/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ophavsret
Fra : Monsen1234
Vist : 584 gange
100 point
Dato : 11-09-06 15:55

Søndagsavisen bragte i denne weekend et billede de havde tyv stjålet fra min hjemmeside, det er så også i orden, men burde/skulle de ikke lige spørge mig om de måtte bruge det ?
Jeg skrev i går en mail til dem, at de godt kunne skrive hvorfra de havde billedet så jeg i det mindste kunne få lidt reklame, men har indtet hørt fra dem.

Nogen der har en mening om det og eventuelt kender reglerne ?

Mvh: Monsen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-09-06 16:04
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-09-06 16:35

Det er 100% ulovligt.

Se www.copydan.dk
Citatet er fra denne side

Citat
Her er der ophavsret
Her er en række medier, hvor der findes ophavsretligt beskyttet materiale, og hvor du derfor enten skal have en aftale med COPY-DAN eller tilladelse direkte fra rettighedshaveren for at bruge eller kopiere materialet lovlígt:

Aviser, tidsskrifter, fagpresse, ugeblade, tegneserier, magasiner.
Lærebøger, faglitteratur, atlas, leksika, dokumentarbøger, biografier og erindringer.
Romaner, novellesamlinger, digtsamlinger skuespil, børne- og ungdomsbøger, billedbøger.
Sangbøger, visebøger, nodeark og nodesamlinger.
Elektroniske medier og udgivelser.
Fotografier, illustrationer og billedkunst er i sig selv beskyttet materiale.
Musikudgivelser
Film
Radio- og TV-programmer

et svar spirt03 er kommet med her på kandu

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-09-06 16:38

Jeg siger det samme som forrige talere.
Dog et andet link.
http://www.infokiosk.dk/sw9430.asp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-06 16:40

Det er sjældent aviser laver den slags.....

Er du sikker på det er DIT billede ?

Lad os se "dyret" - det kunne jo være det også fandtes mange andre steder.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-06 16:49

Det der undrer mig er at der under alle deres billeder står hvem der har lavet dem......

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 11-09-06 17:00

Det er måske kun den udgave der udkommer i Esbjerg området.
der er det på side 16 hvor overskriften er "Tæt på dig" hvor der skal være noget i Esbjerg der hedder september party med blant andet Sussi og Leo, her er så et rimelig stort billede af dem og dette billede er mit.
http://www.monsefar.esenet.dk/ska2.jpg ved så ikke om det kun er den udgave der kommer her, men det er vel lige forkert.

Jeg har været udsat for det flere gange som f. eks. her
http://www.slotsbio.dk/InetSale/servlet/InetSale.ShowInfo?PerfID=1728 de 2 billeder er også mine og kan ses her på min side http://www.monsefar.esenet.dk/alrunerod.htm men dette er jeg kun stolt af da jeg er meget stor fan af dem.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-09-06 17:19

Send dem en regning.

Da jeg har erfaret, at I har brugt mit billede i jeres avis, (AVISENS NAVN OG DATO) fremsendes hermed regning på mit tilgodehavende Kr. 1000,-. JVF. Bekendtgørelse af lov om ophavsret1) Lbk. nr. 725 af 6. juli 2005

Hvis I fremover ønsker at bruge mine billeder i forbindelse med jeres artikler, fremsender jeg gerne tilbud.

Mvh

Monsen

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 11-09-06 17:23

Er der flere der ønsker at købe levere jeg gerne, Klumme

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-09-06 17:27

Ja tak. Du hører nærmere hvis det blir aktuelt

Men jeg mente det sgu seriøst. Send dem en regning Hvis de ved de har jokket i spinaten, så sender de dig pengene, Ved de det ikke blir de opmærksom på det. Om det lige er 1000,- må du jo forhandle med dem om.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-06 17:48

Mening om det: Det er tyveri af ophavsretsbeskyttet materiale.
En fotograf har som udgangspunkt ALTID ophavsret til egne billeder....og man må ikke kopiere billeder fra en hjemmeside til kommercielt brug, altså salg eller til offentliggørelse i aviser, andre hjemmesider m.m..

Man må kopiere og gemme billeder til eget brug..altså hvis jeg nu var Sussi & Leo fan, for at tage et eks., så må jeg kopiere og gemme dit billede i min egen computer, men jeg må ikke offentliggøre det nogen steder, eller printe det ud og sælge det.

Så som foreslået: Send dem en regning.....og de 1000,- er slet ikke urealistisk når det er til en avis

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-06 18:05

Kan kun tilslutte mig.....

Men det kræver selvfølgelig at det er DINE billeder (har du originalerne ?) og ikke blot nogle du har fundet et andet sted.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-09-06 18:14

Øhhh.... et ikke uvedkommende sidespring.

Hvordan har man originalerne, hvis man tager digitale fotos, lægger dem på PC'en og sletter memorykortet i apparatet???

Prisen på 1000 kr. er meget realistisk. Jeg får 700,- kr. hvis jeg leverer et billede til et bestemt dagblad, som er godt (aktuelt) til en artikel. Men din "kunde" har jo benyttet sig af høflig selvbetjening LOOL, og det koster altid lidt ekstra

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-09-06 19:11

Sad lige og læste mit eget crap LOOL

Det er ikke dagbladet Aktuelt jeg mener(eksisterer ikke mere), men at det er et aktuelt billede til et bestemt dagblad til en aktuel artikel

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-09-06 19:39

Hvis du har slettet dine digitale fotos kan du finde dem med dette program, vi har endda været så heldige, at finde slettede billeder, selv om vi havde taget "oveni" bagefter

http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/welcome.htm

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 12-09-06 00:56

Altså når billedet er dit må de til lommerne.

Som beskrevet send dem en regning. De foreslåede 1000 kr er selvfølgelig ekskl. moms !!

Ang. at bevise at det er dit. Jamen du bruger det jo på din hjemmeside. Du kender reglerne og kunne selvfølgelig ikke drømme om at anvende andres billeder.

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 12-09-06 07:29

Til refi, det er mit billede og det er omkring 6-7 år gammel taget af et helt almendelig kamere og har orginalen i et fotoalbum, det var før jeg fik digital kamara.

Jeg skriver til avisen i dag, vil så vende tilbage hvis/når jeg høre fra dem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-06 09:49

God ide - de har tilsyneladende kvajet sig

Kommentar
Fra : Brandos

Dato : 29-09-06 12:19

Hej Refi

Som de andre allerede har skrevet har du ophavsretten til billedet, jf. oprethavslovens § 70:

§ 70. Den, som fremstiller et fotografisk billede (fotografen), har eneret til at råde over billedet ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden.

Men som sagt det kræver at du kan bevise at det er dit billede og ikke et andet billede der ligner. (burde dog ikke være noget problem såfremt du har billedet i papirform med tilhørende negativ.

Så bare send dem en regning - der er massere af domme om folk der uretmæssigt har anvendt andres billeder kommercielt

Brandos

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 29-09-06 12:46

Nå, jeg troede det var Monsen, der havde ophavsretten

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-06 12:49

Kært barn har mange navne

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 29-09-06 12:52

he he

Kommentar
Fra : Brandos

Dato : 29-09-06 13:15

LA LA LA

Det var vist lige en smutter