/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
nældefeber
Fra : aasenissum
Vist : 1269 gange
200 point
Dato : 05-09-06 22:32

--------------------------------------------------------------------------------

min voksne søn har gang på gang voldsomme udbrud af nældefeber, værst når han sætte sig i en bestemt slags ny sofa. betrækket hedder vist alcantra? det er i hvert fald smudsafvisende hælder du et eller andet gris hen ad stoffet, så... våd klud og det er væk.
man kan sige sige selv, at det er kemikalier, men hvilke?
sønnen er nødt til at opholde sig i en anden stue hver dag, mens kæresten ikke tager skade.
det menes, at sofaen har gasset af efter 1 1/2 år.
det kan da for pokker ikke være rigtigt, at man skal blive syg af at sætte sig i sin sofa.
hvad med alle de gener, som ikke kan ses i huden, men som måske først om flere år kan måles i lungerne.
hvis man nu klipper en prøve af fra bunden, hvor kan man så sende den hen til kemisk analyse?
har tænkt på et forbrugerprogram, da disse møbler findes i fllere og flere hjem.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 05-09-06 22:53

Er din søn blevet allergitestet. Hvis han ikke er det vil jeg da råde dig til at han får det foretaget.

Var det først efter at han fik den sofa at han fik nældefeber?

Der er jo mange forbrugerprogrammer på TV, så du kan da kontakte dem for at få at vide om de vil gøre mere ved det. Men vigtigts er det at din søn finder ud af, hvad det er han er overfølsom for. Så derfor bør han kontakte en læge. Hans læge kan også fortælle hvor han skal rette henvendelse.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 05-09-06 22:55

Jeg ville spørge her, om de kunne lave analysen for dig

http://www.steins.dk/index.asp

hvis de så kan fortælle dig, at sofaen er fyldt med kemikalier, ville jeg gå til et forbrugerprogram, så alle kan få det af vide, for sådan noget skal stoppes!!!

Måske du også kan få hjælp af astma og allergiforbundet

http://www.astma-allergi.dk/

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 05-09-06 23:09

Som multiallergiker, der har 3 multiallergiske børn, ved jeg lidt om hvad jeg taler om.Samtidig har jeg siddet 7 år som indkøber af diverse møbler, bla. polstret med alcantara.
Derfor vil jeg da gerne råde dig.
Når man vælger en sofa, der er kraftig smudsafvisende, må man forvente, at der er kemikalier involveret.
Alcantare er ikke et almindelig stykke tekstil.
Udover sin meget gode smudsafvisende overflade, har det også en MEGET høj slidstyrke.

Her er navnet på en distributør. Han må kunne skaffe dig de præcise tekniske data.
C Jahn A/S
Brogrenen 10
Ishoj

Men din søn bør få lavet en priktest. Især når i har de tekniske informationer, så de ved, hvad de skal teste for.
Men det kan ikke passe, at det "kun" er alcantara han så ikke kan tåle. Alle møbeltekstiler er overfladebehandlet (det er tøj nu også), derfor bør man vaske sit nye tøj, inden man tager det på.

Det bør nu ikke være nødvendig at opholde sig i en anden stue, da nældefeber opstår ved kontakt eller indtagelse. Og han spiser vel næppe sofaen
Hvis det er så slemt, bør han måske se på hvad han ellers har på af dufte, cremer og hvad han har spist de dage han slår ud.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-09-06 23:22

Hvis det er kemikalier sønnen er allergisk overfor, hjælper en priktest ikke lige præcis på dette punkt, man tester altså ikke for kemikalier

Bortset fra det, ville en priktest være en god ide, din søn skal gå til sin alm. huslæge, og bede om
en henvisning til en specialist, de fleste alm. huslæger foretager også disse test, men desværre ikke
så ofte, så tit er deres vædsker forældede og prøven misvisende - siger vores allergioverlæge -

Man kan heller ikke teste for duftallergi, men flere og flere bliver allergiske overfor parfume mados mm, disse stoffer kan man heller ikke teste for.

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 06-09-06 07:12

Jeg kunne spørge dig om, hvad vægter mest din søn eller en ligegyldig sofa?
Hvis jeg havde det problem ville jeg kyle den sofa af h. til og købe noget din søn kan tåle
f,eks bomuld.

mvh nsl

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 06-09-06 08:53

nsl... lige mine ord igen.men forestil dig situationen - unge menesker, ny lejlighed, nye møbler. glæden er ubeskrivelig, endelig deres eget. sønnen har afprøvet mange ting, for endelig at finde ud af, at det er sofaen, som er synderen. pt. er han rejst hjemmefra i otte dage og nælderne raser ikke tilnærmelsesvis, som de gør derhjemme.
men som han siger, hvem siger, at næste sofa ikke giver samme problem.

jeg ved lidt om beklædningsstoffer og deres forbehandling, så ingen her i huset går i nyt uvasket tøj. først en tur i vaskemaskinen, selvom det tit er med blødende hjerte.

nej, han har aldrig før haft nældefeber, k1975

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 06-09-06 09:09

Ja jeg må sige, det er og bliver en lagvarig proces, for hvis det ikke er sofaen, så må man til at bruge udelukkedesmetoden, ligesom med kosten, en ting ud af huset ad gangen, indtil man har fundet synderen, så god "fornøjelse" hvis man kan sige det, for der er jo mange ting, der kan udløse nældefeber, selv medicin.

mvh nsl

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-09-06 09:24

En ting er sikkert, nældefeber udløses ikke bare af en enkelt kontakt med en ny ting, det er noget
han har mødt flere gange før, men det kan han jo også godt ha' gjort, uden at være blevet rigtig
dårlig af det, han kan nemt have haft et par omgange nyse og "bare" tænkt at det var høfeber, men
jo flere gange man bliver påvirket af noget man ikke kan tåle, jo kraftigere reagerer kroppen, derfor
kan det blive til nældefeber.

Nældefeber er bestemt ikke noget man spøger med, min søns tarme hæver, så meget, at han ikke kan passe sit tøj, blodtrykket falder, han kaster op, og har blærer over hele kroppen, ikke sådan nogle på størrelse med enkroner, men så store at de dækker hele kroppen med undtagelse af øjenomgivelserne.

Så derfor henvend jer til lægen og få en henvisning, og x fingre for, at det er noget der kan påvises, så han kan få hjælp

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 06-09-06 10:01

Der er jo ingen der påstår at man skal spøge med nældefeber, det eneste lægen i de fleste tilfælde gør er at udskrive f.eks. cortison det dæmper symptomet, men det løser ikke problemet, så ved at dæmpe symptomet finder du aldrig løsningen, så spørgsmålet må vel være ( hvad skal jeg undgå i fremtiden)
for ikke at skulle fylde mig med forskellige medicin.
nogle gange kan man ikke se skoven for bare træer.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 06-09-06 19:13

nu er sønnen rejst hjem igen, men mens han var her, var der ingen udbrud.( været hjemmefra 8 dage).
tak for jeres svar allesammen.
aase

Godkendelse af svar
Fra : aasenissum

Dato : 06-09-06 19:15

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-09-06 19:47

Selv tak, og god bedring med sønnen