/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Tomgang falder lidt?
Fra : Martin_Svenningsen
Vist : 706 gange
85 point
Dato : 27-08-06 17:47

Ja, når jeg slipper gassen og stopper op, og den går i tomgang, så lyder det helt normalt indel efter ca. 7 sek. hvor den lige falder en smule og så blir der, hvis jeg lægger afsted igen inden den når at falde tar den rigtigt godt ved, men hvis jeg lader den falde først, så kommer der 2 hak hvorefter den tar ved.

Hvad er der galt, er tomgangsdysen?

Kommentar
Fra : Zwekja

Dato : 27-08-06 17:49

skru på tomgans skuren, det er en sort skrue som sider på karburatoren, ofte kan du komme til at skrue på denne uden at skulle have dine skjolde af.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 27-08-06 17:50

jamen, den vil jo bare få tomgangen til at stige/falde hvad skulle det hjælpe?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 27-08-06 17:51

Du skal køre på en højere oktan - hvis du evt. giver den oktan 98 vil du opleve en HELT anden motorgang! God tur - og spænd hjelmen!

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 27-08-06 17:54

Ahh.. det er vist ikke problemet..

Kommentar
Fra : Zwekja

Dato : 27-08-06 19:11

ja du siger din tomgang falder for meget? .. så skru den op på tomgangsskruen?

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 27-08-06 19:13

jamen det er jo ikke normalt at den falder

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 27-08-06 19:33

Skru din tomgangsskrue ½ omgang ud, så den for mere benzin.

Ellers prøv at hæve nålen i karburatoren og evt, dyse den op hvis den ikke er lovlig.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 27-08-06 19:33

RETTELSE...

Skru din blandingsskrue ½ omgang ud.... ikke din tomgangsskrue.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 27-08-06 19:37

så du mener altså at den får for lidt benzin i tomgangen og at tomgangsdysen muligvis skal dyses op?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 27-08-06 19:39

man dyser aldrig en tomgangsdyse op. man skruer bare skruen lidt ud, så den åbner mere.

så skru den ½ omgang ud ca.

Er din scooter tunet? og så hvordan!

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 27-08-06 19:41

når du skruer luftskruen ud for den jo også mere luft

og ja den kører med:

Athena alm cylinder kit
tun vario
Technigas next rør

Kommentar
Fra : anton72

Dato : 27-08-06 21:59

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-08-06 00:09

Har du prøvet bare at blive ved med at køre på den - helt uden nogensinde at stoppe igen. Så tror jeg at dit problem er løst. Du skal bare have en MEGET stor tank monteret på din knallert inden du starter.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 28-08-06 13:16

hvorfor kommer du med den kommentar der flash?.. tror ikke du forstår problemet

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 28-08-06 15:05

læste på dellorto hjemmeside at hvis tomgangsdysen var for lille, ville der gå et par sekunder før tomgangen vil falde helt ned?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 28-08-06 17:14

Hæv nålen istedet for.
Hvilken dyse har du i, og hvvor stor er din karburator?
Til det sæt du har på, der bør den jo være minimum 17,5 og gerne 21!!!
Og så går den på baghjul.
Med athena cylinder og technigas next, så bør du også have en 27kg koblingstrykfjeder på.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 28-08-06 17:16

ps, tomgangsdysen er vidst nok også større i en 21mm karburator.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 28-08-06 18:53

nålen er hævet maks, 12 mm dellorto dyse 88 og 34 tomgangsdyse, og karbuen vil jeg ikke have større.. og den går skam også nemt på baghjul nu

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 28-08-06 18:53

nålen er hævet maks, 12 mm dellorto dyse 88 og 34 tomgangsdyse, og karbuen vil jeg ikke have større.. og den går skam også nemt på baghjul nu og der er også 27 kg trykfjeder i

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 28-08-06 18:56

Tja, så ved jeg ikke hvad det er, men hvorfor vil du ikke have en større karburator på?
Det er ellers sjovt.. ;)

