/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Isokern i skorsten. Er det lovpligtigt?
Fra : NMP
Vist : 4352 gange
20 point
Dato : 27-12-02 11:05

Da jeg fortalte min skorstensfejer at jeg overvejer at udskifte den gamle brændeovn med en ny, påkrævede han at der i så fald bliver indsat isokern i skorstenen. ER det lovpligtigt at få indsat isokern?

Kommentar
Fra : Spejdermand

Dato : 27-12-02 11:17

Det er ikke et desideret lovkrav, men det er en rigtig god ide at gøre det specielt på ældre skorstene da de har en meget ujævn overflade og derfor holder bedre på soden som kan give skorstensbrand.
Nu har jeg jo ikke set din skorsten, men hvis skorstensfejeren mener at den bør renoveres, så ville jeg nok gøre som han siger.
Det er trods alt ham der er ekspert.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-12-02 15:51

"NMP" <NMP.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:QAVO9.14909$Hl6.1676496@news010.worldonline.dk...
> Da jeg fortalte min skorstensfejer at jeg overvejer at udskifte den
> gamle brændeovn med en ny, påkrævede han at der i så fald bliver indsat
> isokern i skorstenen. ER det lovpligtigt at få indsat isokern?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

Om det er lovpligtigt eller ikke skal jeg ikke kunne sige - men jeg ved så
meget som, at du ikke må tænde op i din evt. nye brændeovn før den er
godkendt af din lokale skorstensfejer - så måske er det en god ide, at
kontakte ham igen inden du invester i en brændeovn, som ikke er lovlig at
bruge (angiveligt noget med, at ens brandforsikring nok ikke dækker, hvis
uheldet skulle være ude).

Held og lykke fra en med brændeovn, som fik lov til at tilslutte den uden
isokern.

E. Jensen

Accepteret svar
Fra : mthaulow

Modtaget 20 point
Dato : 01-01-03 22:24

Hej NMP

Det er ikke lovpligigt at have Isokern i din skorsten, dette er kun lovpligtigt ved nyopførelser.

Det er dog en rigtig god ide at isætte isokern, da det er en form for isolering, der gør at røgen ikke bliver afkølet i din skorsten.
Det der sker uden, er at røgen afkøles og dermed kondensere i din skorsten, den kondens trækker ud i murværket på din skorsten, det kan give grimme sodskjolder på den del af din indermur der er skorsten, dette er dog ikke det største problem. Men derimod i den del af skorstenen der sidder over dit tag, da der også trækker en lille smule fugt ud i det murværk, når der så er tilstrækligt meget fugt, og der kommer frost, vil murstenene i din skorsten simpelt hen langsomt begynde at frostsprænge, du vil kunne se det ved at kontrolere om der ligger små stykker mursten på dit tag og i din tagrende.
Det jeg vil foreslå er at du får sat isokern i din skorsten, og samtidig får dine fuger på skorstenen fyldt ud så de er lige med stenkanten, så der ikke kan stå regnvand på stenkanterne.

Håber at dette er fylestgørende.

MVH

m.thaulow@edb.dk