/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Formatering af harddisk
Fra : k4705
Vist : 442 gange
20 point
Dato : 27-12-02 19:09

Jeg ville rydde op på min harddisk, startede windows 98 op i dos tilstand og skrev "format c".
Herefter har jeg ikke kunnet installere noget på harddisken, når windows startdiskette isættes fås flg. meddelse:"Skriv navnet på kommandofortolkeren (f.eks. C:\WINDOWS\COMMAND.COM)"
A>

Hvad gør jeg for at genindlæse windows?

mvh
BK

Accepteret svar
Fra : A.Wegge

Modtaget 30 point
Dato : 27-12-02 19:25

Ud fra din beskrivelse, lader det til at du har fjernet indholdet af den harddisk din Windows installation var på. Den eneste måde du kan komme i kontakt med Windows på igen, er at installere fra bunden. Du har muligvis fået en "rescue-CD" sammen med din computer. Hvis du har sådan en, skal du sandsynligvis starte computeren med denne CD i drevet. Hvis du ikke har sådan en CD, skal du installere windows ved hjælp af den Windows 98 CD du har fået med din computer.

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 27-12-02 19:27

Opret eller lån en anden startdiskette - Så er jeg sikker på det kører.

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : k4705

Dato : 27-12-02 19:44

Jeg har nu prøvet både med windows 95 cd og boot diskette samt windows 98 cd og startdiskette.

Fejlmeddelsen ved 95 er den samme som først beskrevet, ved 98 blev der listet en del filer med meddelse om at de mangler eller er ødelagt.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-12-02 19:51

Du kan også lige prøve med en af disketterne og når den er indlæst så skriv ud for
A:\>fdisk /mbr
Kan den ikke læse A drevet skal den sættes til det i bios.
Emesen.

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 27-12-02 19:57

Er du sikker på at din bios er sat til at boote fra A-drevet først - Undre mig at computeren undersøger filer på din harddisk når den skal boote til dit a-drev? Men ellers kunne du prøve at fjerne C (fdisk) og derefter formatere C. Og så prøve en gang mere med en bootdiskette du ved er OK.

Mvh Rasmus

NB. format C kommandoen betyder ikke oprydning, men sletning af alt. Vil du rydde op kan du bruge diskoprydning og defragmentering. Begge fra windows

Kommentar
Fra : k4705

Dato : 27-12-02 20:11

Jeg er ikke sikker på hvor der bootes fra, jeg kan ikke komme ind i bios. Mit tastatur virker underligt og når jeg prøver at komme ind i bios under opstart kommer der en fejlmeddelse "301 tastaturfejl" og jeg kommer ind i konfigurationsfunktioner.

Mvh BK

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-12-02 20:22

Du er i bios, det er her du skal finde ud af om den skal starte med A,C eller cdrom først. Det kan hedde bootsekvens, der kan stå en rækkefølge = a,c eller c,a eller
cdrom,c,a eller noget andet men a skal stå først. det kan også stå ovenover hinanden og så skal der stå 3,5 disk eller noget der ligner.
Emesen.

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 27-12-02 20:28

Hvis du har et andet tastatur ved hånden, så prøv at sætte det til? Du kommer normalt i bios ved at holde delete-knappen ned under opstart, men det kan du også se når din computer starter. Du kan også prøve at fjerne kablet til tastaturet og sætte det i igen?
Jeg har lige læst at et tastatur kan give 301 fejlmeddelsen hvis man holder en forkert tast nede og husk at vent med at trykke del. til der står at du skal gøre det.

Kommentar
Fra : k4705

Dato : 27-12-02 20:52

Tak for hjælpen til jer alle, det virker nu.

Mvh
BK

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 27-12-02 20:57

Må jeg så ikke lige minde dig om at du har mulighed for at afvise svar og istedet acceptere kommentare, da svaret du accepterede jo ikke hjalp dig meget. I stedet burde du nok ha´ givet pointene til emesen, da han jo kom først med hjælpen ;)

Godt du fik det til at køre :)

Mvh Rasmus