/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Udskiftning af bremserør
Fra : bentedorrit
Vist : 5213 gange
100 point
Dato : 17-09-06 17:39

Hej,
Hvorlang tid tager det at udskifte 2 bremserør?
Historien er følgende:
Tirsdag var jeg til serviceeftersyn med min Hyundai Accent fra år 2000.
Onsdag kørte jeg til syn, hvor jeg fik besked på at bilen ikke kunne godkendes pga rust på de to bagerste bremserør.
Torsdag afleverede jeg bilen på værkstedet kl. 8.00 og kl. 9.15 blev den godkendt i en anden synshal.
Værkstedet er beliggende i Københavnsområdet og afstanden til synshallen ca. 2-3 km.
Kan det virkelig altsammen lade sig gøre på 5 kvarter?

Mvh
bentedorrit

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-09-06 17:46

Ja

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-09-06 17:47

Det tager ikke mange minutter at udskifte - men du må da kunne se om de er nye (kobber)

Kommentar
Fra : bentedorrit

Dato : 17-09-06 18:22

Ja, det kunne jeg da sagtens hvis jeg lige kunne komme ind under vognen, men jeg er hverken i besiddelse af en lift eller en grav.
Jeg fik udleveret en lille pose med to bremserør på værkstedet. De svarede ikke helt til dem jeg så i synshallen, som var fulde af rust. Men måske har værkstedet skrabet rusten af inden de kom dem i pose og udleverede dem til mig - eller også var det et par helt andre de fandt nede i skrotkassen. Det finder jeg nok aldrig ud af. Men tilbage til mit spørgsmål, som går på om det tidsmæssigt er muligt at udskifte to bremserør, køre bilen til syn i en hal som ligger 2-3 km væk indenfor et tidrum af 5 kvarter?

Kommentar
Fra : karus

Dato : 17-09-06 18:41

En god mekaniker kan godt skifte 2 små bremserør på 10-15 min.
Det vil give ham en time til at køre frem og tilbage.
Så har værkstedet en aftale med en synshal så de kommer til med det samme er det absolut muligt.

Mvh

karus

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 17-09-06 18:44

Hvis der er bremserør som sidder meget let tilgængeligt, behøver det ikke at tage mange minutter at udskifte dem, og man kan jo sætte to mand på jobbet. Men man skal også nå at udlufte bremsesystemet, og køre til syn,betale osv. Så kniber det med at gøre det hele på godt 1 time. Men helt umuligt er det vel ikke.
Nye bremserør behøver ikke være af kobber. Det er også hurtigere at sætte originale tilskårne i . De vil normalt være af stål.

Men kør hen til et lille serviceværksted på en tankstation, og spør dem om lige at se efter om der er nye rør sat i.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 17-09-06 18:47

Følg du transors råd, og jeg vil gætte på, at du kan være glad for et effektivt værksted.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 17-09-06 18:53

Det er meget forskelligt. Det kan også tage mange timer at skifte bremserør, da de skal bukkes.

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-09-06 18:58

Hvis du piller baghjulet af kan du se om de har skiftet bremserøret, eller om de kun har pusset rusten med sandpapir.Men det tager kun 20 min at skifte og lave nye bagerste rør+2min for at lufte bremsene.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : bentedorrit

Dato : 17-09-06 20:22

Tak for svaret transor.
De bremserør jeg sidder med i en lille pose er af stål, og for mig at se sad
bremserørene let tilgængelige.
Under alle omstændigheder kommer jeg til at betale regningen, når den kommer, men jeg kunne godt finde på at følge dit råd om at køre hen på et lille værsted på en tankstation. Jeg går nemlig med en mistanke om, at de bremserør ikke er skiftet, men bare pudset lidt som Alimak skriver, men måske gør jeg værkstedet uret. I øvrigt blev det sagt til mig, at personalet i den synshal jeg selv kørte til, var specielt emsige.
Mvh Bentedorrit

Kommentar
Fra : mercerpigen

Dato : 17-09-06 21:34

Ingen problem med at nå den lille operation på lidt over en time.
Men helt ærligt..... Hvorfor ikke bare glæde sig over din bil er nysynet????
Jeg kan forstå du brokker dig, hvis du får en regning på 5000 kr.
Men jeg ved desværre af erfaring, at tillid er en mangelvare på "øen"