/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Hvilken skærm skal jeg vælge?
Fra : rosekamp
Vist : 508 gange
400 point
Dato : 18-09-06 22:50

Nu er min gode trofast Siemens skærm ved at afgå ved døden efter 7 års hård kamp

Nu er spørgsmålet så, hvad jeg skal vælge i stedet? Jeg har altid sværget jeg ikke ville have en fladskærm, fordi jeg synes de var dårlige at kigge på, hvis man sad/stod lidt skævt for dem, men sådan forholder det sig vel ikke længere?

Jeg spiller meget og redigerer mange billeder/arbejder meget med grafik, så det skal være en god spilskærm og en med en virkelig god farvegengivelse. Det sidste er vel svært at udtale sig om, hvis man ikke ser den IRL sammenlignet med andre (eller sammenlignet med et farvekort)?

Jeg ved ikke hvad der er godt at have af tilslutninger? Og er det ikke en fordel at have separate højttalere?

Er der nogle mærker der er specielt gode og andre man skal holde sig fra?

Håber I kan hjælpe selvom det er mange spørgsmål

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-09-06 23:18

De 2 mest populære fladskærme, nu er iflg. edbpriser:
http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=80689
http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=185342
Bedømmelse: tryk på de gule stjerner, for at se hvad andre mener.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-09-06 23:20

Du skal faktisk sidde lige foran en fladskærm stadigvæk, og hvis du ikke kører den native opløsning på en fladskærm er det heller ikke specielt godt rent grafik/spilmæssigt (typisk 1280X1024 på en almindelig 17 eller 19") Til gengæld får du en fremragende skærm rent tekstmæssigt og du slipper osse for statisk elektricitet! Og jo et selvstændige højttalerne slår alle indbyggede skærmhøjtalere med mindre du snakker om meget små højtalere fra dit lokale netto de sælger til 50 kr.!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-09-06 23:58

Jeg kender en edb afdeling, hvor man skulle anskaffe over 500 fladskærme for et lille år siden. Man undersøgte markedet rigtig godt og testede flere i praksis .

Valget faldt på Samsung 19" og enkelte større til særlige arbejdspladser. Den havde mindst fejlrate.

Jeg har selv købt en Samsung syncMaster 913N. Det er den lidt billige ende uden digital indgang eller vendefod, men ellers i rigtig god kvalitet. Jeg har haft den 10 måneder og er godt tilfreds.

Billedet ses også godt langt ude fra siden.

Fladskærme er ikke bedre end crt skærme, men meget mere behagelige, og billedet er mærkværdigvis større med samme tommemålsangivelse. Det er vist fordi der er tradition for i crt skærmene at måle den mørke del med.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-06 00:30

Nu skriver du, at du arbejder meget med at redigere billeder....det gør jeg også, og derfor skal jeg ikke ha' en fladskærm, og det er helt sikkert

Jeg har brugt to fladskærme i forskellig størrelse, den ene på en dyr bærbar PC (IBM) og den anden en ny 19 tommer fladskærm.

Og så en almindelig "gammeldags" skærm.

Billedkvaliteten er langt bedre på den alm. skærm.

Du kan slet ikke få det der flotte skarpe, blanke "look" ved at se billederne på en fladskærm.

Og så er de indbyggede højtalere i en fladskærm elendige. Ingen ordentlig lydstyrke og dårlig lyd.

Og jeg synes, at man bliver træt i øjnene af at kigge for længe på en fladskærm, selv om man egentlig har en ide om, at den ikke er så skarp som de andre.

mvh dova

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 19-09-06 07:01

Ok - fladskærmen og indbyggede højttalere er hermed fravalgt.

Men jeg er stadig åben for bud på, hvilken skærm der så vil være bedst.

Kommentar
Fra : bsservice

Dato : 28-09-06 22:33

Fladskærme:
Det er noget ævl at fladskærme ikke er så skarpe som CRT, det må vidst være nogle gamle skærme i har kigget på, det samme gælder lys/kontrast forhold, både Samsung og LG larver skærme der har mere end almindeligt "knald" på. Det er rigtigt at for 2-3 år siden var kvaliteten dårligere på fladskærme og det var derfor en god ide at ofre lidt penge på en CRT, men de tider er overstået. Hvis man endelig skal sige noget negativt om LCD er det at man helst skal anvende den anbefalede opløsning producenten foreskriver, ellers bliver billedet ikke optimalt.
Fladskærme idag fåes med 2 ms opdatering!!!
Højttalere i fladskærme er noget bras, rigtigt.

En god CRT skærm med Sony billedrør kan være at foretrække hvis man vil have en analog skærm, de har geneelt et godt billede men LCD skærmen haler særdeles kraftigt ind på dem.

Gå ind i en butik og bed om at se en god fladskærm (Samsung / LG) el. lign. så vil du se de slet ikke er så ringe enda.

Kommentar
Fra : kategat78

Dato : 29-09-06 13:02

Jeg kan klart anbefale Samsung syncMaster 913N det er squ en god skærm....

Kategat

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 26-10-06 09:00

Jeg har investeret i Dell's 2407WFP:

http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=dhs&cs=dkdhs1&sku=59197

Med en opløsning på 1920x1200 er den perfekt til grafisk arbejde/billedbehandling (InDesign/Quark/Illustrator/Photoshop). Med en 17" ved siden af til værktøjsmenuerne, har man faktisk et A3 opslag at arbejde på - og så bliver det jo ikke dårligere af at der er 25 % rabat på den for tiden...

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 26-10-06 11:45

Ja den er da godt nok lækker, men det er prisen desværre også.

Annuller spørgsmålet
Fra : rosekamp

Dato : 06-02-07 07:15

Tak for jeres bud, men det endte faktisk med (efter lange og mange undersøgelser på nettet) at blive en ViewSonic VX922. Den er totalt lækker, jeg smiler op til begge ører og kan slet ikke få armene ned