/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
flere trådløse netværk
Fra : wolffi
Vist : 679 gange
500 point
Dato : 19-09-06 23:33

Jeg administrerer et skole netværk, som kører med faste ip adresser.
Vores elever kommer med bærbare der gerne skal på skolens netværk.
Men de bruger også trådløst derhjemme, som får default ip (dhcp)
Er der nogen der kan fortælle mig om man kan have disse 2 trådløse opsætninger som parrallele

og hvordan man gør det - hvis det kan lade sig gøre.....

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-09-06 00:09

Det er bare at tilføje det trådløse netværk under Indstillinger > Netværksforbindelser.

Så vil PC konekte til det netværk der er muligt.

Hjemme til den ene profil og i skolen til den anden.
De kan godt have forkelige indstillinger mht til Sikkerhed og IP adresse.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-09-06 01:05

start/alle programmer/Tilbehør/kommunikation/guiden installation af trådløse netværk
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 20-09-06 06:52

Som jeg ser det, så har du to principielle muligheder. De-central styring eller central styring af tildeling af IP adresser.
De-central styring gennemføres ved indstillinger på den enkelte pc (med netværsprofiler som angivet i de svar du allerede har fået).
Central styring sker via din DHCP server. Hver PC's MAC adresse sættes til et fast IP nummer i din DHCP server.

Styring via DCHP server har bl.a. den fordel at selv om OS re-installeres på en PC, så fastholdes den PC's skole IP opsætninger (fordi de ikke gemmes på den enkelte PC).

Hvor jeg bor er der et bolignetværk hvor DHCP serveren tildelder IP numre (incl. netmaske og default gateway) fra én IP pool hvis MAC adressen på pc'ens netkort ikke er kendt i forvejen.
Kendes pc'ens MAC adresse så tildeles IP numre fra en anden IP pool.

Ved at benytte to IP pools (med forskellige netvæksnumre) så kan PC'ere fra den ene pool ikke umiddelbart se hinanden selv om de er på det samme fysiske netværk.
De "ukendtes" IP pool angiver fx. også en anden default gateway, så de "ukendte" pc'ere ikke gives adgang til den fælles Internet forbindelse.

mvh. Per F.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 20-09-06 08:28

Jeg kører rundt i landet og bor meget på hotel.

Jeg har derfor en liste over foretrukne netværk på omkring 15 forskellige, det er ikke noget problem, da der jo oftest kun er et af dem til rådighed og så er det bare det jeg forbinder til