/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Nikon Coolpix 5000 eller nyt?
Fra : zhor9
Vist : 260 gange
20 point
Dato : 17-09-06 21:42

Jeg står foran køb af digital kamera og er blevet tilbudt et Nikon Coolpix 5000 for kr. 2500,-

Kameraet er velholdt, og der er følger diverse tilbehør med - ialt var nyprisen omkring kr. 15000,- med tilbehør.

Jeg ville så høre, hvad jeg er bedst tjent med - at købe dette "gamle" kamera eller at købe et nyt kamera for et tilsvarende beløb altså kr. 2500,-?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-09-06 22:06

Ja nu er det, at det ville være rart om du havde lidt data omkring dette ældre kamera, ellers kan det være umuligt at vejlede dig.
1. Opløsning?
2. x-gange optisk zoom?
3. Hvordan lagres billedet og på hvad?
4. Hvilken batteritype bruger det?
5. Hvilken tekniske finesser er der?
6. Hvilken flash muligheder er der?
Og der kunne stilles mange flere spørgsmål !!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-09-06 22:13

Nyt ville jeg umiddelbart sige

Nikon cooplix 5000 er gammelt, inden for digikameraverdenen nærmest antikt , utidssvarende, og selv om det kostede en del da det var nyt, vil et kamera der har flere finesser, flere megapixel, bedre zoom o.s.v. kunne fås for omkring 3000,- som nyt i dag.

(gad vide hvad ekstraudstyr der skulle være med til den der har gjort at det skulle ha' kostet 15000 , .. det er jo et kompaktkamera uden de store muligheder for ekstralinser o.s.v.)

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-09-06 22:17

Er det tilfældigvis dette kamera

http://www.brugt.dk/?side=vis&id=24995&exppic=true

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-09-06 22:55

Efter at have set refi's link, så ville jeg også sige NYT !!!
3 gange optisk zoom er jo latterligt lille.
Det er med indbygget hukommelse
Og havd det har kostet før, er jo ligegyldigt.

Mit første digital kamera kostede 7995 kr. - Det havde 16 MB flash ram, og uden særlige mange indstillinger, inegn zoom og ca 300.000 pixel. - Men det var også i 1996.

Så du kan roligt se dig om efter et nyt der er langt bedre !!!!

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 18-09-06 08:34

Du skal under ingen omstændigheder give 2500kr. for det gamle apperat!

For ca. 3000kr. kan du få en FZ7'er på 6MP, og 12 x optisk zoom (et af de bedste kompakt kameraer der er udkommet i år... har vundet adskillige priser)

FZ7: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=204366

For ca. 3300kr. kan du få en Canon S3 IS på 6MP, og 12 x optisk zoom (har ligeledes vundet adskillige priser, og kæmper med ovennævnte om titlen som bedste kompaktkamera i år)

Canon S3: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=200586

Så hvis du vil smide bare en smule mere, kan du få et væsentligt bedre kamera

Vh fluffy

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-09-06 10:42

Ja, jeg har sådan et Canon som fluffyclaus omtaler, og det kan meget varmt anbefales.
Og det kan fås nu til 33-3400, da det kom frem for et halvt års tid siden, kostede det 4900....(så det går hurtigt i digiverdenen....derfor vil det også være vanvittigt at gi' 2500 for det gamle Nikon.),

Og videooptagefunktionen i den er vurderet næsten lige så god, som et "rigtigt" videokamera,

Og så har det en supermakrofunktion, der gør at man kan tage billeder helt tæt på, (fra 0 cm).

Umiddelbart vil jeg også mene, at det er nemmere at finde ud af, end Panasonicen der også linkes til.

Ellers er der f.eks. et par modeller som

http://www.infohuset.dk/Products/productinfo.aspx?productid=6308&MenuItemID=269

Eller Ixus-modellerne fra Canon, alt efter om man er til små lommevenlige modeller, tager lige så gode billeder, men har dog ikke helt så meget zoom

http://www.infohuset.dk/Products/ProductList.aspx?MenuItemID=269

mvh dova

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 18-09-06 11:06

Du kunne jo evt. fortælle hvad du har gjort dig af tanker omkring digitalkamera.

Hvilke billeder kommer du fortrinsvist til at tage? Må det fylde lidt, eller skal det kunne være i inderlommen, osv.

Så kunne vi lidt nemmere hjælpe med at finde et kamera til dig

Vh fluffy