/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Hjælp til køb af trådløs route
Fra : o.v.n.
Vist : 1203 gange
200 point
Dato : 02-09-06 00:54

Jeg vil have net adgang for flere computere, har fået et godt øje for den her: http://www.itbutikken.dk/i/124385/1.htm er der nogen som vil forklare om funktionerne ? Er det mulig at printe med en printer fra alle computere også trådløs ? Og de fire switch er til net kabel, for dem der ikke vil bruge trådløs ? En router har samme IP adresse til alle computere, eller er der noget jeg har misforstået ?
I kan nok forstå at jeg er nybegynder på netværks området

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 02-09-06 08:56

Hej O.v.n

Jeg syntes faktisk du har forstået det meste rigtigt, så helt nybegynder er du vist ikke

1. Ja det er muligt at printe fra alle de computere der er tilsluttet routeren trådløst eller via kabel til en printer der er tilsluttet med USB-kabel til routeren.

2. Ja det er valgfrit om du vil benytte trådløst eller en af de 4 stik på bagsiden.

3. Når vi taler om IP-adresser er der en ip-adresse som er public (offentlig) det vil sige den er tilgængelig for alle og det er den ip-adresse so er på internetsiden af din router - (wan siden). Denne ip-adresse er fælles for alle de computere der er tilsluttet routeren set ude fra internettet og ind mod routeren.
På den anden side af routeren (dit hus) opererer routeren med nogle private ip-adresser, som kun du og routeren bør kende. Dem kan routeren selv tildele hver computer ligesom de tilsluttes DHCP eller du kan angive dem selv. Det vil sige at hver computer i dit netværk får en lokal ip-adresse og alle har den samme fælles public ip-adresse på internettet. Denne sidste ip-adresse er opgivet af din internetudbyder.

håber det var en hjælp

mvh Srhansen ô¿ô

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-09-06 09:59

Suplement til srhansen
Og til D-link følger der en ret god vejledning med, så du næsten ikke kan gøre det forkert.
Og laver du rod i systemet kan den lige resettes, og du begynder bare forfra.
Benytter du MAC-adresse filter så husk lige at sætte den comp du sidder ved tilladelse også.
MAC-adressen er et unik nummer til hver netkort/adapter. din Mac ses sådan:
start>kør>skriv cmd>OK>skriv ipconfig /all og tryk enter
Her vises så din Macadresse:
Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-08-C7-FA-EB-XX

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-09-06 11:51

Tak for den gode forklaring, både fra srhansen og e.c har i nogen erfaring med D-link, det lyder som e.c har ? Om der er bedre muligheder (og eventuel billigere) jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu, om der kommer flere gode forklaringer

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-09-06 12:10

Erfaring - tja, jeg købte faktisk en D-link 624 og afprøvede den, men var irriteret over,
at MAC-adresse filteret på wireless delen "hænger" sammen med kabel-lan delen.
Så når jeg satte MAC filteret til var jeg nødt til også at tillade alle mine comp med netkabel.
Den har jeg så byttet med en hawking 54G som har en anden ulempe.
Jeg ved godt at det er mig der er sart, men jeg køber nok en Dlink 54G ( DI 524), men om det bliver med printerudgang ved jeg ikke endnu.
For man kan også bruge enten WEP eller WPA, så brugeren selv tilslutter sig med password.
Min beslutning er i tænkeboks lige nu.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-09-06 14:14

Angående tilslutning af printer, som skal være tilgængelig for alle maskiner, så er der tre måder:
1) Tilsluttes en router med printertilslutning (printerserver udgang)
2) Brug en extern printerserver
3) Tilslut printeren til den ene PC, og lav så printerdeling.
Med udgave 3, skal den PC som har printeren være tændt, når printeren benyttes.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 02-09-06 20:15

Jeg vil da lige tilføje at når jeg skal være ærlig vil jeg til enhver tid vælge en linksys router istedet.

Jeg valgte selv en linksys router da den for det første havde langt bedre konfigurationsmuligheder og jeg mener det er et bedre produkt.

1. Der er indbygget firewall foruden NAT-funktionen, der gør at jeg f.eks kan forbyde download af .exe filer og andre skadelige sager. Jeg har iøvrigt forbudt navnet errorsafe i alt
2. Det er ultra let at forwarede andre computere både på Ip, range og mac adresse. Man kan f.eks let give en anden computer adgang precis 4 timer hver dag.

3.Åbne porte for specielle programmer. Det er let at give 1 og kun 1 program tilladelse til at benytte specielle porte. På denne måde blotter man ikke hele sit netværk for skit og skramel på internettet. Dette gælder selvfølgelig både TCP og UDP

4. DMZ (DeMilitarized Zone) tillader en computer uhindret adgang til alt på port 4. Uden man skal slå firewall fra.

5. VPN funktionalitet. Skal man koble op mod sit firmas computer slipper man således for at have irriterende software i sin computer, routeren klarer sagerne.

Sidst men ikke mindst beregnede jeg at merprisen på linksysen var sparet på to år i strøm, nogle af D-linkerne bliver rigtigt varme. Jeg har nu haft min router i 3,5 år og har ingen problemer haft. Det har ikke været nødvendigt at genstarte den en eneste gang.

Det var bare mine 5 Cent
mvh Srhansen
ô¿ô

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-09-06 22:08

Ja Linksys er et jævnt godt mærke på lige fod med mange andre gode mærker.
Hvis man er mærke fixeret, så er der naturligvis kun dette ene mærke der DU'R!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-09-06 22:30

srhansen - din omtale af ruter er rigtig men der kunne have stået D-link i stede for linksys.
DI 524 og Di 624 kan det du taler om.

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 200 point
Dato : 03-09-06 14:45

Jeg betragter nu ikke mig selv som mere "mærke" fikseret end gennemsnittet. Jeg benytter en billig "Jensen-Airlink", som jeg selv har valgt og købt, når jeg er i marken.

O.v.n efterlyste dog andre muligheder og det har jeg givet ham

Jeg forklejner ikke D-Link, eller andre når vi nu ikke må diskriminere, men hvis vi tager to modeller f.eks D-link 624, som nævnes. Her vælger vi den nye model Di 624M til 645 kr på edb priser. http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=129873
Så har vi databladet for den her :ftp://ftp.dlink.se/Data%20sheets/di-624.pdf

Tilsvarende kan denne linksys erhverves for blot 606 kr. Og så ser vi enda bort fra strømbesparelsen
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=92983
Databladet er her:
ftp://ftp.linksys.com/datasheet/wrt54gs_ds.pdf

Læs evt. købernes kommentarer til de 2 produkter på EDB.priser.

Faktisk så syntes jeg den som O.v.n selv har fundet er et godt valgt. Den har jo indbygget printerserver, hvilket jeg selv er utroligt glad for. Det mener jeg ikke der er så mange andre routere i det prisleje der har.

mvh Srhansen
ô¿ô

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-09-06 18:35

Tak for svaret srhansen. Det blev dig selv om
Citat
når jeg skal være ærlig vil jeg til enhver tid vælge en linksys router istedet.
Tak for gode og seriøse indlæg fra alle, der er vel lidt religion i enhver men det overskyggede ikke jeres indlæg, jeg holder mig til den der D-link med print udgang, det er netop den mulighed, at alle kan dele en printer, som tiltaler mig, ingen af jer fra rådede D-link, og jo, jeg har næsten ingen forstand på netværk, det burde fremgå af det egentlige spørgsmål, hvor jeg beder om uddybning, og det gjorde i så selv jeg kan forstå