/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Labrador med konstant fældning
Fra : Ramsøe
Vist : 8426 gange
40 point
Dato : 28-08-06 08:32

Min labradortæve er 1½ år gammel, og hun har faktisk fældet med få mindre pauser, siden voksenpelsen blev anlagt. Vi fodrer med Royal Canine labrador retriver foderblanding, og for at se om det kunne hjælpe, har vi givet Wolle's Dog Power som kosttilskud de seneste 3 uger, men uden resultat. Der falder så mange hår af, at vi kan støvsuge 2 gange om dagen (det gør vi dog ikke), men 1 gang om dagen er vi nødt til det. Findes der et vidundermiddel, som er sundt og uden bivirkninger, hører jeg gerne om det.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 28-08-06 08:49

Fældning er ikke nødvendigvis et sygdoms-, mangeltegn.

Vurder hundens pels - har den længde, kvantitet og glans, den skal have ?

Hvis ja ? - Køb en Miele støvsuger !!!

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 28-08-06 09:51

Min hund fælder også stort set hele året, og hun er hvid, så der har man ihvertfald brug for en Miele støvsuger

Der er ikke nødvendigvis noget galt, men spørg din dyrlæge næste gang du er der.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 28-08-06 10:11

Såvidt jeg husker kan det muligvis hjælpe med en B-vitaminindsprøjtning. Men prøv at forhør dig hos dyrlægen om det er en mulighed.

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 28-08-06 11:31

Et foderskift kan også hjælpe. Vores labber fælder kraftigt 2 gange om året, men der falder altid hår af dem året rundt.

Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 28-08-06 12:18

Ja prøv at snakke med din dyrlæge. Kan være noget kronisk sygdom, men kan også bare være et foderskifte.

Kommentar
Fra : Henrysdj

Dato : 28-08-06 13:14

vi har også haft en labrador der fældede hele tiden, men vi fandt ud af gærtabletter kunne hjælpe en anelse.......
ang. støvsuger så er det billigere at købe en dyson, da den er poseløs....

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 40 point
Dato : 28-08-06 14:31

Hvis ellers hunden virker rask og pelsen ser blank og pån ud, så er det næppe sygdom. Men kosten spiller en stor rolle for, hvor meget hunden fælder. Så i kan da prøve et andet foder.

---Jeg har kikket på det foder, I giver jeres hund, "Royal Canine Labrador". Og det slår mig, at det har et meget højt proteinindhold, nemlig 30%. Til sammenligning har "Olivers Adult" et proteinindhold på 25%. Og diæt- eller slankeprodukter ligger tit helt nede på 20%.
Nogle hunde får pelsproblemer hvis de får for meget protein.

En anden ting er, at det meste tørfoder ikke indeholder fedtstoffer nok for at udvikle en god pels. Derfor kan det være en god ide at give et tilskud af fiskeolie.

Til Silke (aktiv golden retriever 4½ år, 28 kg) bruger jeg Olivers Lamb, der har et proteinindhold på 23% og et fedtindhold på 13%. Og dette fedtindhold stammer fra solsikkeolie som indeholder gode aminosyrer. Derudover får hun en spiseskefuld "Olivers Omega 3 Boost" som består af lakseolie. Og den koster faktisk kun 95 kr for en liter. Det er ret billigt i forhold til hvad man ellers giver for fiskeolie.
Og hun får også en teskefuld af Wolles Dog Power daglig, -nærmest som krydderi..

Hun har en ret god pels. Selvfølgelig fælder hun i perioder. Men det er ikke langvarigt, og der er lange perioder (f.eks. nu), hvor hun ikke fælder. Jeg kan ikke rede ret mange hår af hende selv om jeg bruger en fintandet kam.

Så jeg vil da anbefale jer at skifte til et foder med lavere proteinindhold. Og derudover give et tilskud af fiskeolie.

Kommentar
Fra : Ramsøe

Dato : 28-08-06 14:37

Tak for de mange gode råd. Jeg prøver at skifte foder og give et tilskud af fiskeolie. Hvis det ikke hjælper, må jeg have en snak med dyrlægen.

Kommentar
Fra : Juelsgaard

Dato : 28-08-06 16:46

Blot vær opmærksom på at du ikke nødvendigvis kan vurdere et foderskifts effekt på fældning efter 3 uger.

Ved ethvert foderskift er man nødt til at væbne sig med tålmodighed og først afgøre om det har virket efter ca. 8 uger.

Derudover vil en lab jo altså fælde mere eller mindre hele tiden. Nogle hår vil der altid ligge og så store mængder i perioder. Min tæve har mere eller mindre fældet hele sommeren (sådan at jeg sagtens kunne have støvsuget flere gange om dagen), men nu har hun heldigvis ikke mere pels

Så det er jo altså en af glæderne ved at eje en lab, eller i mit tilfælde 2 labber som superfint suplerer hinanden. Når den ene langt om længe fælder knap så meget, så starter den anden på den store tur

Camilla
www.juelsgaard.com

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 05-09-06 10:12

Da vi passede en Rotweiler i fældeperioden tog vi og børstede den med en af disse flade ovale gummibørster som også massager lidt i stil med nedenstående link - bare oval. Det tog virkelig meget af problemet da der forinden lå hundehår alle vegne. Vi har selv en langhåret hund, så vi er vant til hår, men ikke i nær samme omfang som dette - gulvet var helt sort - og det var ALLE de steder den havde været. Vi brugte den en gang om dagen og den nød det virkeligt. Ved ikke om der er andre der er bedre, men det var hvad vi lige havde ved hånden til en korthåret.

http://www.dogcity.dk/product_info.php?cPath=46_49&products_id=118

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : Ramsøe

Dato : 05-09-06 10:42

Tak for endnu et godt råd. Vi har godt nok børstet, men børsten har nok ikke været effektiv nok. Jeg prøver med en i stil med den, der er vist i linket. Lige nu er den voldsomme fældning stoppet, men hunden har jo godt af at blive børstet under alle omstændigheder.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 05-09-06 12:01

ja vi bruger nu stadig den "karte" man kan købe både i bilka føtex osv. den er god da den også tager den underuld der er løs.

Godkendelse af svar
Fra : Ramsøe

Dato : 05-09-06 12:27

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-09-06 14:07

Tak for accepten af mit svar.

Husk lige, hvis du skifter foder, at gøre det over en periode. Start med at blande lidt af det nye foder i en portion af det gamle. Og kom mere nyt og mindre gammelt foder i for hver dag. Et pludseligt skift kan give maveproblemer.