/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
renovering
Fra : Tilde38
Vist : 701 gange
50 point
Dato : 20-09-06 10:33

Må en udlejer påbegynde renovering i opsigelsesperioden uden det på forhånd er aftalt og må han have en nøgle og gå ind i lejligheden uden at såørge lejeren først?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-06 10:38

Jeg syntes det lyder urimeligt, specielt det med at han går ind i jeres lejlighed, uden at spørge, men har han nu lige pludselig fået en håndværker der har tid nu, - de er jo ellers ikke til at få fat i - så kan jeg godt forstå udlejeren. Men prøv at ringe til lejernes landsorganisation og forhør dig

http://www.lejerneslo.dk/

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 20-09-06 10:52

Ja tak.. men det er ikke håndværkere der renoverer.. det er udlejer selv.. og de forventer at der betales husleje samtidig med at de renoverer... det sys jeg ikke er fair

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-06 10:58

Det syntes jeg nu heller ikke det er, ring til LLO og spørg hvad du kan gøre

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-09-06 11:18

Det kan meget vel være rimeligt at i betaler husleje i en renoveringsperiode på måske indtil 1 uge.
Hvis husejeren bruger længere tid må i få ham til at forstå at det må være for hans regning.

En husejer kan ikke nægtes adgang til en lejlighed, men hvis i bor der, skal han overholde privatlivets fred, og kun komme efter aftale. eller banke pænt på og bede om at komme ind når i er hjemme.
Hvis i allerede er flyttet ud men bare betalerhusleje i en opsigelsesperiode, kan han frit gå ind.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 20-09-06 11:23

okay.. tak..

men når han nu er påbegyndt renoveringen, er det ikke nemt at syne lejligheden med henblik på tilbagebetaling af depositum.. der ligger jo murbrokker og støv over det hele??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-06 11:31

Sikke noget rod, men gør dig selv den tjeneste at ringe til LLO, de kan svarer dig helt præcis

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 20-09-06 11:36

tak.. det vil jeg gøre

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 20-09-06 12:35

Sagen er afgjort.. udlejer har selv trukket sig.. der betales ikke husleje for den sidste måned og indskuddet tilbagebetales

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-06 14:49

Citat
Sagen er afgjort.. udlejer har selv trukket sig.. der betales ikke husleje for den sidste måned og indskuddet tilbagebetales

Nå, det var godt, for det måtte han nemlig ikke.

Han må ikke gå ind i lejligheden uden at have fået lov, og han skal afgive et skriftligt varsel et vist antal uger i forvejen, såfremt der skal laves noget reparationer eller vedligeholdelse.

Det står i lejeloven.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-06 14:52

Tilde38...Det var dejligt at hører i fandt en fornuftig løsning, det kan heller ikke være rigtigt, at
han kan gå ind i jeres lejlighed uden af få lov

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 20-09-06 21:04

Hej.
Det er meget normalt at udlejer har en nøgle til lejlighederne, men det er ikke tilladt at bruge den uden at der er lavet en aftale.

I de fleste lejekontrakter, er det sådan at lejemålet skal fraflyttes 14 dage inden opsigelsesperioden er udløbet, lejer skal betale husleje for de 14 dage, hvor udlejer så kan renoverer og istansætte lejligheden.

Der holdes flyttesyn før istansættelse opstartes.

MVH KISSAN