|
| kan jeg syne min knallert?? Fra : nivolo1 | Vist : 1500 gange 40 point Dato : 14-09-06 23:27 |
|
hey overvejer at købe en honda cb50. Problemet med den er at den ikke er typegodkendt i dk.
Så ville lige høre om jeg kan få den synet her i dk så jeg kan køre rundt på den som en 30'er knallert?? det er en 49cc knallert der køre 30km i timen har er et billed af den: http://www.scootergalleri.dk/uploads_large/722587.jpg?14-09-2006
håber virkelig der er nogen der ved noget om det for gad virkelig godt købe den men kan jo ikke nytte noget hvis jeg ikke kan få den typegodkendt. Er der nogen der har prøvet noget lignende ville jeg blive rigtig glad hvis de gad skrive hvor dyrt det er?
m.v.h
Søren
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 14-09-06 23:44 |
|
Det er meget kompliceret at få godkendt et køretøj.
Det er ikke en typegodkendelse der skal til på et enkelt køretøj, men en godkendelseserklæring.
Der skal foretages målinger og prøver, om køretøjet opfylder de standarder der forligger m.h.t. opbygning, motorydelse, bremser o.s.v. før der kan gives en godkendelse.
Men måske den er EF typegodkendt, så skulle det ikke være vanskeligt, men det kommer an på hvilket land den er importeret fra.
Men prøv at få oplyst stelnummeret på den, og derefter henvend dig til synshallen og forhør nærmere der, for det er stelnummeret der fortæller hvilke godkendelser der evt, foreligger på maskinen.
Du kan læse lidt mere i linket herunder
http://www.fstyr.dk/sw24863.asp
Og noget om stelnumre m.m. i dette her:
Citat 2.01.042 IKKE-REGISTRERINGSPLIGTIG KNALLERT
(1) Ikke-registreringspligtig knallert skal være mærket i overensstemmelse med lov nr. 135 af 23. marts 1948 om mærkning af cykelstel
m.v. samt den i medfør af samme lov udstedte bekendtgørelse nr. 171 af 14. april 1948. Mærkningen består af fabrikant-/importørmærke, fabrikationsnummer samt årstalsmærke, jfr. nedenstående liste:
A 1964, 1985 J 1972, 1993 S 1979, 2000
B 1965, 1986 K 1973, 1994 T 1980, 2001
C 1966, 1987 L 1974, 1995 U 1981, 2002
D 1967, 1988 M 1975, 1996 V 1982, 2003
E 1968, 1989 N 1976, 1997 X 1983, 2004
F 1969, 1990 P 1977, 1998 Z 1984, 2005
G 1970, 1991 Q (1978)
H 1971, 1992 R 1978, 1999
(2) I stellet skal desuden være indpræget nummeret på køretøjets standardtypegodkendelse (DK-K-XXX). Endvidere skal det i standardtypegodkendelsen fastsatte motortypenummer (DK-M-XXX) være indpræget eller indstøbt i motoren.
Før 01.05.77: For knallert, der er godkendt inden denne dato ('TUM'- mærket), gælder: - Motoren skal være forsynet med det i motortypegodkendelsen fastsatte godkendelsesnummer (TUM XXX).
- Vare- og invalideknallerts stel skal være forsynet med det i standardtypegodkendelsen (godkendelseserklæringen) fastsatte godkendelsesnummer.
(3) Bestemmelserne i pkt. (1) og (2) gælder dog ikke for knallert, der er forsynet med stelnummer (VIN-mærkning) og fabrikationsplade i overensstemmelse med Rådets direktiv nr. 93/34/EØF. Fabrikationspladen skal indeholde nummeret på køretøjets EF-typegodkendelse (eX XXX) eller standardtypegodkendelse (DK-K-XXX). |
fra http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/sbi_vejl/afsnit2.htm
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 14-09-06 23:46 |
|
Forresten lige en ting:
Den er ikke godkendt i DK, altså må man formode at modellen ikke findes her...det ligner en gammel knallert den måde den ser ud (ligner en gammel Yamaha fra 70erne) ?? og måske er den umulig at skaffe reservedele til, det er også ting du bør tage med i overvejelserne.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 14-09-06 23:51 |
|
Det ligner en gl. tysker der kan/kunne køre 60
hvis det er en sådan der bare er neddroslet får du den aldrig godkendt.....
| |
| Kommentar Fra : nivolo1 |
Dato : 14-09-06 23:51 |
|
den er importeret fra tyskland
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 15-09-06 00:06 |
| | |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 15-09-06 00:08 |
|
Den kan sikkert registreres som motorcykel....
Men ALDRIG som knallert.....
| |
| Kommentar Fra : nivolo1 |
Dato : 15-09-06 00:15 |
| | |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 15-09-06 00:20 |
|
Du får den aldrig godkendt alligevel hvis det er en gammel 60 km/t knallert fra tyskland.....
Det er jo derfor den ikke er typegodkendt i Danmark - Den ville i så fald være en motorcykel
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 15-09-06 00:34 |
|
Jo, det betyder som sådan intet, at det har været en motorcykel der må køre 60, når bare den er droslet ned til max 1 hk og max kan køre 30 km/t. og ikke er på mere end 50 ccm.
Den knallert jeg havde engang i tidernes morgen, var også en der i udlandet kørte som motorcykel med flere hk og større hastighed....den var bare droslet ned til at overholde de danske normer.
Men når den ikke er typegodkendt efter EU normerne, og det tror jeg ikke når den er så gammel, så er det slet ikke noget det kan betale sig at rode med.
Til sammenligning koster det nemt 20-30000 til alle mulige undersøgelser, udfærdigelse af dokumenter o.s.v. , at få godkendt en bil der ikke er dansk typegodkendelse på.
| |
|
Hej
Min kammerats far har haft sådan en honda.
Jeg syndes at du skulle kører ned til den lokale synshal og spørge om det samme..... De er altid meget hjælpsom i tvivls spørgsmål.
Det var de helt sikkert dengang jeg skulle have synet min motorcykel, som jeg havde importeret fra holland....
Dengang havde de en liste over alle motorcykler, hvor de kunne se hvad for nogen der var typegodkendt og hvad mål ovs. skulle være....... så prøv at spørg dem der ved det med sikkerhed...
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|