/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Børns hærværk
Fra : alma
Vist : 572 gange
100 point
Dato : 19-09-06 14:08

Jeg er i den situation at nogle børn har udøvet hærværk på min bil, der er flere vidner på det, men børn og forælder nægter det er dem, børnene, der har gjort det.
Nu er det jo sådan at jeg har ganske vist kaskoforsikring på min bil, men jeg mister selvrisiko og bonusår hvis de ikke indrømmer deres skyld eller bliver dømt skyldige.
Forholdet er meldt til politiet, men jeg tror ikke de forfølger sagen da der er tale om mindreårige børn.
Hvad gør jeg nu?, civilt søgsmål er måske lidt meget at gøre ud af det.

Alma

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 19-09-06 14:11

Hvis du har underskrevne vidneerklæringer må politiet nødvendigvis tage anmeldelsen alvorligt, ellers har du ikke andre muligheder

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-06 14:32

Det er sådan set ligegyldigt om det er mindreårige børn, for så er det forældrene der er ansvarlige.

Men for at de kan blive erstatningspligtige, forudsætter det jo, at der enten foreligger et erkendt eller idømt skyldsansvar.

Og det kan være det er det der holder politiet tilbage, at der savnes beviser for, at det nu også er dem du mener der er de skyldige, og ikke fordi det er børn det drejer sig om.

Politiet taler sikkert med de udpegede mulige gerningspersoner, men hvis disse nægter, og der ikke skønnes at foreligge beviser nok til at der kan være tale om at de i retten kan kendes skyldige, vil sagen gå i stå der.

Så desværre er der nok ikke meget at komme efter, medminde "skarnsungerne" var blevet taget få fersk gerning.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 19-09-06 14:49

Jeg vil foreslå dig at henvende dig her, der kan du få et proff. svar og det er gratis

http://www.friproces.dk/ngr/

Det er heller ikke altid ligegyldigt hvor gamle børnene er når de begår hærværk og andre ulykker, vi har haft en forsikring der ikke dækkede børns ulykker før de var over fem år gamle, med den begrundelse, at inden da, vidste de ikke hvad de gjorde.

Når der er vidner, har du trods alt - lidt hold i det -, hvis bare der ikke er tale om familiemedlemmer??

Pøj pøj, jeg håber det ordner sig for dig, for det er da møj ærgeligt, at andre ødelægger din bil, og og ikke vil stå til ansvar, typisk og meget egoisktisk

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-06 17:09

Nu kommer det jo også an på hvor store skader der er sket......

Jeg kan belyse det lidt:

Har en ansat der bor i et boligkvarter med 7-8 børn i alderen fra ca 7-10 år.
Disse børn legede for et par måneder siden alle på parkeringspladsen....
De tegnede bl.a. med disse kridt i forskellige farver man kan købe....
Problemet var blot at de ikke kun tegnede på pladsen men OGSÅ på bilerne....
Flere beboere opdagede det og fik det stoppet.
Ved vask af bilerne viste det sig at flere havde fået "dybe" ridser.
De beboere (bl.a. min ansatte) har ikke selv børn og ville selvfølgelig have erstatning.
Ingen af de spurgte børn havde gjort det, og da man ikke kunne sætte navn på hvem der lige havde malet hans bil var der ikke andet at gøre end at melde det.
Politiet tog sandelig også affære og brugte flere timer på at snakke med de familier der havde børn, men da man stadig ikke kunne sætte navn på var eneste mulighed så at børnene i samlet flok måtte have gjort det.

Næste problem var så at skaderne var af så ringe betydning at man ikke mente retten ville dømme nogen (alle ridser kunne fjernes ved polering) så man valgte at droppe sagen.
Ærgeligt for min ansatte der SELV måtte polere sin bil

Og dette er en virkelig historie....

Så hvad kalder du hærværk ?
Hvad er egentlig sket og er dine viner uvildige ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-06 17:11

viner = vidner

Godkendelse af svar
Fra : alma

Dato : 23-09-06 07:56

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-09-06 08:06

Selv tak, jeg håber du fik en god løsning??

Kommentar
Fra : alma

Dato : 23-09-06 11:04

Sagen er ikke afsluttet endnu, men jeg håber det bedste.