/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisk gennem 50 år
Fra : severino
Vist : 1154 gange
10 point
Dato : 09-09-06 20:58

Harddisken fylder 50 år. Læs her:
http://www.e-pressen.dk/shownews.php?id=67741&n_id=epressen
om den enorme udvikling!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-09-06 21:00

Og ?

Er der et spørgsmål?

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 09-09-06 21:05

Ans> Det er jo for dyrt at oprette som et tip :)

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 20 point
Dato : 09-09-06 21:07

Ja Ans - for jeg tror at Severino nu har hørt så meget om den harddisk, at han egentlig godt vil vide hvad det er for en tingest.

Det er ikke sådan at forklare, men et bud er, at den fungerer som en båndoptager.
Der er en hård skive indeni, som fordi den er meget blank, kan indeholde mange data (nuller og ettaller.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-09-06 21:10

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 09-09-06 21:21

enig.. man bliver næsten straffet for at komme med et tip..
det har intet med tippets kvalitet at gøre, men tit og ofte er det dem som bedømmer det er galt med.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-09-06 21:21

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-09-06 21:26

Jeg er enig med dig CCJunior! - Der er alt for mange ukvalificeret bedømmelser, fra folk som ikke har forstået den dybere mening.
Men nu kan jeg sløse 10 point til dem der måske er den mest sarkastiske på dette spørgsmål!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-09-06 21:28

En ting er sikkert, pointene skal nok blive uddelt.
Jeg så et spørgsmål som blev lukket igen efter 1 time og 12 minutter, bare fordi vedkommende ikke fik et tilfredsstillende spørgsmål. Det er da dybt godnat!
For hvor mange er aktiv mellem 17.59 og 19.11 ! ?????

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-09-06 21:34

TIHI...det får mig til at tænke på, når der er spørgerunder i folketinget... Anden runde spørgsmål er ikke sjældent en ordentlig svada til ordføreren - og så med et lille tilhæftet ligegyldigt spørgsmål til sidst...

Severino - i den bedste demokratiske ånd skulle du bare have skrevet - Vidste I det? - eller - Er det ikke utroligt? - efter....

Vaxen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-09-06 21:35

12 - 15 min bør også være max-tid med et kvlificeret svar, og så er det egentlig ligegyldigt på hvilken tid af døgnet det stilles.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-09-06 22:34

e.c

Hvad mener du

Citat
e.c

Dato : 09-09-06 21:35

--------------------------------------------------------------------------------
12 - 15 min bør også være max-tid med et kvlificeret svar, og så er det egentlig ligegyldigt på hvilken tid af døgnet det stilles.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-09-06 23:38

Skiverne i de ældste harddiske var store som et cafébord.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 10-09-06 09:49

Vi havde også i 74-78 diske der var af cafebords-størrelse.
Var programmør på et Burroughs anlæg med sådan nogle dengang.
Faste diske der var indkapslet i kabinetter (h,d,b ca 1,25 x 1 x 0,45 meter) - Kan ikke huske kapaciteten med tror at de var omkring 6MB stykket.

Her er i øvrigt et billede af jubilaren:
http://www.techeblog.com/index.php/tech-gadget/worlds-first-hard-drive-1956

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-09-06 09:58

Den her harddisk er ældre http://da.wikipedia.org/wiki/Gorm_den_Gamle

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 10-09-06 10:08

LOL tedd - jow men hvad med skriverettighederne ?

----
Udviklingen tog tid fra 56 og frem til starten af 70'erne og der er først kommet rigtigt skub i udviklingen med PCen.

Jeg startede som operatøri branchen på et Siemens 4004/15 anlæg i 70.

TOS (Tape Operation System) - ingen diske overhovedet - fyldte et helt hus, og krævede et ret stort klimaanlæg.

Programmeringen var maskinkode og Assembler

/15 stod for modellens interne (ferritkerne) hukommelse i kilobyte

Der var ikke en eneste integreret kreds i det anlæg, eller meget få - det var transistorer det hele.

4004 model 45 havde - Monolitter = Det kaldte Siemens de første integrerede kredse

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 10-09-06 10:17

IBM bulletin no 400 - skriver firehundrede.

