/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
kattegårds hygiegne.
Fra : snaken
Vist : 904 gange
50 point
Dato : 13-09-06 22:36

Jeg har en meget stor kattegård og er indehaver af en sådan en her: http://www.greentools.dk/product.asp?product=120&sub=0&page=1

Denne bruger jeg udelukkende til at fjerne eskramenter i gården som hovedsaglig består af standsand.
Riven er besværlig at arbejde med p.g.a. det brede rivehoved (er svært at komme til inde omkring hjørnerne), og tændernes vinkel er desværre heller ikke lodrette nok til at jeg kan arbejde i en behagelig arbejdsstilling inde i buret. Det gælder jo om at få disse tænder til "at gå i dybden" for at få alle eskramenter op og fjernet. Tændernes forkerte vinkel som vist her betyder at jeg faktisk skal bøje ryggen en del, medens jeg presser tænderne ned i bunden af sandet, trække eskramenterne med op for derefter at løfte det hele op i en trillebør og i den forbindelse vende riverens hoved nedaf for tømning. Derfor er skaftet også for lang.

Der efterlyser jeg et godt tip til hvad jeg kan gøre:

Mit behov er et rivehoved på ca. 25-30 cm. Tændernes indbyrdes afstand må gerne være lidt mindre end her vist, hvilket vil sige en bredde på ca. ½ cm og så en næsten lodret vinkel i forhold til normal arbejdsstilling. Skaftets længde omkring 1,50 meter lang.

Jeg har på fornemmelsen at jeg skal have sådan en special fremstillet så måske en som har modet i det jydske?

Kattene og jeg håber på hjælp til "projektet og modtages med glæde.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-09-06 22:41

Det er da en typisk opgave for den lokale smed. Du ved jo nøjagtigt hvad du vil have, så afsted til smeden med en tegning.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 14-09-06 00:40

2 lister i asketræ eller andet knastfrit træ i passende bredde som rivehovede.
På den ene liste sættes der lange tynde søm i (f. eks. af den type der anvendes i trykluft sømpistoler), forbor med et bore der er lidt tyndere end sømmene og monter sømmene i hullerne og lås dem fast med nummer to liste der skrues fast med tynde rustfri skruer.
Bor hul til skaftet i en vinkel der vil passe til en god arbejdsstilling og monter et langt tyndt riveskaft.

En mulighed hvis man vil undgå den ret store timeløn til smeden og det kan da laves med en enkelt liste hvor der monteres "søm2 uden hoveder i huller der ikke er boret helt igennem.

Alt er muligt for den fingersnilde.

I min kattegård er der kun et mindre område med sand og så skifter jeg alt sandet jævnligt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-09-06 00:48

Yes BjarneD. Men har man tegningen koster det ikke én øre at tale med Smeden. Han fortæller gerne hvad han skal have for at fremstille en sådan rive, og så kan man jo selv afgøre om prisen er for høj. Jeg tror iøvrigt ikke at snaken ville have spurgt os tilråds, hvis han/hun selv havde haft mulighed for at fremstille riven. Der er (tro det eller ej) folk der lever ganske fint med 10 tommelfingre. Disse er vant til at betale andre for den slags ting.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-09-06 00:56

Næh, Arne. Jeg er sikker på, at Snaken selv har indrettet sin kattegård og derfor er ganske fiks på fingrene.
Hvis jeg tog ting for givet ville jeg foreslå at svejse noget sammen, men jeg ved da at ikke alle som jeg har en co2 svejser og erfaringen i at anvende den.

Spøg til side det var bare et alternativt gør det selv forslag for selvfølgelig kan smeden lave en speciel rive.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-09-06 01:01

Godkendelse af svar
Fra : snaken

Dato : 14-09-06 07:42

Hej BjarneD. Tak for dit forslag. Skulle lige have de "rigtige" briller på. Jeg har såment ingen problemer med at lave tingene selv her på ejendommen og da smeden jo netop (i hvert fald her i byen) gerne vil tjene penge - det er jo det de lever af - ja så er det en fordel at man er fingersnilde. Grundet ret stor travlhed i hverdagen søgte jeg en enkelt og hurtig måde at lave sådan en rive på og den fik jeg her.
Går i gang ret hurtig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-09-06 10:31

Jeg fik idéen fra de træløvriver man kan købe nogle steder.
Måske skulle du forskyde hver anden tand en smule så tænderne reelt sidder i to rækker da den tæthed du ønsker kan svække træet, men det kan du evt. forsøge dig frem til, men i hvert fald er forboring vigtig for ikke at flække listerne som du evt. kan forstærke med et par stivere selv om det ikke burde være nødvendigt med den opgave der skal løses i dette tilfælde. God arbejdslyst.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 15-09-06 03:52
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-09-06 10:56

Jeg har en rive som den der foreslås og den kan godt bruges, men tænderne sidder lidt vel langt fra hinanden selv om de sidder tættere end så mange andre.

Jeg har flere af de der ergonomiske redskaber fra Fiskars og det er dejligt værktøj, men skafterne er lidt for tunge i forhold til det sædvanlige askeskaft. og min rive fra Lysbro med "runde" skuldre" er meget mere anvendelig da den ikke hænger i og er meget lettere, tandafstanden er næsten den samme.

Bare min mening