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-08-06 21:23

Citat
hvorfor kommer du med den kommentar der flash?.. tror ikke du forstår problemet

JO! Hvis nogen forstår dit problem, så skal jeg love dig for at det er mig! Jeg er TOTALT knallert freak - og jeg kører ALTID på min Puch Maxi alle de timer jeg er vågen. At køre på knallert er simpelthen meningen med livet - og når der er noget galt med kværnen er det som om hele meningen med ens liv forsvinder! Derfor må du aldrig tro at jeg ikke tager dit problem alvorligt! Har du tjekket at der ikke er kravlet en ko ind i din udstødning - så kan de godt tabe pusten når de går i tomgang. Hvis der er en ko derinde skal du simpelthen tage ved koens hale og trække den ud. Hvis den sidder meget fast kan du evt. binde halen fast i en lygtepæl og give fuld gas, så smutter koen lige ud af din udstødning og knallerten får nyt liv igen.

Jeg bor selv på langet, og det er tit der gemmer sig en ko i min udstødning - det er derfor jeg med stor sikkerhed kan sige dig at det er det der er dit problem.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 28-08-06 22:10

Flash sådan nogen som dig burde ikke være tilladet her, du ødelægger det for alle andre, hvis du ikke har noget ordentligt at komme med, så syntes jeg bare du skulle holde dig væk, og det lyder heller ikke til at du har den store forstand på knallert området, så måske du bare skulle holde dit pis for dig selv.

NoShyGuy:

Hmm, du mener ikke længere det kan være luftskrue indstilling som du var inde på tidligere ?
Og jeg vil helst bevare min 12 mm karburator, det skulle da også være muligt at få den til at gå ordentligt i tomgang.

Hvor er PalleBHansen når man har brug for ham?

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 28-08-06 22:42

Vil lige tilføje at jeg har fået stilt luftskruen sådan at den kan ligge afsted uden af hakke når ejg har ventet på at tomgangen er faldet, men den falder jo stadig, nu kanden bare ligge ordentligt afsted..

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 29-08-06 19:22

Arhhh...!! hvad skal jeg gøre

Kommentar
Fra : Zwekja

Dato : 29-08-06 22:30

sæt lortet på værksted...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-09-06 23:08

Det er jo slet ikke unormalt at motorer falder lidt ned i omdr. når der er gået nogle sekunder, den skal jo have ædt overskudet af benzinen først, før den falder til ro.
Men den skal jo ikke falde længere ned end den store tomgangsskrue giver den lov til.
Men er problemet meget udtalt, kan det selvfølgelig også være at gaskabelet eller gasspjældet hænger lidt, og så er det jo også vigtigt at gaskabelet ikke er for stramt men kan rokkes et par mm når gassen er taget helt af.
Det er selvfølgelig vigtig at luftskruen er stillet rigtigt.
Og at en motor der er kommet langt ned i tomgang har sværere ved at tage ved fra start, og giver et par udsættere er heller ikke noget nyt. Der er jo en vis responstid indtil alt blandingen er optimal.
Så hvis du sætter tomgangen højt så er problemet ikke så stort.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 05-09-06 15:37

vil det sige jeg har gået og knoklet sådan med det, og så er det slet ikke noget galt?

Hvis jeg holder stille og giver fuldgas og kører 2 m og stopper igen så går den det også, kan der virkelig nå at komme så meget overskudent benzin på så kort tid? mener du stadig det er normalt? det ville da godt nok være herligt :d

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 85 point
Dato : 05-09-06 18:32

Ja, jeg mener det er meget normalt, at der går nogle sekunder før den falder ned/til ro.
Hvad siger de seriøse der har været med i denne tråd (Læg mærke til ordet: seriøse, Flash77)

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 05-09-06 19:39

Tak for svaret pallebhansen. Og ang. ham flash der så er det jo ikke første gang man ser ham skrive sådan noget pis der, langt fra endda!