/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Sensor og Kiprelæ...???
Fra : EmilRap
Vist : 6479 gange
100 point
Dato : 13-09-06 18:59

Hej Alle..

Hvordan forbinder man en sensor til et kiprelæ så det virker....

Mvh Emil

Kommentar
Fra : H2

Dato : 13-09-06 19:05

Kort sagt det gør man ikke...

En sensor tænder lyset når den ser noget og slukker det igen når den ikke ser noger.

Et kip relæ skifter mellem tændt og slukket hver gang den får et indpuls.

Hvis du lader en sensor styre et kip relæ vil der kun være lys hver anden gang de går forbi sensoren og den vil først slukke næste gang du går i sensoren..

H2

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-09-06 19:06

Kig lidt på denne side, måske kan du bruge noget.
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/

Kommentar
Fra : taby

Dato : 13-09-06 20:00

Hejsa.

Som sagt så gør man det ikke. Hvis man gør det alligevel vil lyset tænde når du går forbi og aldrig slukke derefter. Kiprelæet kan ganske enkelt ikke holde til at få spænding i ret lang tid af gangen før det brænder af. Der er ikke lige nogle løsninger der sådan lige ligger lige for men du kan evt. montere tændledningen fra din censor på "bagsiden" af kiprelæet dvs der hvor du får tændledningen ud. Så vil du kunne tænde lyset konstant med det gamle tryk og ellers vil lyset tænde på censoren.

Mvh. Taby

Kommentar
Fra : EmilRap

Dato : 13-09-06 22:02

Hej Taby... vil lyset så også slukke igen.. eller vil det bare brande hele tiden...

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 14-09-06 00:16

Hej EmilRap
Hvis du gør som taby foreslår vil lyset tænde når nogen går forbi sensoren og samtidig kan du tænde og slukke på kontakterne, men hvis sensoren har tændt lyset samtidig med at du har tændt på kontakten og du derefter slukker på kontakten vil lyset blive ved med at være tændt til sensoren slukker.
DET KAN DESVÆRRE IKKE VÆRE ANDERLEDES, men det er den eneste måde at gøre det på.
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : taby

Dato : 14-09-06 06:22

Hej Emilrap

Ja. Lyset vil slukke når den tid timeren i censoren er udløbet forudsat at der ikke er nogen der har tændt lyset med kiptrykket. Du vil også kunne være udsat for at hvis du har tændt lyset via kiptrykket og senere vil slukke det at lyset ikke går ud med det samme hvis der i mellemtiden har været en bevægelse foran censoren. Så vil lyset først slukke når tiden er udløbet.

Mvh. Taby

Kommentar
Fra : LarsJylland

Dato : 16-09-06 13:06

Hej EmilRap.

Prøv at beskriv hvilken funktion du ønsker, måske vi så kan hjælpe dig på vej

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-09-06 18:17

Sensor og elektronisk relæ, det kan bruges.

Kommentar
Fra : Bamse82

Dato : 23-11-06 11:40

Der findes en fin sensor fra LK som kan overstyres af en 1-polet fjederpåvirket tryk (kan også kaldes et kip-tryk). Hvis man trykker en gang tænder lyset i sensorens tid, og hvis man holder den inde i 5 sek. mener jeg det er, tænder lyset konstant, indtil kontakten igen påvirkes!

se her: http://www.kortlink.dk/3cez
se side 10, 53 og 54.....

håber det kan bruges!

mvh

Lasse Kristensen
aka Bamse82