsvejst gods der går på siden og lidt ind under røret, for at holde det på plads og ligge presset her. svært at forklarer

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 20-09-06 20:51

Prøve at lave en billedsøgning på google på "brændekløver", der er en del inspiration at hente.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-09-06 22:10

Uanset om det er til udlån/udleje eller blot er til sig selv, så SKAL det overholde maskindirektivet.

Du kan her se arbejdstilsynets bekendtgørelse
http://www.at.dk/sw12405.asp
Bilag I til bekendtgørelsen finder du her:
http://www.at.dk/sw12409.asp

- og for at det ikke skal være løgn, så bliver du nok nødt til at sætte dig ind i alle relevante harmoniserede standarder, før du overhovedet tænker på at begynde at konstruere din egen brændeflækker - i særdeleshed hvis du tænker på udlån/udleje.

Sker der en ulykke - så kan du se frem til et kæmpe erstatningsansvar, og risiko for både bøde og fængselsstraf - den slags udstyr SKAL bære CE mærket - din erklæring om at alle relevante standarder jf. maskindirektivet er overholdt, og at der findes et fuldstændigt teknisk dosier på maskinen.

Jeg ville holde mig langt fra det selvbyggerprojekt.....

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 300 point
Dato : 20-09-06 22:15

Jeg tror ikke på det er kraftigt nok med et profilrør.

Men jeg sender et billede af min gamle hjemmebyggede brændekløver, måske du kan bruge noget derfra.

mvh dova

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 20-09-06 22:18

Citat
Jeg ville holde mig langt fra det selvbyggerprojekt.....
¨
Nu ikke så negativ. Selvfølgelig skal man overholde reglerne hvis man vil udleje, ingen tvivl om det, for det er folks sikkerhed og ens egen pengepung og rygte det handler om. Men at bygge en kløver til sig selv, er han hverken den første eller den sidste der gør uden at få den godkendt af teknologisk institut, politiet, forsikringsselskabet, gud, dronningen og alle andre der kunne tænke si at snage Klø på med projektet

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 20-09-06 22:22

Citat
Jeg tror ikke på det er kraftigt nok med et profilrør.

Du kan have fat i noget Dova. Det skal være noget kraftigt gear!!
Zantos: Hvilken tykkelse gods er røret lavet af?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-06 22:45

Nu har du sikkert fået min mail

Jeg glemte at skrive hvorfor det ikke fungerede med kilen på stemplet:

Det var fordi den store skinne ville bue når træet pressedes ind mod endepladen og har prøvet at den kraftige svejsning på endepladen simpelthen sprang.

Det problem blev løst ved at bytte om på det

mvh dova

Kommentar
Fra : gossip

Dato : 20-09-06 23:09

Hejsa..

Jeg ville nok tænke lidt på motoren også.

El-motorer er ikke så fleksible (i skoven er der ikke strøm)

Jeg har en med en Honda 5hk benzin og det virker bare.

Gossip

Kommentar
Fra : zantos

Dato : 20-09-06 23:24

Undskyld berpox,men jeg bor uden for lov og ret og kan ik læse sådan noget! Aligevel tak for oplysningen.. Ang. røret ved jeg ik endnu,hvor kraftig det fås? Måske et påsvejst kraftig vinkeljern på hver side af røret,til føring af slæden?? Tak for billedet Dova.Den er godkendt.Bliver i den stil,bare nysgerrig efter ide'r og elsker kvalitet.

Kommentar
Fra : zantos

Dato : 20-09-06 23:34

Velkommen gossip. Tænkt på det,men bor midt i skoven..Kan låne alt det fornødne,men vil selv bygge en kanon fætter. Det er sjovt,det her..Hæver snart point'ne ..Fri fra arb nu,men hæng på.Tilbage i morgen..(godt arb.hi)

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-09-06 05:33

Zantos >> Det kan godt være du bor uden for lands lov og ret - og tilmed dybt inde i skoven

Det korte af det lange er, at både for din egen, og for andres sikkerheds skyld så SKAL reglerne altså overholdes - tænk blot på konsekvenserne hvis nu du og en hjælper er i gang, og din hjælper får kappet hånden af, eller en konstruktionsfejl (underdimensionering/fejlsvejsning ell. lign.) medføre et alvorligt brud, og udslyngning af ikke kun flækkede brændestykker, men også maskin-/metaldeledele, der så rammer, måske ikke dig, men din hjælper lige i hovedet.....måske har du så via din fejlkonstruerede brændekløver slået din hjælper til lirekassemand - måske er din hjælper endda dit eget barn der går til hånde.

Det har man et lovpligtigt ansvar for.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-09-06 05:48

jtlauersen>>
Netop - man SKAL overholde reglerne - som belyst ovenfor - men ikke KUN hvis man skal udleje.

Bygger man en kløver selv, så skal den såmænd heller ikke godkendes af nogen - men du kan være sikker på, at ved en evt. ulykke, så stiller myndighederne krav om, at ejer/fabrikant fremskaffer den fornødne tekniske dokumentation (beregninger, risikovurdering, henvisninger til standerder er der fulgt og på hvilken måde kravene er løst) indenfor en meget kort tidsfrist - og uden mærkning og henvisninger til relevante standarder, formodes det givetvis, at udstyret IKKE overholder kravene.

Så det har ikke en pind med at snage at gøre - men om, at alt for mange ulykker sker, fordi folk går og bygger både det ene og det andet uden at have ordentlig forstand på det tekniske (både fysisk, beregningsmæssigt og dokumentationsmæssigt)

- derfor vil jeg stadig anbefale, at man holder sig fra den slags selvbyggerprojekter.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-09-06 05:58

Det er altså ikke for at være negativ at jeg omtaler kravene - men alene for både Jeres egen, evt. hjælpere, lejere, børn, husdyrs og andres sikkerhed også.

Det nytter ikke noget bare at bygge løs, og så med vilje overse alle eventuelle ulykkesscenarier og deres følgevirkninger.

Tænk på, hvor mange folk der også går og roder med elinstallationer hjemme. Der sker en del brande på den bekostning hvert år. Og det er oftest fordi kravene i Stærkstrømsbekendtgørelsen ikke bliver fulgt. Tænk - der er familier der mister nogle af deres kære på den konto, fordi "manden i huset kan sagtens selv lave den udvidelse af elinstallationen"

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 21-09-06 11:51

berpox>>
Jamen du har da ret i dine lovmæssige betragtninger. Sådan vi alle så forskellige, jeg er en person der ikke ser noget problem i at bryde reglerne lidt for at bygge sit eget grej og hvis man bruger sin sunde fornuft i konstruktionen ser jeg det ikke som det store problem.

Find "Bekendtgørelse af lov om arbejdsmiljø" på www.retsinfo.dk (klik "pegasus" > klik "søgning" > søg på loven)
Se på: § 2, stk 3, pkt. 3.
og herefter: § 45
Der står det som berpox er inde på sort på hvidt.
De aktuelle standarter hedder: DS/EN 609-1 og DS/EN 609-2. Du kan finde dem omtalt på www.ds.dk, her kan de også købes. De kan desuden lånes på biblioteket.

Godkendelse af svar
Fra : zantos

Dato : 10-10-06 21:34

Tak for svaret dova.Og billede..Min bliver meget lignende også med H bjælke

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-10-06 22:48

Selv tak og held og lykke med projektet

mvh dova