Hvad mon den gennemsnitlige søgetid har været med kun 2 hoveder der blev flyttet rundt til de 50 skiver ??
Nogen der kan finde den

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-09-06 10:22

Mon ikke der sidder sådan en lås ligesom på disketter et eller andet sted på stenen, Jens?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 10-09-06 10:24

Information is stored, magnetically, on fifty disks which rotate at 1200 rpm. These disks are mounted so as to rotate about a vertical
axis, with a spacing of three tenths of an inch between disks. This spacing permits two magnetic heads to be positioned to any one of the 100 concentric tracks which are available on each side of each disk. Each track contains 500 alphanumeric characters. Total storage capacity: 5,000,000 characters. The two recording heads are mounted in a pair of arms which are moved, by a feed-back control system, in a radial direction to straddle a selected disk.
---
Svært lige at gennemskue om der var hundrede hoveder eller blot 2...
Der var nu nok et sæt pr skive.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 10-09-06 10:29

Tedd, som jeg ser det, er den totalt ubeskyttet .. men mindre Thor står vagt med et lyn, og det gør han jo nok ikke, for han var jo på vej yt med de tekster, som Harald skrev.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-09-06 11:09

http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_drive

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:IBM_old_hdd_corrected.jpg

Og så skulle man også investerer i en tilllebør,så kunne man kalde den tranportabel

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-09-06 11:11
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-09-06 11:17

Eller hvad med e/motoren til en 1 GB harddisk>
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b4/IBM3380DiskDriveModule.agr.jpg
Computer teknikkere skulle ikke lide af dårlig ryg den gang

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 10-09-06 11:56

IBM 3380 - 1 GB 32 Kg

Seagate 500GB 0,5 Kg
= 500 gange større 64 gange mindre = faktor 32.000

År 2010 18 TB 0,5 kg ?

og så hjemme internet båndbredde på 1Tbit ?

- så tager det bare et par timer at flytte 18 TB rundt i verden.

------------------------------------------
Så er det vel tid for molekylemodems

Du går ind i Kastrup og disintegreres - reproduceres i New York kort tid senere.
Strømforbrug: 2Kw disintegration - 0.2Kw transmission - reprodiktion 2Kw
Residual fra disintegration genanvendes til motorbrændstof. Gsnit 20 Liter pr person, samt 40 liter rent drikkevand.
Råvareforbrug på reproduktionsstedet: gsnit 70Kg superstrenge.
Koncentrator for kosmisk stråling til produktion af superstrenge, intet forbrug kører direkte på energi fra den kosmiske stråling.

hmm cross linked chains .... Datarecovery bliver interessant. - Tænk bare på dem der lige skal have en cm mere her og en cm mindre der.
Og så kan det være vi bliver fri for alt det der pille spam.

Hvad med skønhedsoperationer - næsen for stor - den klarer vi på 2 timer
- Kræftknuder? no problem
- Kopi af Præsidenten - No problem -

Ups Lægeetisk råd må lige se på det der
- Løsning: Ingen reproduktion uden garanti for at disintegrationen er slettet på afsendelspunktet.

Nogen der vil købe aktier i mit garagefirma ?

http://www.ahajokes.com/cartoon/invest.jpg
yes yes det er BG i nederste venstre hjørne

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-09-06 12:17

Nu hvor vi taler om dette prægtige lagringsmedie, så kan jeg huske da jeg var hos L.M.Ericsson i Stockholm, i 1981.
Her lavede man datidens memorykort i moduler på 1 Kb, som fyldte ca 10 x 10 x 10 cm.
Det bestod af feritperler, der blev syet sammen med kobbertråde, i et koordinatsystem, så man kunne med elektriske spændinger, lagre enkelte bit i hver sin perle, når der påførtes en spænding i de tråde der krydsede igennem perlen.
Det syntes at være en opfindelse da Gorm den gamle var knægt!
Når man så tænker på de memorykort, som bruges i kamera og andre former for dataudstyr, der idag kan indholde op til et par GByte, og fylder næsten ingen ting; ja så må man indrømme at der er turbo på udviklingen!

