/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
HVOR ER OLIEDÆKSEL PEU 405?
Fra : kurtmoeller
Vist : 777 gange
50 point
Dato : 09-09-06 12:11

Har lige overtaget en Peugeot 405 1.6 GLXi fra 1992. Kan ikke finde oliedækslet!! Hvis jeg følger instruktionsbogen, skulle det være et sort skruedæksel til venstre for køleren, men hvis det er oliedækslet - så kan jeg ikke finde dækslet til kølervæske....?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 35 point
Dato : 09-09-06 12:25

Kølervædskebeholderen, kan somregel findes hvis du klemmmer/pumper på en af de store slanger der går til køleren, i langt de fleste tilfælde er det en klar beholder med mærke på siden Min/max.
Olidækselet er somregel mærket med gul farve, og sidder på toppen af motorens ventildæksel, hvis det skrues af medens motoren kører, kan du mærke sug/tryk da der altid er adgang til bunden af motoren, men pas på ikke at få alt for meget oliestæk på hånd/tøj, da der tit slynges fine oliedråber ud af dækselhullet.
Hvis der kommer små dråber op, så slukker du, og hælder motorolie ned der, men give lidt ad gangen, vent 1/2 min, og kontroller oliepinden som jo har en fingerbøjle, og mærker for min/max.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kurtmoeller

Dato : 10-09-06 17:36

Har fundet låget. Højst besynderligt sted! Sidder som en lille sort rund dåse, hvor 3 gummislanger er samlet - langt fra motorblokken. Dåsen kan skilles ad, og vupti - så kan man hælde olie på......

Godkendelse af svar
Fra : kurtmoeller

Dato : 10-09-06 17:38

Tak for svaret pallebhansen.