/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Male vindueskarm af plastik
Fra : jette
Vist : 6671 gange
200 point
Dato : 09-09-06 01:52

Hej
Vi har disse sorte plastikvindueskarme, der skal ligne marmor og med en sort plastikliste rundt i kanten, - er det muligt at male disse plastikkarme (hvide), hvilken maling skal jeg bruge og hvordan gør jeg det bedst?

Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-09-06 03:34

Det marmorlignende er også bare et lag der er klistret på, men det kan godt lade sig gøre at male det med et rimeligt resultat.

Først skal du vaske det godt af med grundrens for at fjerne rester af fedt, rengøringsmidler o.lign.

Så skal du slibe det let med fint slibe/sandpapir for at fjerne den blanke overflade sådan at malingen bedre binder på det.

Og så skal du have noget maling der kan binde på plasticen, der kan farvehandleren bedst råde dig m.h.t. hvad du skal bruge, men til vindueskarm vil jeg mene, at det er noget alkydmaling du skal bruge (altså noget oliebaseret maling), da det giver den mest robuste og slidstærke overflade.

mvh dova

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 09-09-06 07:48

lige prisis som dove siger , du skal bare vive det grunder først ellers holder det ikke
men du skal lige være opmærksom på at det skal hærde i 2-3 uger for at holde , og så skal du stadig være forsigtig med hvad der står i vinduskarmen , det holder ikke til at du trækker urtepotter olig hen over det
har selv gjort det med melaminlåger et par gange med godt resultat

en anden løsning der er mere holbar og nemmere at få pæn , vil være at trække en folie på , bruger du den gode folie som bruges til at lave streamers med , hvar du en god overflade

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-09-06 11:35

Din overflade, der skal ligne marmor er formentlig det der populært blot kaldes laminat.

Det er lavet af hårdt sammenpressede papirlag med bakelit. Det bruges også til køkkenborde, og er ganske robust. Mere robust end nogen normal maling.

Jeg tror maling binder godt på det når det er rengjort og matslebet.
Hvis du kan afmontere karmene og stå ude kan du bruge en stærk tokomponent maling af en type som bådfolket bruger til dæk, der skal gås på. Epoxy-typen er stærkest, men kræver som sagt god ventilation og beklædning. Den er ikke billig, men holder nærmest evig og tåler vand, urtepotter og rengøringsmidler, som ville skade normal maling.

Alternativet er at du køber noget andet laminat i en farve, som du kan lide. Den kan limes ovenpå med kontaktlim. Udskæring skal være forsigtigt med en fintandet sav og godt underlag, ellers knækker det og springer flis af i skåret.
Du skal ikke begynde på det , hvis du ikke har håndelag og erfaring i at styre en sav. Det er ikke en begynderopgave i "gør det selv".

Der er efterhånden ikke mange som detail forhandlere af laminatplader , beregnet til at man selv lægger dem på. Du skal nok hen hvor de professionelle køber ind.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-09-06 13:43

Du kan også bare købe noget selvklæbende plast og lime ovenpå. Det fås i hvidt, -og i mange farver, mønstre og strukturer. Det er robust til daglig brug. Og det er ikke ret dyrt, så hvis det skulle få en alvorlig skade, så kommer man bare noget nyt på.