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 10-09-06 12:53

Ja, Severino - Hvis vi bare var 12 i dag og havde set hvad vi har set - Hvad kunne vi så ikke finde på for fremtiden....

Kort tilbage til investering i molekyle modem firmaet:
...
Hvis I mener at der ikke er potentiale, så glem ikke at der er en hjemme model med i produktlinien....:

Home reproducer med udskiftelig plasmaROM:

ROM versioner
Dinner Reproducer ROM med 50TB middagsretter (2000 retter incl tallerken i 450 forskellige tallerken designs) - garanteret salmonellafri.

My Pet reproducer ROM med 150 sterile kæledyr med godt sind.

Blonde Girl of the day / Blonde Guy of the day-ROMk: 64 sterile designs i alle aldre fra 18 til 106
Forventes godkendt af lægeetisk råd i.h.t. "Blonds with no rights reglerne viii.x2022.9.11" der udkommer umiddelbart efter BV udsendelsen - "Test Nationen i 2022"
(BV = Efterkommeren til TV = Brain Vision - Wireless direkte transmission til oplevelscentret med direkte umiddelbar response der udelukker svindel med svar og opinionsundersøgelser)

For såvel Pet produkter som Blond produkter gælder at genbrugsværdien ved disintegration efter anvendelse er beskattes 100%. Herved udelukkes at der på illegal vis kan tjenes på hjemmeproduktion og videresalg. Straffen ved videresalg eller bortskaffelse i naturen er disintegration og media wipe. Tilsvarende straffes den der ved bit manipulation eller anden form for manipulaiton foretager ændringer i de godkendte designs.

Såfremt en del af en arbejdstagers arbejdsløn udbetales i superstreng råvarer, beskattes pågældende arbejdstager med 1 times samfundstjeneste for hver 25kg udleverede råvarer.
------------------------------

Nå ja, det var så også lige et spin om hvordan kravet til den juridiske udvikling (samfundsstyringen) stiger proportionelt med hastigheden på den teknologiske udvikling.

Det kan godt være det bliver svært at følge med hvis man nu ikke lige har råd til at få bygget det der BV-interface ind i nakken.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-09-06 13:47

Bare jeg dog kunne finde ud af hvor stor (lille) min HD er på denne comp.
Compaq Centura AERO 4/25 bærbar med DOS og win 311............og den kører.
Den måler 26 X 19 X 4 cm. skærmen er vist en 8"

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-09-06 14:08

ser ud til at være 80 MB som standart og kan opgraderes til 250MB.

Laptop Make and Model: .................... Compaq Contura Aero 4/25
CPU.speed, type, upgradeable.to: .......... 25MHz, i486SX/SL, -
Disk size, type, upgradeable.to: .......... 84 MB / 250 MB, IDE 2,5" slim
RAM size, type, upgradeable.to: .......... 4 M, ?, 12 MB
Screen size, type: ........................ 8" (mono LCD) VGA
Max battery life while running linux: ..... < 4 h
Weight with battery: ...................... 1,6 kg
PCMCIA number of slot, type, bridge chip: . 1, Type II CSSI 2.01, -
Mouse, Track Ball (location), etc.: ..... PS/2 type, trackball right-front
Docking capability: ....................... yes, very cheap
Power conservation: ....................... APM, works under Linux
Misc neat stuff: .......................... - smaller than A4 sheet!

http://www.alvestrand.no/linux/aero-faq.html

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-09-06 14:13

Super - tak Manse 9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-09-06 14:13

Den er godt nok ikke ret stor eller også har manden på billedet store hænder
http://hamsterrepublic.com/james/linux/contura-aero.php

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-09-06 14:15

25cm -1994 Contura Aero

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-09-06 22:42

Ud fra den betragtning, at jeg har leget med computere i 25 år, så må jeg konstantere, at e.c nok er den der er mest sarkastisk!

Man har jo kun det skæg som man selv sidder på, hvis det da ikke er slidt helt af!

Godkendelse af svar
Fra : severino

Dato : 11-09-06 22:44

Tak for svaret e.c.
(Exraordinær god besvarelse) nej men en (Exraordinær god sarkasme)

Kommentar
Fra : e.c