/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Bøde?
Fra : jannickd
Vist : 2832 gange
100 point
Dato : 18-09-06 16:39

Jeg har fået en bøde, udstedt af københavns politi, for overtrædelse af færdselslovens § 118, jf § 67, stk 2 ved, som ejer at have ført en 30-knallert selv om der var foretaget konstruktive ændringer af motoren.

Bøden lyder på 800 kr.

Da jeg er under 18 og studerende kan jeg så hermed få bøden halveret?
Jeg har fået to bøder af samme slags, dog på 500 kr.
Mit spørgsmål lyder nu på: Hvorfor er denne bøde steget med 300 kr selvom det kun er den ene og samme paragraf der er overtrådt?

MVH Jannick

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 18-09-06 16:45

Prøv at kontakte politiet - der plejer at være mulighed for at få en afdragsordning som et minimum. Ved ikke om man stadig kan få nedslag, men det kunne man tidligere når man var studerende eller lærling.

Mvh. Ampere

Accepteret svar
Fra : pirt03

Modtaget 110 point
Dato : 18-09-06 17:14

Her er et citat fra Netadvokaten

Citat
Du har ikke ubetinget ret til at få bøden nedsat til det halve, fordi du studerer, men dette er det sædvanlige. Du skal svare politiet og meddele de nødvendige oplysninger om dine økonomiske forhold.

I Rigsadvokatens vejledning om bøder, som er gældende står anført:

"I tilfælde af bødenedsættelse bør følgende iagttages:

1. Bøder til sigtede med særlig lav indtægt nedsættes til det halve beløb. En bøde kan dog aldrig nedsættes til mindre end 250 kr. En halvering vil navnlig kunne komme på tale for unge under uddannelse, pensionister og personer, der modtager ikke-tilbagebetalingspligtig kontanthjælp efter bistandsloven."

Du kan desuden efter al sandsynlighed få lov til afdra bøden.

Og så lige den irriterende løftede pegefinger. Har du overvejet at køre lovligt på knallerten. Det koster jo en bondegård i bøder og nye reservedele. Måske endnu vigtigere: Du skal ikke være sikker på at din ansvarsforsikring dækker skader du påfører andre, når du kører på en ulovlig knallert. Kører du en person ned og denne bliver invalid kan du risikere at hænge på en KÆMPE-erstatning resten af livet - det synes jeg lige du skulle tænke lidt over

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-09-06 18:00

Bøden er steget fordi det ikke er første gang du har fået en bøde for samme overtrædelse.

Om du kan få bøden sat ned er jeg ikke sikker på.

Når man noteres plejer der at blive spurgt efter socialstatus og indkomst, og bøden fastsættes så efter det ud fra de gældende regler.

Men du har altid mulighed for en lempelig afdragsordning.

mvh dova

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 18-09-06 18:23

Hej jannickd
Jeg ved godt jeg ikker bliver din ven med det her.
Bøden er alt for lille.
Din 30-knallert skulle aldrig på gaden mere, efter første gang du blev taget.
Det kan ikke være rigtig fordi man læser eller studere, kan for at nedsættelse af bøde.
Der bliver skrevet at studerende ikke har ret mange penge, det må de da ha` siden de kan blive ved med at betale nye dele som er blevet fjernet af politiet,
Det gælder vist ikke på spritkørsel håber jeg.
Nu ved jeg du er sur

Kommentar
Fra : jannickd

Dato : 18-09-06 18:59

til droslerne.

Svar på tiltale:
når man har en indtægt der er mindre end halv så lille som uddannede mennesker, så slår en bøde på 250 kr rigtig hårdt. jeg har brug for hver en øre jeg tjener til husleje, føde og alverdens andre latterlige udgifter.

derfor mener staten, udfra ovenstående svar, at en halv bøde for folk med lille indtægt har lige så stor effekt som en alm bøde til alm mennesker med alm indkomst.

alt dette er måske ikke logik for dig

nøjagtig ligesom at det måske ikke er logik for dig at, at dit svar absolut intet har med mit spørgsmål at gøre.

farvel

Kommentar
Fra : jannickd

Dato : 18-09-06 19:05

til pirt 03.

lad nu for guds skyld være med at generalisere omkring ulovlige knallerter.
du har ingen idé om hvordan andre folk kører. nogle kører pænt, andre ikke.

der er forskel på at køre 70 på roskildevej og på en villavej.
der er ydermere forskel på at køre i tæt trafik og i ikke tæt trafik.

jeg kører det jeg føler er sikkert, dog aldrig hurtigere end bilerne.

Tak for svaret pirt.

MVH Jannick

Godkendelse af svar
Fra : jannickd

Dato : 18-09-06 19:07

tak for svaret pirt03

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-09-06 19:47

Næste gang du kører på en ulovlig knallert, så skal du ikke være sikker på at få den igen.

Den sidste bøde du har fået, det er så den 3. tror jeg ikke vil blive nedsat.

Søgte du nedsættelse om de tidligere bøder eller er det hele sket i løbet af kort tid.

Hvis du ikke kan betale eller få en afdragsordning, som SKAL overholdes, så koster det et par dage bag tremmer.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-09-06 21:59

Når man åbenbart er så båtnakket, at man efter 2 bøder fortsætter med samme forseelse, synes jeg det er helt fint, at man sætter bødestørrelsen op. Helst så jeg knallerten konfiskeret.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 18-09-06 22:13

Hej Jannickd
Det var egentlig ikke min hensigt at "generalisere om ulovlige knallerter". Jeg ville bare gøre dig opmærksom på det, mange unge mennesker - i deres fartglæde - overser, nemlig at det kan blive meget, meget dyrere end bare bøderne og nye reservedele. Og så nævnte jeg da slet ikke, at det vil være en tung byrde at bære, at have gjort en person invalid fordi man kørte meget stærkere end tilladt - og forresten den person kunne jo være dig selv.
Der er mange andre, der skælder dig huden fuld, så det vil jeg lade være med.

Citat
du har ingen idé om hvordan andre folk kører. nogle kører pænt, andre ikke

Tro mig - dét har jeg; både som cyklist og bilist ser jeg dagligt "ulovlige knallertkørere" - det er ikke noget smukt syn. Og så har jeg også set én "kysse" en bil - han bar i øvrigt IKKE styrthjelm - behøver jeg fortsætte.

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 19-09-06 17:31

og ingen her i tråden har selvfølgelig nogensinde været så "båtnakket" at de har kørt uden sikkerhedssele,parkeret ulovligt,kørt for stærkt,lavet en hasarderet overhaling eller noget andet fælt!!!,,,,,,og som unge opførte de ALTID eksemplarisk,,,,,

derfor ved de bedst