/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Alternativ spildevandshåndter
Fra : HenrikBo
Vist : 3073 gange
100 point
Dato : 30-08-06 13:36

Jeg har et lille hus i sverige - der er ikke kloak. Det er dyrt at etablere.

Kender nogen en alternativ måde til at komme af spildevandet på ?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 30-08-06 13:58

nu kender jeg ikke lige kravene i sverige
men er der mulighed for afløb , er en septitank den billigste måde der også renser vandet ret godt

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 30-08-06 14:06

Rodzone anlæg er måske en mulighed.
Det kræver en del plads, da man ikke kan opholde sig på denne del af grunden. Jeg kan ikke hjælpe dig med tekniske detaljer, da jeg absolut ikke har nogen uddannelse inden for faget, men jeg har fundet en beskrivelse af rodzone anlæg her:

http://www.kloakviden.dk/rodzoneanlaeg.htm
og her er en fra miljøstyrelsen

http://www.mst.dk/udgiv/NyViden/2002/87-7944-866-6.htm

I gamle dage lavede man sivebrønde, men det er vist ikke tilladt i DK mere, ved ikke om man må i Sverrige

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 30-08-06 14:21

Tjah, du kunne muligvis lave nedsivningsanlæg til vask/bad/opvask og multrumstoalett eller almindeligt tørdas (husk at smide savsmuld på, det stopper lugt og fluer). Så har du samme løsning, som jeg har levet fint med i 13 år. Bortset fra, at mit toilet er et frysetoilet. En ret dum løsning, multrum er væsentlig bedre. Hvis ellers myndighederne siger god for det, kan du også få nedgravet en trekammerbrønd (videreudvikling af den gammeldags septictank) efterfulgt af et nedsivningsanlæg, gerne i form af et rodzoneanlæg. Egentlig er det der med at smide en frygtelig masse drikkevand efter en lille sjat tis eller bæ ret idiotisk. Hvis terrænet eller kommunen kke tillader trekammer plus nedsivning, er der en mulighed at få nedgravet en samletank, som skal suges tom af en mand med en slamsuger inden den blir fyldt.
Eventuelt meld dig ind i Danske Torpare. Der har vi flere folk med meninger om den slags.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 30-08-06 20:04

Her er der et par muligheder du kan kigge på. Og ifølge Kongsted's hjemmeside er det godkendt i sverige.
http://www.biokube.dk/Produkter/Et_hus_(5_PE).aspx
http://www.kongsted.info/dan/forside/#

Godkendelse af svar
Fra : HenrikBo

Dato : 01-09-06 10:28

Tak for svaret pbp_et og I andre. Der er noget at kigge på og træffe beslutning om.